کسبوکارها تا ۲۷ اردیبهشتماه فرصت دارند به تکالیف دستورالعمل حفاظت از حریم خصوصی عمل کنند.
کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی، در مصوبهای، مهلت اجرای دستورالعمل حفاظت از حریم خصوصی کاربران را از ۲ ماه به ۴ ماه اصلاح کرد.
به گزارش دیجیاتو، در بند یک «دستورالعمل اجرایی بهبود حفاظت از حریم خصوصی کاربران و شیوه جمعآوری، پردازش و نگهداری اطلاعات کاربران در سامانهها و سکوهای فضای مجازی» که روز ۲۷ دیماه ۱۴۰۲ ابلاغ شد، مهلت در نظر گرفته شده برای سکوها و سامانه ۲ ماه پس از ابلاغ، یعنی تا روز ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲ درنظر گرفته شده بود. اما آنگونه که پیداست، سکوهای داخلی در این مهلت قادر به اجرای دستورالعمل موردنظر نبودهاند و به همین دلیل مهلت بیشتری درخواست کردهاند. مرکز ملی فضای مجازی نیز با اصلاح مصوبه مذکور، این مهلت را به ۴ ماه (یعنی تا ۲۷ اردیبهشتماه ۱۴۰۳) افزایش داده است.
«حسین دلیریان»، سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی، تمدید مهلت اجرای دستورالعمل را تأیید کرده است: «تا قبل از سال جدید، بخشهایی از دستورالعمل که امکان اجرای سریعتر آن وجود داشت، توسط کسبوکارهای بخش خصوصی و سامانههای دولتی اجرا شد و بقیه مفاد دستورالعمل نیز در مسیر اجرا قرار داشت.»
او افزود: «پس از ابلاغ این دستورالعمل، جلسات متعددی بهمنظور پیگیری اجرای آن در سکوها و سامانهها برگزار شد و در فرایند این نظارت و پیگیری، سامانهها و کسبوکارهای بخش خصوصی از مرکز ملی فضای مجازی خواستند که فرصت اجرای این دستورالعمل بهدلیل ابعاد فنی و اجرایی آن، از حداکثر ۲ ماه پس از ابلاغ به «حداکثر ۴ ماه پس از ابلاغ» افزایش یابد تا آنها بتوانند در فرصت مناسب نسبت به ابعاد فنی و برنامهنویسی اجرای دستورالعمل نیز اقدامات لازم را انجام دهند.»
دلیریان ادامه داد: «بر همین مبنا، این درخواست توسط کمیسیون عالی تنظیم مقررات به تصویب رسید تا فرایند اجرای دستورالعمل و حفاظت بیشتر از دادههای مردم در سکوها و سامانهها با دقت بیشتری انجام شود.»
گفتنی است که براساس این دستورالعمل، سکوها و سامانهها موظفند دادههای کاربران را در حد نیاز و متناسب با اهداف صریح و مشخص دریافت کنند. شفافشدن علت اخذ دادههای شخصی از مردم، حذف تمام یا بخشی از دادههای مردم درصورت درخواست آنها و رمزنگاری دادهها ازجمله سایر مفاد این دستورالعمل اجرایی است.
دلیریان تأکید کرد: «براساس این ابلاغیه، استمرار ارائه خدمات یا تمدید مجوزهای فعالیت سامانهها و سکوهای موضوع دستورالعمل مذکور از سوی تنظیمگران بخشی و مراجع صدور مجوز، منوط به حصول اطمینان از رعایت این مقررات است که از طریق سازوکار نظارتی تدوینشده توسط مرکز ملی فضای مجازی، مورد سنجش و ارزیابی قرار خواهد گرفت.»
دیجیاتو در مهلت مشخصشده، میزان انطباق سکوها و سامانهها با مصوبه مذکور را پیگیری خواهد کرد.
پاسخ ها