حمید پیمان فر

حمید پیمان فر

برنامه نویس ارشد در حوزه بازی سازی، ساکن هلند

بارش شهابی جوزا: فضانورد ISS ویدئویی از یک شهاب سنگ منتشر کرد [تماشا کنید]

بارش شهابی جوزایی: فضانورد ایستگاه فضایی بین‌المللی ویدیویی از یک شهاب منتشر کرد [تماشا کنید]

بارش شهابی جوزایی سال 2023 بین 28 آبان تا 3 دی رخ می دهد اما در شب‌های22 و 23 آذر به اوج خود می‌رسد.

بارش شهابی جوزایی یکی از بزرگ‌ترین بارش‌های شهابی سالانه است که با وجود آن مردم سراسر جهان می‌توانند شهاب‌های آسمانی را تماشا کنند. شب گذشته این پدیده زیبا به اوج خود رسیده است و یک فضانورد دانمارکی به نام «آندریاس موگنسن» ویدیو کوتاهی را به اشتراک گذاشت که نشان می‌دهد یک شهاب از فضا و به‌ویژه ایستگاه فضایی بین‌المللی که حدود 400 کیلومتر با ما فاصله دارد، چگونه به‌نظر می‌رسد.

پدیده بارش شهابی زمانی اتفاق می‌افتد که تکه‌ای از سنگ یا غباری که در فضا حرکت می‌کند با سرعت زیاد به جو زمین برخورد کرده و این امر باعث سوختن آن می‌شود. در این فرآیند، یک دنباله سفید روشن در آسمان ایجاد می‌شود.

موگنسن که ویدیو خود را در شبکه اجتماعی ایکس به اشتراک گذاشته است، می‌نویسد:

«چند هفته پیش به‌اندازه کافی خوش‌شانس بودم تا یک شهاب را در ویدیو ضبط کنم. حضور آن در یک چشم برهم زدن تمام شد و قسمت دوم ویدیو نشان می‌دهد که سرعت آن کم شده است. مسیر حرکت شهاب مستقیم است، اما به دلیل حرکت دست من کج و معوج به‌نظر می‌رسد.»

بارش شهابی جوزایی

بارش شهابی جوزایی: فضانورد ایستگاه فضایی بین‌المللی ویدیویی از یک شهاب منتشر کرد [تماشا کنید]

بارش شهابی جوزایی از جمله پدیده‌های جذاب آسمان محسوب می‌شود که در آن ممکن است بیش از 100 شهاب در ساعت دیده شوند و همچنین برای مشاهده آن‌ها به تجهیزات تخصصی نیاز ندارید. همچنین تماشای آن‌ها در محیط‌هایی با آسمان صاف بسیار جذاب‌تر از ویدیوی موگنسن به‌نظر می‌رسد، زیرا این شهاب‌ها با سرعت بالایی در آسمان حرکت می‌کنند و خطی از نور درخشان ایجاد می‌کنند.

بارش شهابی جوزایی سال 2023 بین 19 نوامبر (28 آبان) تا 24 دسامبر (3 دی) رخ می دهد اما در شب‌های 13 و 14 دسامبر (22 و 23 آذر) به اوج خود می‌رسد.

حمید پیمان فر
حمید پیمان فر برنامه نویس ارشد در حوزه بازی سازی، ساکن هلند

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋