حمید پیمان فر

حمید پیمان فر

برنامه نویس ارشد در حوزه بازی سازی، ساکن هلند

آیا پروژه عرضه خودروهای برقی به بازار ایران شکست خورده است؟

آیا پروژه عرضه خودروهای برقی به بازار ایران شکست خورده است؟

نبود ایستگاه‌های شارژ و همچنین خدمات پس از فروش برای خودروهای برقی، هیچ دلیل منطقی را برای خرید آن‌ها باقی نمی‌گذارد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در بهار 1402 شاهد یک جابجایی بود. فاطمی‌امین که طرفدار تولید داخل و عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه بود، از منصب وزارت عزل شد و جای او را عباس علی‌‌آبادی گرفت. عباس علی‌آبادی به دلیل مدیریت چندین ساله گروه مپنا، علاقه قابل توجهی به واردات خودروهای برقی داشت. او سعی کرد از طریق واردات تاکسی‌های الکتریکی، مشتریان ایرانی را به خرید خودروهای برقی ترغیب کند. با این حال به نظر می‌رسد که پروژه عرضه خودروهای برقی در کمتر از یک‌سال به مرحله شکست رسیده است.

همچنین بخوانید: تحویل نخستین سری از آریزو 5 برقی انجام شد + عکس

شکست چندجانبه خودروهای برقی در بازار ایران

طی هفته‌های پیشین اردیبهشت‌ماه 1403، شاهد عرضه خودروهای الکتریکی در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی بودیم. این خودروها توسط شرکت‌های مختلف به کشور وارد شدند و قرار بود تا به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار گیرند. عدم استقبال رانندگان تاکسی و شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر از این خودروها، باعث شد تا واردکنندگان ناچار به فروش آن‌ها به مشتریان شخصی شوند. قیمت تاکسی‌های برقی چند برابر محصولات داخلی همچون سورن پلاس یا ساینا S است و البته مشوق خاصی نیز برای خرید تاکسی‌های برقی وجود ندارد.

 البته مشتریان نیز از این خودروها استقبال نکردند. منابع مختلف از فروش کمتر از 100 دستگاه خودرو الکتریکی در قالب سامانه یکپارچه خبر می‌دهند؛ موضوعی که نشان از شکست عرضه خودروهای برقی در ایران دارد.

خودروهای برقی

پیش از این و در ابتدای طرح موضوع واردات خودروهای برقی به ایران، بسیاری از کارشناسان حوزه خودرو و انرژی نسبت به نبود زیرساخت لازم برای استفاده از این خودروها هشدار داده بودند. نبود ایستگاه‌های شارژ و همچنین خدمات پس از فروش برای خودروهای الکتریکی، هیچ دلیل منطقی را برای خرید آن‌ها باقی نمی‌گذارد. همچنین خودروهای برقی برای دلالان و سرمایه‌گذاران بازار خودرو جذاب نیستند، چرا که به شدت گران‌ هستند و جامعه خریداران آن‌ها محدود است.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که شرایط خودروها در بازار ایران متفاوت از سایر بازارها است. مالکان و خریداران ناچار هستند تا خودروهای قدیمی را بارها تعمیر کرده و مورد استفاده قرار دهند. این مساله تنها برای خودروهای اقتصادی رخ نمی‌دهد و حتی خودروهای لوکس نیز به این مشکل دچار هستند. بنابراین تا زمانی که مشتری از تعمیرپذیری خودروهای برقی اطمینان نداشته باشد، عرضه آن‌ها در قالب تاکسی یا خودرو شخصی با عدم تقاضا مواجه خواهد شد.

حمید پیمان فر
حمید پیمان فر برنامه نویس ارشد در حوزه بازی سازی، ساکن هلند

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋