حمید پیمان فر

حمید پیمان فر

برنامه نویس ارشد در حوزه بازی سازی، ساکن هلند

آژانس بین المللی انرژی: انتشار دی اکسید کربن در سال 2023 به بالاترین سطح خود خواهد رسید

آژانس بین‌المللی انرژی: میزان انتشار دی‌اکسید‌کربن در 2023 به بالاترین حد خود رسید

آژانس‌بین‌المللی‌انرژی هشدار داده که میزان انتشار CO2 در سال 2023، 410 میلیون تن یا 1.1 درصد افزایش یافته و به 37.4 میلیارد تن رسیده است.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد که میزان انتشار دی‌اکسید‌کربن مربوط به صنعت انرژی در سال 2023 به رکورد جدیدی رسیده است. تجزیه‌وتحلیل‌های IEA نشان می‌دهد که این میزان با افزایش 410 میلیون تنی یا 1.1 درصدی در سال 2023، به 37.4 میلیارد تن رسیده است.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نوشته شده است:

«انتشار CO2 به‌دور از هرگونه کاهش سریع - که برای دستیابی به اهداف آب‌و‌هوایی جهانی تعیین‌شده در توافقنامه پاریس لازم است - به رکورد جدیدی رسیده است.»

دلایل افزایش انتشار دی‌اکسید‌کربن

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود می‌گوید که شروع به کار مجدد کامل اقتصاد چین پس از همه‌گیری کووید-19 و تشدید فعالیت‌های بخش هوانوردی ازجمله دلایل افزایش میزان انتشار دی‌اکسید‌کربن در سال 2023 بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی: میزان انتشار دی‌اکسید‌کربن در 2023 به بالاترین حد خود رسید

خشک‌سالی‌های شدیدی که سال گذشته میلادی در چین، ایالات‌متحده، هند و کشورهای دیگر رخ داد، تولید انرژی آبی آن‌ها را با مشکل مواجه کرده است. این امر حدود 40 درصد از افزایش انتشار یا 170 میلیون تن CO2 را به خود اختصاص داده است. انتشار دی‌اکسید‌کربن از زغال‌سنگ باعث افزایش میزان باقیمانده بوده است.

بااین‌حال، سازمان مستقر در پاریس همچنین اشاره کرده که انرژی پاک که شامل انرژی بادی و خورشیدی می‌شود، و همچنین خودروهای برقی، باعث جبران تأثیر سوزاندن مداوم زغال‌سنگ و رشد مصرف نفت شده است.

پیشرفت انرژی‌های تجدیدپذیر

تجزیه‌و‌تحلیل آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که 2023 اولین سالی بوده است که در آن حداقل نیمی از تولید برق کشورهای صنعتی از منابع دارای آلودگی پایین‌تر مانند انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی هسته‌ای تأمین شده است. میزان انتشار مرتبط با انرژی در ایالات متحده 4.1 درصد و در اتحادیه اروپا 9 درصد کاهش یافته که این امر از افزایش تولید انرژی تجدیدپذیر ناشی شده است.

در مجموع، میزان انتشار آلودگی در اقتصادهای پیشرفته به پایین‌ترین سطح 50 سال گذشته رسیده و این اتفاق با کاهش تقاضا برای زغال‌سنگ به سطحی که از اوایل دهه 1900 تاکنون مشاهده نشده بود، همراه بوده است.

حمید پیمان فر
حمید پیمان فر برنامه نویس ارشد در حوزه بازی سازی، ساکن هلند

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋