حمید پیمان فر

حمید پیمان فر

برنامه نویس ارشد در حوزه بازی سازی، ساکن هلند

کاهش تیراژ تولید سایپا در فروردین 1403 و روزهای آشفته بازار

کاهش تیراژ تولید سایپا در فروردین 1403 و روزهای متلاطم بازار

تیراژ تولید سایپا در فروردین‌ماه امسال براساس گزارش وزارت صنعت حدود 26 درصد کمتر از سال گذشته بوده است.

بازار خودرو در بهار 1403، روزهای نامطلوبی را سپری می‌کند. قیمت‌ها درحال تلاطم هستند و هر روز شاهد کاهش یا افزایش قیمت یک خودرو هستیم. دلیل اصلی بروز این وضعیت، عرضه نامنظم خودرو به بازار است که خریداران و فروشندگان را درحال تردید قرار می‌دهد. بخش قابل‌توجهی از این عرضه نامنظم، به‌دلیل کاهش تیراژ تولید سایپا رخ داده است.

سایپا دومین تولیدکننده بزرگ خودروهای سواری در ایران است، ازاین‌رو کاهش یا افزایش عرضه این خودروساز تأثیر قابل‌توجهی بر وضعیت بازار دارد. تیراژ تولید سایپا در فروردین‌ماه امسال براساس گزارش وزارت صنعت حدود 26 درصد کمتر از سال گذشته بوده است. کاهش عرضه خودروهای اقتصادی همچون کوییک و ساینا به بازار، قیمت این خودروهای مقرون‌به‌صرفه را افزایش می‌دهد. به ازای هر میلیون تومان افزایش قیمت کوییک و ساینا، گروه بزرگ‌تری از مشتریان قابلیت خرید خودرو را از دست می‌دهند.

جزئیات کاهش تیراژ تولید سایپا و پارس خودرو

گروه سایپا در فروردین امسال، 10,873 دستگاه کوییک و ساینا تولید کرده است. این گروه در فروردین 1402، 16 هزار و 120 دستگاه از همین خودروها را به تولید رسانده بود. بنابراین در فروردین 1403، سایپا 5200 دستگاه کوییک و ساینا کمتری به تولید رسانده است.

اوضاع در بخش تولید شاهین اندکی بهتر است. تیراژ تولید سایپا شاهین در فروردین 1403 برابر با 3331 دستگاه بود که نسبت به آمار 2901 دستگاهی فروردین پارسال، رشد مناسبی را نشان می‌دهد. بااین‌حال این میزان از تیراژ شاهین پاسخگوی نیاز ثبت‌نام‌کنندگان دور دوم سامانه یکپارچه نخواهد بود. اوضاع تولید وانت پراید یا سایپا 151 نیز با تولید 3063 دستگاه، تقریباً بدون تغییر نسبت به سال گذشته باقی مانده است.

تولید سایپا

یکی از بزرگ‌ترین دلایل کاهش عرضه محصولات سایپا، توقف مونتاژ کوییک معمولی در پارس خودرو است. تولید این خودرو در پارس خودرو به صفر رسیده است، درحالی‌که فروردین‌ماه سال گذشته، دو هزار و 239 دستگاه کوییک معمولی توسط پارس خودرو به تولید رسید. از خودرو سهند، محصول جدید پارس خودرو نیز تنها دو دستگاه تولید شد. تولید پارس خودرو در فروردین 1403 نسبت به مدت مشابه سال قبل، 37 درصد کاهش یافته است.

حمید پیمان فر
حمید پیمان فر برنامه نویس ارشد در حوزه بازی سازی، ساکن هلند

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋