طبق ادعای چین، موتور ساخت این کشور با موتور F119 آمریکایی که برای جنگندههای رادارگریز F-22 و F-35 طراحی شده است، برابری میکند.
چین با موفقیت یک جنگنده رادارگریز J-20 را با دو موتور WS-15 آزمایش کرده است. از حدود دو دهه قبل، چین درحال تولید این محصول بوده که پیشرفتهترین جت جنگنده آن نیز محسوب میشود.
ویدیوهایی از این پرواز آزمایشی که میتواند فاصله تکنولوژیک بین آمریکا و چین را کمتر کند، در شبکههای اجتماعی منتشر شده است. بااینحال، مشخص نیست که این پرواز چه زمانی انجام شده و هیچ اعلامیه رسمی از سوی ارتش ملی جمهوری چین درباره آن منتشر نشده است.
«ژو چنمینگ»، محقق اندیشکده علوم و فناوری نظامی یوان وانگ چین به نشریه ساوت چاینا مورنینگ پست گفت:
«با موتورهای جدید WS-15، میتوانیم جت J-20 را بسیار مانورپذیرتر و سریعتر کنیم و اکنون تقریباً با موتور F119 آمریکایی که برای جنگندههای رادارگریز F-22 و F-35 طراحی شده است، برابری میکند.»
ژو در ادامه میگوید:
«پس از گذشت 12 سال از اولین پرواز J-20 در سال 2011، نیروی هوایی چین سرانجام موتوری که مدتها منتظرش بودیم را آزمایش کرده است. دستیابی به موتور پیچیده WS-15 به این معنی است که نیروی هوایی ارتش آزادیبخش چین (PLA) دیگر در معرض خطر حمله نخواهد بود.»
علاوهبراین، موتور WS-15 میتواند قابلیتهای جنگی J-20 را نیز افزایش دهد. بهعنوان مثال، آنها ممکن است این جتها را قادر به انجام گشتزنی و انجام وظایف هوایی طولانیتر کند.
با این وجود، «سونگ ژونگ پینگ»، مربی سابق PLA، موتور WS-15 هنوز فاصله زیادی با موتورهای آمریکایی دارد. او گفت:
«هنوز بین موتورهای WS-15 و F119 فاصله وجود دارد. هرچند این آزمایش موفقیت آمیز برای WS-15 اهمیت زیادی دارد، اما هنوز زمان زیادی تا تولید انبوه باقی مانده است. هنوز نیاز به آزمایش و بهبود وجود دارد.»
با تشدید تنشها در منطقه آسیا و اقیانوسیه به دلیل استقرار جنگندههای نسل پنجم F-22 و F-35 توسط ایالات متحده، چین در تلاش است تا یک هواپیمای رادارگریز بسازد. تا به امروز، بیش از 200 جنگنده J-20 توسط چین تولید شده که عمدتاً از موتورهای روسی AL-31 استفاده میکنند، اما در تعدادی از آنها بهطور موقت از موتور WS-10C استفاده شده است.
پاسخ ها