در این مطلب از دیجیاتو تست و بررسی فونیکس تیگو 8 پرومکس را برای شما آماده کردهایم. این خودرو در جاده و بیراهه بررسی شد.
فونیکس تیگو 8 پرومکس از جمله خودروهای مونتاژی محبوب در بازار ایران به حساب میآید. البته این خودرو را میتوان یکی از لوکسترین و البته گرانترین محصولات مونتاژی بازار ایران نیز به حساب آورد. یکی از نکات قوی نسخه پرومکس، سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل این خودرو است که قابلیت بیراهه نوردی را در اختیار راننده قرار میدهد. با این حال آفرود با تیگو 8 پرومکس در واقعیت امکانپذیر است؟ ما در دیجیاتو این موضوع را در قالب تست و بررسی تیگو 8 پرومکس برای شما آماده کردهایم.
زیر کاپوت فونیکس تیگو 8 پرومکس، موتور دولیتری چهار سیلندر توربوشارژر قرار دارد. این پیشرانه در کنار پرخوران، از سیستم تزریق مستقیم سوخت یا GDi نیز بهره میبرد.
حداکثر راندمان این پیشرانه 254 اسببخار قدرت و 390 نیوتنمتر گشتاور است. طراح اصلی این خودرو یعنی شرکت چری نیز برای تاکید بر پیشرانه قدرتمند آن، عبارت 390T را روی درب پنجم این خودرو درج کرده است.
سیستم انتقال قدرت در تیگو 8 پرومکس به صورت تمام چرخ محرک یا AWD عمل میکند. گیربکس هفت سرعته دوکلاچه تر نیز وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو برعهده دارد. بنابراین آفرود با تیگو 8 پرومکس تنها در شرایط ملایم امکانپذیر خواهد بود، چرا که برای آفرود سنگین به سیستم چهارچرخ محرک یا 4WD نیاز است. البته چری نیز تاکید خاصی بر آفرودی بودن تیگو 8 پرومکس ندارد.
یکی از نکات منفی تیگو 8 پرومکس، باک کوچک آن است. باک این خودرو 51 لیتر حجم دارد و به عبارتی کوچکتر از باک پژو 405، سمند و پژو پارس است.
مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود 10 لیتر در صد کیلومتر است و اگر با آن در مسیرهای شهری رانندگی کنید، مصرف آن به حدود 12 لیتر در صد کیلومتر خواهد رسید. بنابراین نیاز دارید تا در فواصل کوتاه سوختگیری مجدد را انجام دهید. البته در ازای این نقص، شتاب صفر تا صد کمتر از 8 ثانیه نصیب شما میشود که رقمی خیره کننده است.
قدرت و گشتاور قابل قبول تیگو 8 پرومکس به شما جرات ریسک کردن و خروج از جاده را به شما میدهد. همچنین سیستم کنترل کشش این خودرو عملکرد فوقالعادهای را به نمایش میگذارد.
وجود این دو مزیت در تیگو 8 پرومکس سبب میشوند تا این خودرو نسبت به کراساوورهای دو دیفرانسیل کارکرده از برندهای خارجی برتری داشته باشد. با این حال نباید توقع بیراهه نوردی خارقالعاده را از این خودرو داشته باشید.
سپر نسخه پرومکس ارتفاع اندکی از سطح زمین دارد و جعبه دنده این خودرو نیز فاقد دنده کمک است. همچنین مدیران خودرو تیگو 8 پرومکس را به صورت استاندارد با تایرهای چهارفصل برند کویرتایر عرضه میکند.
تمامی این موارد در کنار یکدیگر باعث میشوند تا فکر آفرود از ذهن شما بیرون برود. البته همانطور که اندکی قبل اشاره کردیم، چری نیز تاکیدی بر آفرودی بودن این خودرو ندارد.
نسخه پرومکس از تیگو 8 یک کراساوور هفت نفره است و ابعاد بزرگ آن باعث میشود تا چندان قابل استفاده در شهر نباشد. با این حال دوربینهای همه جانبه و همچنین موتور پرقدرت آن، اجازه مانورهای حرکتی را به شما میدهد.
سیستم کمک راننده پرومکس از دو کراساوور همرده دیگر یعنی فونیکس FX و فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس عملکرد بهتری دارد. این سیستم فاصله شما با خودرو جلویی را در حد مطلوبی حفظ میکند و برایحضور در ترافیکهای سنگین کارآمد است.
یکی از نکات نه چندان جذاب تیگو 8 پرومکس، منوهای پیچیده این خودرو هستند. اکثر تنظیمات این خودرو از طریق نمایشگر مرکزی آن صورت میگیرد که هزاران آپشن مختلف درون آن قرار گرفته است.
این موضوع باعث سردرگمی راننده میشود. به طور مثال چند مود رانندگی مختلف برای این خودرو در نظر گرفته شده است که با فعال کردن هرکدام از آنها، رفتار خودرو تغییر میکند.
به خصوص باید توجه داشت که اکثر خریداران تیگو 8 پرومکس را افراد میانسال یا کهنسال دارای قدرت مالی بالا تشکیل میدهند. این افراد تمایل چندانی به تغییر وضعیت بین مدهای رانندگی و سایر تنظیمات ندارند. بنابراین در عمل از خودرو چند میلیاردی خود در حد یک خودرو معمولی استفاده میکنند.
این مساله باعث میشود تا خریداران از تواناییهای محصول فونیکس بهره نبرند. البته به دلیل قیمت بالا، افراد علاقمند به ویژگیهای فنی و سیستمهای پیچیده نرمافزاری قادر به خرید تیگو 8 پرومکس نخواهند بود.
برای آنکه از تیگو 8 پرومکس در خارج از جاده لذت ببرید، بایستی نکاتی را مد نظر قرار دهید. نخست آنکه این خودرو برای عبور از جادههای خاکی و شنی مناسب است که در اصطلاح آفرود سبک نامیده میشوند. همچنین بایستی مود رانندگی را با توجه به مسیر خود تغییر دهید.
به لطف تغییرات انجام شده در محور عقب، اکنون ارتفاع بخش عقب خودرو بلندتر شده است و بنابراین سواری نرمتری را تجربه خواهید کرد. البته همچنان به دلیل ارتفاع کم سپر جلو از سطح زمین، باید مراقب مسیر پیشرو باشید تا به سنگ یا صخره برخورد نکنید.
سیستم انتقال قدرت نسخه پرومکس در حالت عادی 100 درصد قدرت و گشتاور را به دیفرانسیل جلو میفرستد. با این حال در مواقع لزوم، میتواند حداکثر 50 درصد نیرو را در اختیار محور عقب خودرو قرار دهد. این مزیت باعث میشود تا توانایی حرکتی خودرو از انتظار شما بیشتر باشد. البته در ازای ارتفاع بلندتر، حرکات گهوارهای بیشتری را نیز در تیگو 8 پرومکس شاهد خواهیم بود. البته این موضوع باعث نگرانی نخواهد شد، چرا که سیستم کنترل پایداری خودرو به خوبی از پس مدیریت آن بر میآید.
در تست و بررسی تیگو 8 پرومکس به نکات مثبت و منفی بسیاری برخورد کردیم که میتوانند دلایلی برای خریداری یا عدم خرید این خودرو باشند. به دلیل عدم سازگاری پیشرانه این خودرو با سوخت موجود در کشور و نیاز به سوخت باکیفیت، خرید این خودرو با دردسرهایی همراه خواهد بود.
همچنین هزینههای نگهداری این خودرو برای اکثریت مشتریان بالا محسوب میشود. در نتیجه اکثر خریداران نمیتوانند از این خودرو به معنای واقعی بهره ببرند.
خرید تیگو 8 پرومکس به افرادی توصیه میشود که از قدرت مالی بالایی برخوردار هستند و به دنبال یک کراساوور دودیفرانسیل مجهز و صفرکیلومتر میگردند.
این گروه از مشتریان میتوانند آخرهفتههای خود را به همراه اندکی ماجراجویی در روستاهای ایران سپری کنند. با این حال خرید نسخه پرومکس برای استفاده روزمره، چندان کار مناسبی به نظر نمیرسد، مگر اینکه در مناطقی با جاده های کوهستانی و احتمال بارش برف و...تردد داشته باشید.
پاسخ ها