حمید پیمان فر

حمید پیمان فر

برنامه نویس ارشد در حوزه بازی سازی، ساکن هلند

کشف یک ماده چوبی فوق سیاه که 99.3 درصد نور را جذب می کند

کشف ماده‌ای فوق‌العاده سیاه از چوب که 99.3 درصد نور را جذب می‌کند

محققان به‌صورت تصادفی ماده‌ای ساخته‌شده از چوب را کشف کردند که می‌تواند بیش از 99 درصد نور را جذب کند.

محققان به‌صورت تصادفی ماده‌ای جدید به نام «Nxylon» را بر پایه چوب کشف کردند که می‌تواند بیش از 99 درصد نور را جذب کند و کاربردهای گسترده‌ای در وسایل مختلف از تلسکوپ‌های فضایی تا جواهرات لوکس داشته باشد.

سیاهی معمولی یک چیز است و سیاهی فوق‌العاده چیز دیگری. ماده‌ای جدید به نام Nxylon از چوب ساخته شده که بیش از 99 درصد نوری را که به آن می‌رسد، جذب می‌کند. جالب است که این ماده تقریباً به صورت تصادفی کشف شده است.

ماده فوق العاده سیاه مبتنی بر چوب

نوآوری جدید: ماده‌ای که نور را تقریباً به طور کامل جذب می‌کند

محققان روی فناوری‌های ضدآب برای چوب با استفاده از گاز پلاسما با انرژی بالا کار می‌کردند که متوجه شدند این گاز انتهای سلول‌های چوب را کاملاً سیاه می‌کند. بررسی‌های بیشتر نشان داد که این ماده فوق‌العاده سیاه دارای خواص جذب نور بسیار بالا است.

تیمی از محققان به رهبری «کنی چنگ»، دانشجوی دکتری دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) در کانادا، این ماده جدید را Nxylon نامیدند. نایلون ترکیبی از نام Nyx، الهه شب یونان، و xylon ، کلمه یونانی برای چوب است. نایلون می‌تواند در تلسکوپ‌های فضایی یا جواهرات لوکس کاربرد داشته باشد.

«فیلیپ ایوانز» دانشمند مواد در UBC و نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: «ترکیب نایلون از مزایای مواد طبیعی با ویژگی‌های ساختاری منحصربه‌فرد برخوردار است که آن را سبک، سفت و آسان برای برش به اشکال پیچیده می‌کند.»

نمونه اولیه ساعت‌هایی که با استفاده از چوب فوق العاده سیاه ساخته شده است
نمونه اولیه ساعت‌هایی که با استفاده از این چوب ساخته شده است

این ماده دارای ظاهری مخملی است و فرورفتگی‌هایی دارد که به جذب نور و کاهش بازتاب‌ها کمک می‌کند. حتی وقتی آلیاژ طلا روی آن اعمال شد، همچنان سیاه باقی می‌ماند که نشان می‌دهد ساختار چوب تغییر کرده است و این فقط یک پوشش اضافی نیست.

ماده‌های فوق‌العاده سیاه در صنایعی مانند نجوم، انرژی خورشیدی و اپتیک بسیار ارزشمند هستند زیرا با کاهش بازتاب نور، عملکرد دستگاه‌ها را بهبود می‌بخشند. این مواد در هنر و طراحی نیز محبوب هستند زیرا تضاد شدیدی با رنگ‌های روشن ایجاد می‌کنند و اثر بصری جذابی دارند.

این تیم تحقیقاتی معتقد است که Nxylon می‌تواند در پوشیدنی‌ها و لوازم جانبی مد نیز استفاده شود. آن‌ها امیدوارند که کشفشان به استفاده از حکاکی پلاسما برای ایجاد چوب‌های فوق‌العاده سیاه منجر شود و شاید کاربردهای تجاری این فناوری را نیز به دنبال داشته باشد.

Nxylon از چوب (به‌ویژه چوب درخت نرم) که یک ماده تجدیدپذیر است ساخته شده و تولید مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد. محققان اطمینان دارند که Nxylon می‌تواند جایگزین چوب‌های سیاه نادر و گران‌قیمتی مانند آبنوس و رزوود شود و همچنین جایگزینی برای سنگ گران‌بهای اونیکس باشد. تیم تحقیقاتی اکنون به دنبال همکاری‌های تجاری از طریق یک استارتاپ جدید است.

حمید پیمان فر
حمید پیمان فر برنامه نویس ارشد در حوزه بازی سازی، ساکن هلند

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋