حمید پیمان فر

حمید پیمان فر

برنامه نویس ارشد در حوزه بازی سازی، ساکن هلند

رنگ تاکسی های ایران و افغانستان یکی شد

رنگ تاکسی‌های ایران و افغانستان یکی شد

به گفته سید مجتبی شفیعی دبیر شورای عالی ترافیک، رنگ آبی فیروزه‌ای برای تاکسی‌های برقی ایران در نظر گرفته شده است.

مدتی پیش در دیجیاتو به بررسی تاکسی‌های جدید افغانستان پرداختیم. این تاکسی‌ها نسخه‌های دست دوم تویوتا کرولا بودند که توسط حکومت طالبان به عنوان تاکسی‌های جدید افغانستان مورد استفاده قرار گرفتند. حال به نظر می‌رسد این رنگ خاص، در تاکسی‌های ایران نیز مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین بخوانید: طالبان از تاکسی جدید افغانستان رونمایی کرد؛ تویوتا کرولا 5 سال کارکرد!

البته همرنگ‌شدن تاکسی‌های ایران و افغانستان بدون هیچ‌گونه ارتباط مستقیم صورت گرفته است. همچنین این موضوع منحصر به ایران و افغانستان نیست. در سراسر دنیا از طیف‌های مختلف رنگ آبی برای رنگ‌آمیزی بدنه تاکسی‌ها استفاده می‌شود. خطوط تاکسیرانی سنگاپور و همچنین برخی خطوط تاکسیرانی نیویورک از رنگ آبی برای خودروهایشان استفاده می‌کنند.

به گفته «سید مجتبی شفیعی»، دبیر شورای عالی ترافیک، رنگ آبی فیروزه‌ای برای تاکسی‌های برقی ایران در نظر گرفته شده است. او دلایل انتخاب این رنگ را سازگاری این خودرو با محیط‌زیست، قابلیت تشخیص سریع توسط کاربران و استفاده آن در معماری اسلامی و ایرانی قلمداد کرد.

تاکسی‌های ایران، یک رنگ یا چند رنگ؟

اعلام استفاده از رنگ آبی فیروزه‌ای برای تاکسی‌های برقی درحالی صورت می‌گیرد که تاکسی‌های برقی معرفی‌شده در کشور تاکنون با این رنگ عرضه نشده‌اند. بنابراین شهرداری‌ها ناچارند تا سفارش خاصی را برای خرید خودروهای الکتریکی ثبت کنند تا تاکسی‌های آن‌ها به رنگ آبی فیروزه‌ای باشد. باید توجه داشت که تاکسی‌های برقی رونمایی‌شده توسط خودروسازانی همچون کرمان موتور و مدیران خودرو، در خطوط خصوصی تاکسیرانی و تحت نظارت شرکت‌های خودروساز فعالیت می‌کنند. مشخص نیست آیا این تصمیم شامل حال تاکسی‌های برقی خصوصی نیز می‌شود یا اینکه آن‌ها می‌توانند با رنگ بدنه متفاوتی به فعالیت بپردازند.

تاکسی‌های ایران

درحال‌حاضر چند مدل خودرو برای استفاده به‌عنوان تاکسی در ایران معرفی شده‌اند. سهم قابل‌توجهی از تاکسی‌های الکتریکی در آینده نزدیک، متعلق به آریزو 5 الکتریکی مدیران خودرو و نسخه مشابه آن یعنی سینوگلد جانژینگ خواهد بود که توسط سایپا به بازار عرضه می‌شود. کرمان موتور نیز کی ام سی E50A را به‌عنوان تاکسی معرفی کرده است که نسخه الکتریکی کی ام سی J7‌ به حساب می‌آید. خودروهای الکتریکی برند هونگچی نیز توسط گروه بهمن و به عنوان تاکسی الکتریکی فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده‌اند.

حمید پیمان فر
حمید پیمان فر برنامه نویس ارشد در حوزه بازی سازی، ساکن هلند

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋