براساس گفتههای «شادی مالکی»، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، نقص فنی خودروهای صفرکیلومتر در آزمون معاینه فنی برتر محرز شده است.
براساس گفتههای مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، نقص فنی خودروهای صفرکیلومتر یکی از معضلات این گونه خودروها به شمار میرود. براساس گفتوگوی تلویزیونی «شادی مالکی»، بسیاری از خودروهای جدید که برای دریافت معاینه فنی برتر مراجعه میکنند، با مشکلات فنی روبهرو هستند. به گفته مالکی، میزان ایرادات فنی خودروهای صفرکیلومتر با خودروهایی که سن بالایی دارند و سالهاست درحال فعالیت هستند، برابری میکند.
به گفته مالکی، بیشترین میزان ایرادات خودروهای جدید در بخش ترمز این خودروها رخ میدهد. پس از آن نیز آلایندگی زیاد دیگر مشکل فنی این خودروها محسوب میشود. بروز نقص در سیستم ترمز و آلایندگی خودروهای جدید درحالی رخ میدهد که مشتریان از مدتها پیش نسبت به کیفیت نازل خودروهای داخلی اعتراض دارند.
به گفته مالکی، نقص فنی خودروهای صفرکیلومتر باعث خواهد شد تا در مدتزمان معافیت خودرو از معاینه فنی بازنگری شود. درحالحاضر خودروهایی که کمتر از پنج سال عمر دارند، مشمول معاینه فنی هستند. همچنین خودروهایی که مایل به دریافت تخفیف برای خرید طرح ترافیک هستند، بایستی معاینه فنی برتر دریافت کنند. معاینه فنی برتر از سال 1397 درحال اجراییشدن برای شهر تهران است. درواقع نقص فنی خودروهای صفرکیلومتر، از طریق شرکت در معاینه فنی برتر مشخص شده است.
بایستی به این نکته توجه داشت که خودروهای جدید دارای نقص در شهر تهران، تنها بخش کوچکی از هزاران خودرو فروختهشده توسط خودروسازان طی سالیان اخیر هستند. علاوهبرآن، معاینه فنی تنها برخی ویژگیهای ایمنی خودرو همچون سیستم ترمز و تعلیق را مورد بررسی قرار میدهد؛ بنابراین قابلیتهایی همچون کیسههای هوا یا میزان ایمنی بدنه در این تستها سنجیده نمیشوند. همچنین کیفیت رنگ بدنه خودرو یا ادوات کابین در معاینه فنی قابل سنجش نیست. تمامی این موارد جزو ایرادات خودروهای جدید طی سالیان اخیر بودهاند که نشان از عدم کنترل کیفی در خطوط تولید خودرو دارد.
پاسخ ها