تویوتا لندکروزر سری 250 جانشین پرادوی معروف است. این خودرو توانایی های بسیار زیادی در عبور از انواع مسیرهای آفرود دارد.
تویوتا طبق وعده قبلی خود، از نسل جدید لندکروزر پرادو رونمایی کرد. این نسل که فقط با نام لندکروزر بهفروش میرسد، همانند لکسوس GX جدید طراحی جعبهای شکلی دارد و بر اساس پلتفرم TNGA-F تولید میشود. جالب اینکه این خودرو جانشین لندکروزر اصلی در آمریکا خواهد شد. این نسل حامل کد J250 است و از لحاظ قابلیتهای آفرود حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
شاید بدانید نسل قبلی تویوتا لندکروزر از لحاظ فروش، عملکرد چندان موفقی در بازار آمریکا نداشت. بههمین خاطر کمپانی ژاپنی تصمیم گرفت پس از مدل 2021، دیگر این شاسیبلند درشتاندام را در آن سوی دنیا عرضه نکند. بعد از این اتفاق، همواره شایعاتی مبنی بر بازگشت لندکروزر به ایالات متحده بر سر زبانها میچرخید. حالا این شایعات رنگ واقعیت به خود گرفته و تویوتا لندکروزر در قالب مدلی متفاوت به حیات خود در آمریکا ادامه خواهد داد.
طراحی مکعبی این روزها دوباره مورد توجه خودروسازان قرار گرفته و تویوتا نشان داده که علاقه زیادی به این سبک دارد. لندکروزر جدید نیز دارای بدنهای به این سبک است و میتوان آن را یک مکعب چهار چرخ توصیف کرد! در نمای روبرو با دماغهای ایستاده و عمودی طرف هستیم. اکثر المانهای موجود در این نما مثل قاب چراغها، جلوپنجره و ورودیهای هوای سپر مستطیلیشکل هستند. البته باید به این نکته اشاره کنیم که تویوتا لندکروزر جدید در تریمهای مختلف، طراحی متفاوتی دارد. در تریم پایه 1958 و تریم پرچمدار فرست ادیشن، قاب چراغهای اصلی گرد است. اما در تریمهای میانی چراغهای اصلی درون قاب مستطیلی قرار دارند.
در نمای جانبی، تویوتا لندکروزر حس آفرودطلبی بیننده را بهشدت تقویت میکند! خط ضخیم شانه، گلگیرهای برآمده، شیب شیشه جلو و ارتفاع زیاد از سطح زمین، نوید تواناییهای بالا در مسیرهای آفرود را میدهند. اما نکته منفی اینکه لندکروزر J250 با تایرهای چهار فصل بهدست مشتری میرسد. بنابراین، دوستداران آفرود باید در اولین فرصت نسبت به خرید تایرهای مخصوص اقدام کنند.
جانشین تویوتا لندکروزر پرادو در نمای عقب نیز طراحی بهاصطلاح رترویی دارد. برخلاف شمار زیادی از مدلهای اخیر که دارای چراغهای عقب سرتاسری هستند، تویوتا در لندکروزر جدید از چراغهای ساده ایستاده استفاده کرده است. روی درب عقب این نسل خبری از چرخ زاپاس نیست و مهندسان آن را به فضای موجود در زیر سپر انتقال دادهاند. شیشه عقب J250 برای ادای احترام به مدلهای قدیمیتر لندکروزر و افزایش کارایی مستقل از درب اصلی باز میشود. بهعبارت دیگر راننده میتواند بدون نیاز به باز کردن درب عقب و فقط از طریق این شیشه به فضای بار دسترسی پیدا کند.
در حالیکه لکسوس GX و لندکروزر سری 300 به موتور 3.4 لیتری V6 توئین توربو مجهز هستند، تویوتا لندکروزر J250 در آمریکا با موتور 2.4 لیتری چهار سیلندر توربو از سری I-Force Max عرضه خواهد شد. در نگاه اول شاید استفاده از این موتور یک نکته منفی بهنظر برسد، اما نباید آن را دست کم گرفت. این موتور با وجود حجم کم، 326 اسب بخار قدرت و 630 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. اما این تمام ماجرا نیست، چرا که یک موتور برقی دیگر با موتور بنزینی همکاری دارد. این موتور برقی با گیربکس 8 سرعته خودکار یکپارچه است و توان تولیدی آن به 48 اسب بخار میرسد.
مثل تمامی لندکروزرهای قبلی، سری 250 نیز بهطور استاندارد به سامانه انتقال قدرت به هر چهار چرخ مجهز است. در این نسل، قدرت از طریق جعبه دنده کمکی دو سرعته، دیفرانسیل لغزش محدود خودکار و قفل دیفرانسیل عقب همواره به هر دو محور منتقل میشود.
ارتفاع تویوتا لندکروزر جدید از سطح زمین، برابر با 8.7 اینچ (22 سانتیمتر) است. این ویژگی در کنار زاویه ورود 31، زاویه شکست 22 و زاویه خروج 25 درجه، باعث میشود سری 250 از لحاظ قابلیتهای آفرودی بسیار توانمند باشد. در کنار اینها باید گفت بسیاری از اجزای اصلی کف اتاق، درون ریلهای مخصوص موجود در شاسی قرار دارند و راننده با خیال راحتتری میتواند از روی صخرهها و موانع عبور کند.
علاوهبر سختافزار توانمند، تویوتا لندکروزر سری 250 به سیستمهای پیشرفته برای رانندگی در مسیرهای آفرود مجهز است. نسخههای مختلف این شاسیبلند جذاب ژاپنی، در حالت استاندارد با سیستم کنترل خزش در سرعتهای پایین وارد بازار خواهند شد. شاید بدانید این سیستم در مسیرهای سنگلاخی کنترل پدال گاز و ترمز را در اختیار میگیرد تا تمام تمرکز راننده معطوف مسیر مقابل و فرماندهی خودرو شود. دستیار پایین آمدن از سراشیبی نیز هنگام رانندگی در شیبهای تند به کمک راننده میآید و سرعت حرکت را مدیریت میکند.
برای رانندگی در مسیرهای مختلف، حالتهای گوناگونی وجود دارد و راننده باید با توجه به نوع مسیر مقابل یکی از آنها را انتخاب کند. در مدلهای میانرده و پرچمدار، سیستم Multi-Terrain Monitor تصویری از اطراف و زیر اتاق و همچنین محل و زاویه چرخهای لندکروزر 250 را به راننده نشان میدهد.
تویوتا لندکروزر سری 250 مثل اجداد خود در دهه 70 و 80 میلادی، فقط در نسخه 5 نفره تولید خواهد شد. در بخش طراحی داخلی وضعیت مشابه با نمای بیرونی است و همه المانها ساختاری عمودی و ساده دارند. سیستم اینفوتینمنت مدل پایه 1958 توسط یک نمایشگر لمسی 8 اینچی کنترل میشود. در تریمهای میانی و پرچمدار این نمایشگر جای خود را به نمایشگر 12.3 اینچی میدهد.
این سری اگرچه از لحاظ کیفیت کابین همتراز با سری 100 یا 200 نیست، ولی نمیتوان ایراد خاصی به مواد بهکاررفته در آن گرفت. نکته مثبت اینکه حتی در تریم پایه 1958 صندلیها و غربیلک فرمان به گرمکن مجهز هستند. در تریم میانی صندلیها پوششی از چرم مصنوعی دارند و در ردیف جلو دارای گرمکن و سردکن هستند. در تریم پرچمدار فرست ادیشن، پوشش صندلیها به چرم طبیعی تغییر پیدا میکند.
تویوتا سخاوتمند ظاهر شده و حتی مدل پایه 1958 را با سامانههای ایمنی متعددی عرضه میکند. تمامی نسخههای مختلف این شاسیبلند آفرودمحور به کروز کنترل تطبیقپذیر، سیستم حفظ خودرو در بین خطوط، ترمز اضطراری خودکار، سامانه جلوگیری از خروج خودرو از بین خطوط و سیستم پایش نقاط کور مجهز خواهند بود.
قیمت و زمان عرضه
در رابطه با قیمت دقیق تویوتا لندکروزر سری 250 فعلاً اطلاعات دقیقی موجود نیست. ولی کمپانی ژاپنی وعده داده مدل پایه 1958 را با قیمتی در حدود 55 هزار دلار عرضه خواهد کرد. این شاسیبلند جذاب رقبایی مثل لندرور دیفندر 110 و فورد برانکو را پیش روی خود دارد. برای مقایسه باید گفت قیمت شاسیبلند انگلستانی از 62 هزار دلار شروع میشود. اما برانکو حامل برچسب قیمتی مشابه با لندکروزر است، با این تفاوت که موتور 2.7 لیتری V6 آن قدرت کمتری تولید میکند. شاید جیپ رانگلر 4xe مهمترین رقیب تویوتا لندکروزر سری 250 باشد. این شاسیبلند آمریکایی یک پیشرانه هیبریدی با 375 اسب بخار قدرت و 640 نیوتن متر گشتاور دارد و با پرداخت 52 هزار دلار قابل خرید است.
تویوتا لندکروزر جدید بهعنوان مدل 2024 به فروش میرسد، از این رو اواخر امسال راهی خیابانها خواهد شد.
پاسخ ها