دلیل ریپ زدن ماشین با توجه به نوع خودرو و نحوه استفاده از آن متفاوت است. علت ریپ زدن ماشین کاربراتوری نیز منحصربهفرد است.
تمامی رانندگان و مالکان خودروها تمایل دارند اتومبیلی داشته باشند که بهخوبی کار کند. بنابراین از هنگامی که خودرو بهصورت نامنظم کار میکند، بهدنبال یافتن علت ریپ زدن ماشین هستند. ریپ زدن خودرو یکی از مشکلاتی است که در مورد اتومبیلهای مسن یا دارای کارکرد بالا رخ میدهد. ریپ زدن ماشین ازجمله مشکلات حاد و جدی در هر خودرو است که درصورت بروز آن باید جدی گرفته شود.
دلیل ریپ زدن ماشین با توجه به نوع خودرو و نحوه استفاده از آن متفاوت است. علت ریپ زدن ماشین کاربراتوری با خودروهای انژکتوری تفاوت دارد. در مطلب امروز از دیجیاتو به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. بنابراین اگر به دنبال یافتن پاسخ برای سؤالاتی نظیر «چرا ماشین ریپ میزنه؟» یا «علت ریپ زدن ماشین چیست؟» هستید، تا پایان با ما همراه باشید.
ریپ زدن یک اصطلاح عامه است که میان مالکان خودرو و تعمیرکاران رواج دارد. هنگامی که پیشرانه خودرو بهدرستی کار نمیکند، صدای موتور ناهنجار است و خروجی اگزوز نیز همانند همیشه نیست، میگویند که خودرو ریپ میزند. بنابراین هرگونه لرزش، صدا، خروجی دود یا نشانههای غیرطبیعی دیدهشده از سوی خودرو را میتوان به عنوان ریپزدن خودرو در نظر گرفت.
موتورها همانند دیگر کالاهای صنعتی، به نحوی ساخته شدهاند تا در شرایطی ایدهآل، ساکت و نرم فعالیت کنند. خروج هرگونه صدا و لرزش غیرعادی از سوی پیشرانه خودرو، نشانهای از وجود یک مشکل است. بنابراین اگر خودرو شما ریپ میزند، باید هرچه سریعتر آن را به یک مکانیک ماهر نشان دهید. بیتوجهی نسبت به یافتن علت ریپ زدن ماشین، دردسرهای بزرگتر و البته پرهزینهتری را برای شما به همراه خواهد داشت.
عملکرد نامنظم موتور خودرو دلایل مختلفی دارد و نمیتوان یک عامل کلی را بهعنوان نشانه بروز این مشکل عنوان کرد. بهطور معمول دلایل ریپ زدن خودرو به شرح زیر هستند:
شمعها در پیشرانه درونسوز، یک قطعه مصرفی محسوب میشوند. بهطور معمول توصیه میشود تا شمعها را پس از طی کردن 20 هزار کیلومتر یا یکسال کارکرد، مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که شمعها دچار مشکل شده باشند، احتراق در پیشرانه بهخوبی رخ نمیدهد و موتور خودرو نیز عملکرد درستی را نخواهد داشت. دوره عمر شمع حدود 40 الی 50 هزار کیلومتر است اما با توجه به وضعیت سوخت موجود در کشور، توصیه میکنیم شمعها را پیش از فرارسیدن این زمان تعویض کنید.
دومین علت ریپ زدن ماشین، میتواند خرابی سیستم سوخترسانی باشد. این مشکل به دلایل مختلفی رخ میدهد که ازجمله آنها میتوان به خرابی پمپبنزین یا کثیف شدن فیلتر بنزین اشاره کرد. بهترین راه برای جلوگیری از بروز این مشکل، شستشوی انژکتورها و تعویض فیلتر بنزین در بازههای زمانی کوتاه است.
باید به این نکته اشاره کنیم که سوخت توزیعشده در بسیاری از نقاط کشور کیفیت مناسبی ندارد. از سوی دیگر پیشرانه خودروها بهطور دائم پیشرفتهتر و حساستر میشود. ازاینرو لازم است تا مسیرهای جذب آلودگی ناشی از سوخت را به طور دائم تمیز کنید. شستشوی انژکتورها و تعویض فیلتر بنزین هزینه چندانی برای شما به همراه ندارد اما اگر آلودگی و رطوبت به درون سیلندرها نفوذ کند، بایستی برای تعمیر موتور هزینههای گزافی را تقبل کنید.
موتورهای درونسوز برای تنظیم نحوه فعالیت، از قطعهای به نام زنجیر تایم یا تسمه تایم بهره میبرند. این زنجیر یا تسمه عملکرد پیستون، میلسوپاپ و میللنگ را تنظیم میکند تا هر کدام از آنها در زمان مشخص خود به حرکت درآیند. اگر به هر دلیلی تسمه تایم یا زنجیرتایم دچار مشکل شوند، عملکرد موتور خودرو دچار مشکل میشود.
این مشکل در خودروهایی که سن بالایی دارند یا کارکرد طولانیمدت داشتهاند، رخ میدهد. بهعلت فرسودگی و تغییر شکل بادامکهای میلسوپاپ، موتور نامنظم کار میکند و در اصطلاح ریپ میزند. تنها راه رفع این مشکل، تعویض میل سوپاپ فرسوده است.
همانند مشکل قبلی، این معضل نیز در خودروهایی با سن و کارکرد بالا رخ میدهد. ترکخوردن سیلندرها، یکی از دلایل مرسوم ریپ زدن خودرو است. این معضل بهدلیل خرابی واشر سرسیلندر و نفوذ رطوبت به درون محفظه سرسیلندر رخ میدهد. بدیهی است که حل این مشکل و تعمیر موتور در شرایط فعلی هزینههای سنگینی را به همراه دارد.
در قسمت قبل، نگاهی به دلایل ریپ زدن خودرو هنگام فعالیت درجا داشتیم. خودروها ممکن است هنگام حرکت نیز دچار عملکرد نامنظم شوند. در این بخش شایعترین دلایل ریپ زدن خودرو هنگام حرکت را بررسی خواهیم کرد.
اگر هنگام حرکت با دنده 2 احساس ریپ زدن را دریافت کردید، باید بدانید که خودرو شما به دردسری جدی دچار شده است. این مشکل بهدلیل خرابی کوئل، سوزن انژکتورها و مشکلات شمعها رخ میدهد. درصورت مشاهده این مشکل، باید هرچه سریعتر به یک تعمیرگاه مجاز و معتبر مراجعه کنید.
علت ریپ زدن ماشین هنگام حرکت آرام و در دورهای پایین، بروز مشکل در مجراهای ورود و خروج هوای موتور است. همچنین تنظیم نبودن دریچه گاز ممکن است این مشکل را به وجود آورد. در هر صورت برای رفع این ایراد نیز لازم است تا به یک تعمیرکار خبره مراجعه کنید.
اگر هنگامی که پدال گاز را فشار میدهید با ریپ زدن خودرو مواجه هستید، علت این مسئله را باید در بخشهای برقی خودرو جستجو کنید. علاوهبراین، فرسودگی قطعات موتور نیز ممکن است چنین مشکلی را به وجود آورد. درنهایت خرابی انژکتور علت این مساله است که تعمیرات آن هزینهبر و دشوار خواهد بود.
علت اصلی ریپ زدن ماشین در سربالاییها، بروز مشکل در جعبه دنده یا کاهش هوای ورودی به موتور است. مشکل کاهش هوای ورودی به موتور دلایل مختلفی دارد که ازجمله آنها میتوان به ایرادات برقی، بروز مشکل در سنسور اکسیژن یا گرفتگی منیفولد ورودی هوا اشاره کرد. مشکل گیربکس نیز راهحلی بهجز تعویض دیسک و صفحه ندارد.
ریپ زدن خودرو هنگام استارت زدن، نشانهای از نفوذ آلودگی یا رطوبت به درون سیستم استارت خودرو است. همچنین این مشکل ممکن است به دلیل مشکل تسمهتایم و فرسودگی آن ایجاد شده باشد. خوشبختانه بررسی تسمه تایم و همچنین رطوبت تجمعکرده روی موتور بدون نیاز به باز کردن آن امکانپذیر است. بااینحال اگر مشکل خودرو رفع نشد، باید به تعمیرگاه معتبر جهت تعمیر موتور مراجعه کنید.
از ابتدای دهه 1380 تاکنون، خودروهای کاربراتوری از خط تولید خودروسازان کنار گذاشته شدهاند و بهجای آنها از سیستم سوخترسانی انژکتوری استفاده میشود. بااینحال همچنان خودروهای کاربراتوری درحال تردد و استفاده هستند. برخی از دلایل ریپ زدن ماشین کاربراتوری متفاوت از خودروهای انژکتوری است. این خودروها سیستم سوخترسانی متفاوتی نسبت به خودروهای انژکتوری دارند و بههمیندلیل، علت ریپ زدن در آنها نیز متفاوت است.
شایعترین دلایل ریپ زدن خودروهای کاربراتوری به شرح زیر هستند:
در مطلب امروز دیجیاتو به بررسی دلیل ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف پرداختیم. بدیهی است که انجام سرویسهای دورهای و تعویض قطعات مصرفی، میتواند تا حد زیادی از بروز این مشکل جلوگیری کند. همچنین لازم است تا مسیرهای سوخترسانی پیشرانه همواره تمیز باشند تا آلودگی وارد موتور نشود. استفاده از روغن موتور مرغوب و قطعات یدکی باکیفیت، نقش مهمی در حفظ سلامت پیشرانه شما دارد. ممکن است استفاده از لوازم یدکی باکیفیت در ابتدا برای شما هزینهبر به نظر برسد اما هزینهای که بابت خرید این لوازم پرداخت میکنید، بسیار کمتر از بودجه لازم برای تعمیرات اساسی پیشرانه است.
هر زمان موتور خودروی شما مثل همیشه کار نکند و توازن عملکردی قبل را نداشته باشد به اصطلاح میگویند ماشین ریپ میزند.
آلودگی انژکتورها را میتوان یکی از دلایل مهم ریپ زدن خودرو دانست. برای عدم بروز این مشکل، بهتر است تا هر سال انژکتورهای خودرو را شستشو دهید.
عمر مفید شمع خودروهای درونسوز بنزینی، حدود 40 الی 50 هزار کیلومتر عنوان شده است.
پاسخ ها