این قانون میتواند شرکتهای متخلف را تا 10 درصد از درآمد جهانی آنها جریمه کند.
بریتانیا لایحهای را تصویب کرد که معادل DMA در اتحادیه اروپا محسوب میشود. طبق این قانون درصورتی که شرکتهای بزرگ فناوری از قوانین جدیدی که برای ارتقای رقابت در بازارهای دیجیتال در نظر گرفته شده است پیروی نکنند، رگولاتورهای بریتانیا میتوانند بدون تأیید دادگاه، جریمههای سنگینی بر آنها تحمیل کنند.
براساس گزارش ورج، بهتازگی قانونگذاران بریتانیایی لایحه «بازارهای دیجیتال، رقابت و مصرفکننده» یا DMCC را از طریق پارلمان تصویب کردند که به قانونگذاران اجازه میدهد این قوانین را بدون کمک و تأیید دادگاه اجرا کنند. این قانون میتواند شرکتهای متخلف را تا 10 درصد از درآمد جهانی آنها جریمه کند.
این قانون شرکتها را مجبور میکند تا درباره قراردادهای اشتراک خود با کاربر شفافتر باشند و نباید هزینههای پنهانی را به سبد خرید مصرفکننده اضافه کنند. همچنین این قانون برخی شرکتها را مجبور میکند تا فرایند ادغامها را به سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) گزارش دهند.
قانون جدید فقط بر شرکتهایی که CMA بهعنوان دارنده «وضعیت بازار استراتژیک» (SMS) معرفی میکند، اعمال میشود. شرکتهای SMS درواقع دارای «قدرت بازار قابلتوجه و ریشهدار» و «موقعیت استراتژیک» در بریتانیا هستند. درآمد جهانی این شرکتها باید بیش از 25 میلیارد پوند (یا بیش از 1 میلیارد پوند درآمد در انگلستان) باشد.
این قانون همچنین به CMA این اختیار را میدهد تا مشخص کند که آیا یک شرکت قانون DMCC را نقض کرده است یا خیر، و میتواند جریمه نیز صادر کند؛ همه اینها بدون مراجعه به دادگاه انجام خواهد شد. CMA میتواند شرکتها را به دلیل نقض قوانین جدید تا 10 درصد از ارزش کل درآمد جهانی آنها جریمه کند.
بهعبارتی میتوان قوانین جدید بریتانیا را نسخه بومی قانون بازارهای دیجیتال یا DMA اتحادیه اروپا در نظر گرفت. قانون DMA الزامات گستردهای را برای شرکتهایی که «دروازهدار» دیجیتال تلقی میشوند مانند اپل، گوگل، متا، مایکروسافت و آمازون وضع کرده است.
پاسخ ها