حمید پیمان فر

حمید پیمان فر

برنامه نویس ارشد در حوزه بازی سازی، ساکن هلند

مایکروسافت اکنون OpenAI را به عنوان رقیب خود در هوش مصنوعی و جستجو می بیند

مایکروسافت حالا OpenAI را رقیب خود در بخش‌های هوش مصنوعی و جستجو می‌داند

بااین‌وجود، OpenAI می‌گوید هیچ‌چیزی درمورد رابطه بین دو شرکت تغییر نکرده است و شراکت آن‌ها با درک رقابتی که وجود دارد، ایجاد شده است.

مایکروسافت از جمله سرمایه‌گذاران قدیمی OpenAI بوده است و 13 میلیارد دلار روی استارتاپ سازنده ChatGPT سرمایه‌گذاری کرده است. همچنین مدل‌های هوش مصنوعی OpenAI در محصولات سازمان و مصرفی مایکر‌وسافت حضور دارند و غول نرم‌افزار، ارائه‌دهنده انحصاری خدمات ابری OpenAI است. حالا البته شرایط تغییر کرده است و مایکروسافت برای اولین‌بار در پرونده‌های SEC از OpenAI به‌عنوان یک «رقیب» یاد کرده است.

مایکروسافت در گزارش سالانه 10K خود، از OpenAI در کنار آمازون، آنتروپیک و متا به‌عنوان رقبای بخش هوش مصنوعی یاد کرده است. همچنین این استارتاپ که ماه گذشته از موتور جستجو مبتنی بر هوش مصنوعی SearchGPT رونمایی کرده بود، همراه با گوگل در لیست رقبای حوزه موتور جستجوی مایکروسافت قرار دارد.

توضیحات OpenAI درباره همکاری با مایکروسافت

مایکروسافت حالا OpenAI را رقیب خود در بخش‌های هوش مصنوعی و جستجو می‌داند

بااین‌حال، یکی از سخنگویان OpenAI به CNBC اعلام کرده که هیچ چیزی در مورد رابطه بین دو شرکت تغییر نکرده است و شراکت آن‌ها با درک رقابتی که وجود دارد، ایجاد شده است. او می‌گوید که مایکروسافت همچنان شریک خوبی برای OpenAI است.

به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت حالا در تلاش است تا با توجه به نگرانی‌های ضدانحصاری که وجود دارد، روابط خود را با OpenAI تغییر دهد. FTC هم‌اکنون در حال بررسی رابطه این دو شرکت و سرمایه‌گذاری‌های مشابهی است که روی استارتاپ‌های هوش مصنوعی انجام شده است. مایکروسافت همچنین اخیراً اعلام کرده بود که کرسی نظارتی خود در هیئت مدیره OpenAI را ترک می‌کند.

در گذشته دنیای فناوری نیز اتفاقات مشابهی رخ داده است.

به‌عنوان مثال، در سال 2000، موتور جستجو غالب آن زمان، یعنی یاهو، توافقنامه‌ای را برای نمایش نتایج جستجوی گوگل در وب‌سایت خود امضا کرد. این دو شرکت برای چندین سال شریک یکدیگر بودند، تا اینکه گوگل از یاهو پیشی گرفت و به موتور جستجوی اصلی اینترنت تبدیل شد. این دو شرکت با یکدیگر شریک بودند، اما همچنان تهدیدی برای هم بودند.

حمید پیمان فر
حمید پیمان فر برنامه نویس ارشد در حوزه بازی سازی، ساکن هلند

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋