«سیتکس» تلاش میکند با آگاهیبخشی و مدیریت سرمایه مشتریانش در بازار کریپتو، از اتفاقات تلخ پیش روی سرمایهگذاران پیشگیری کند.
سوددهی بازار ارزهای دیجیتال به ویژه با شرایط اقتصادی ایران بسیاری را به سمت فعالیت یا سرمایهگذاری در حوزه کریپتو کشانده است اما پیچیدگی مفاهیم بلاکچین و مدیریتنکردن سرمایه باعث از دست رفتن سرمایههای زیادی در این بازار شده است. شرکت «سیتکس» که در اینوتکس ۲۰۲۴ حضور دارد، میگوید در ۱۰ سال گذشته تمرکزش بر حل این دو معضل بوده است.
سیتکس فعالیت خود را از سال ۱۳۸۰ شروع کرده است؛ زمانی که هنوز نام و نشانی از کریپتو در میان نبود اما این شرکت از همان زمان، تمرکز خود را بر نزدیککردن سه مفهوم فناوری، صنعت و زندگی روزمره مردم به هم قرار داده بود.
«محمدرضا امیری»، مدیر دپارتمان محصول سیتکس، میگوید: «در این سالها در حوزههای مختلفی فعالیت کردهایم ولی در ۱۰ سال اخیر بیشترین فعالیتمان در حوزه بلاکچین بوده است. بعضی بخشهای این حوزه مثل صرافی و OTC به گوش مردم آشناتر است ولی ما سعی کردهایم جنبه تکنولوژیکال (فناورانه) بلاکچین را هم در نظر داشته باشیم که شامل فعالیتهایی در زمینه وامدهی، زنجیره تامین و اشتراکگذاری مقالات بر بستر بلاکچین بوده است.»
امیری با اشاره به تجربه سیتکس در ارائه محصولی مبتنی بر هوش مصنوعی در انتخابات مجلس برای رایگیری الکترونیک سال ۱۳۸۶ میگوید: «سال ۱۳۸۶ با وجود اینکه هنوز هوش مصنوعی به شکل امروزی فراگیر نبود و از آن صحبت نمیشد، برای اولین بار سیتکس توانست در پروژهای حساس در سطح ملی با استفاده از محصول خود دستخط فارسی را با دقت ۹۷ درصد بخواند و شمارش آرا را انجام دهد. این محصول لقب دومین پروژه انفورماتیک کشور را در آن سال کسب کرد.»
یکی از حوزههایی که این شرکت در سالهای اخیر بر آن متمرکز بوده است، مدیریت سرمایه است. سیتکس تلاش کرده ساختاریافتهتر در این حوزه فعالیت کند و صندوقهای سرمایهگذاری کریپتویی را به راه انداخته است. این صندوقها در یک فضای غیرمتمرکز (DEX) قرار دارند و در این فضا، دارایی افراد در کیف پول خودشان نگهداری میشود و سیتکس تنها به صورت غیرامانی به داراییهای کاربرانش دسترسی دارد و با آنها معاملهگری میکند.
به گفته مدیر دپارتمان محصول این شرکت، «برای اینکه خیال مشتریان از سرمایهگذاریشان راحت باشد، معمولا در هر صندوقی که افراد سرمایهگذاری میکنند، خود شرکت سیتکس هم درصد زیادی سرمایهگذاری میکند».
سیتکس خود را یکی از اولین شرکتهای فعال در زمینه مدیریت سرمایه رمزارزها در ایران میداند. امیری تصریح میکند: «سال ۱۳۹۴ که شرکت سیتکس فعالیت خود را در حوزه کریپتو به صورت رسمی آغاز کرد، بسیاری هنوز با مفاهیم کریپتو و بلاکچین آشنا نبودند و درک عمومی از این فضا به شکل فعلی وجود نداشت. از آن زمان سعی کردهایم به صورت تخصصی در حوزه مدیریت سرمایه فعالیت کنیم و هرچه جلوتر آمدهایم، سعی کردهایم ابزارها و محصولاتی که توسعه میدهیم، درک بهتر و راحتتری را در کاربر ایجاد کنند. امیدوارم محصولاتی که در آینده عرضه میکنیم، در سطح بینالمللی هم بتواند موفقیت خوبی کسب کند.»
سیتکس در حال حاضر روی دو خط محصولی عمده تمرکز کرده است. یکی اپلیکیشن مدیریت سرمایه سیتکس است که همه افرادی که در حوزه کریپتو فعالیت میکنند، به خصوص کسانی که قصد سرمایهگذاری چه در صندوقها و چه به صورت شخصی دارند، این امکان را دارند که با ابزارهایی که در اختیارشان قرار میگیرد، دارایی خودشان را کنترل کنند و گزارش کاملی از وضعیت داراییشان داشته باشند.
امیری با اشاره به پیچیدگیهای حوزه کریپتو میگوید: «علیرغم اقبال عمومی به این حوزه، متاسفانه این حقیقت تلخ وجود دارد که پیچیدگیها، ناآگاهی و نداشتن دانش کافی در این حوزه به صورت عمومی در نهایت منجر به سوءاستفاده سوداگران و کلاهبرداران و از دست رفتن سرمایه مردم میشود. همچنین در زمانهایی مثل حالا که اتفاقات مثبتی مثل تایید ETFهای بیتکوین رخ میدهد و بازار کریپتو در روند صعودی قرار میگیرد، نمونههای بسیار زیادی از رفتارهای هیجانی را شاهدیم که باعث از دست رفتن دارایی و سرمایه اشخاص میشود. ما همواره تلاش میکنیم تا از یک طرف با آموزش و آگاهیبخشی و از طرف دیگر با راهنمایی و مشاوره درست، تا جایی که در توانمان هست از این اتفاقات جلوگیری کنیم.»
مدیر دپارتمان محصول سیتکس در این باره میگوید: «ما سعی کردهایم کاربر دیگر پیچیدگیهای کار با کیف پولهای ارز دیجیتال را نداشته باشد و ابزارهایی که توسعه میدهیم نیز در همین راستاست که فرآیندها را برای کاربر سادهتر و راحتتر کنیم.»
او اضافه میکند: «یکی دیگر از ابزارهایی که به صورت تخصصی در حال توسعه آن هستیم، بیشتر برای تحلیلگران و تریدرهاست. دنیای بلاکچین دنیای بزرگی است و رصد لحظهای بازار طبیعتا از درک و توان هر شخصی به تنهایی خارج است ولی با توجه به توسعه تکنولوژی و به خصوص هوش مصنوعی، سیتکس هم سعی کرده روی لبه تکنولوژی حرکت کند و ابزارهایی که با استفاده از هوش مصنوعی در حال توسعه آنها هستیم، برای تیم تحلیل و تریدمان است که بتوانیم عملکرد بهتری روی داراییهای تحت مدیریتمان داشته باشیم. سعی میکنیم در آینده این را به عنوان یک ابزار عمومی به بقیه شرکتها و تریدرها ارائه بدهیم.»
یکی دیگر از حوزههای تمرکز سیتکس، آموزش مفاهیم بلاکچین و کریپتو برای عموم کاربران بوده است. سیتکس رسالت خود را این میداند که «ترجمان درستی از مفهوم بلاکچین را به همه مردم ارائه دهد». امیری در این باره میگوید: «به خصوص بعد از هاوینگ بحث سوداگران و کلاهبرداران در فضای مجازی خیلی زیاد شده است. سیتکس همیشه رسالت خود را این میدانسته که آگاهیبخشی کند و به همین منظور ما بخش آکادمی خودمان را داریم خیلی فعال میکنیم و تا آنجایی که بتوانیم، مفاهیم بلاکچین و سرمایهگذاری را برای عموم افراد سعی میکنیم قابل لمس و قابل درک کنیم.»
مدیر دپارتمان محصول سیتکس بر این تأکید میکند که فضای بلاکچین به معاملهگری و خرید و فروش رمزارزها خلاصه نمیشود. او میگوید: «عموم مردم خرید و فروش رمزارزها را بیشتر لمس کردهاند اما بلاکچین به اینها خلاصه نمیشود. بلاکچین آمده که مشکلات بسیار زیادی را حل کند. مهمترین مفاهیمی که بلاکچین و کریپتو به زندگی ما اضافه کردهاند، شفافیت و عدم تمرکز است. شاید این موضوع برای برخی نهادها جالب نباشد و در کل دنیا همینطور است اما امیدوارم در آیندهای نهچندان دور به درک متقابلی با کسانی که در حوزه بلاکچین فعالیت میکنند، برسند؛ چون به نظر من در نهایت برای همه ما مفید خواهد بود و میتواند اتفاقات خیلی خوبی را رقم بزند.»
او دلیل عمده اتفاقات تلخ در فضای بلاکچین ایران را ناآگاهی کاربران میداند و میگوید: «در سیتکس تلاش میکنیم تا جایی که ممکن است با آگاهیبخشی و تنوعبخشی در سبد محصولاتمان از این اتفاقات جلوگیری کنیم.»
پاسخ ها