به گفته مدیرعامل سایپا، 27 میلیون خودرو در سطح کشور تردد میکنند که از این بین، 17 میلیون دستگاه فرسوده محسوب میشوند.
روز گذشته مدیرعامل سایپا، «محمدعلی تیموری»، در جریان سخنرانی خود، از تردد انبوه خودروهای فرسوده در کشور انتقاد کرد. او این سخنرانی را در کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور بیان کرد. به گفته او، 27 میلیون خودرو در سطح کشور تردد میکنند که از این بین 17 میلیون دستگاه فرسوده محسوب میشوند. به عبارت دیگر، حدود دوسوم از خودروهایی که در کشور تردد میکنند، فرسوده هستند. او در بخش پایانی انتقادات خود اعلام کرد که تردد با گاری در تهران سریعتر از تردد با اتومبیل است.
اظهارات مدیرعامل سایپا درحالی بیان میشود که او سکان یکی از دو خودروساز بزرگ کشور را در اختیار دارد. این دو شرکت از ابتدای فعالیت تا به امروز مورد حمایت دولتهای مختلف بودهاند که حاصل آن شرایط فعلی صنعت و بازار خودرو است. بنابراین اگر شخص یا شرکتی بتواند در نوسازی خودروهای فرسوده سهیم باشد، یکی از آنها قطعاً شرکت سایپا خواهد بود. سایپا تنها خودروساز بزرگ در دور دوم عرضه یکپارچه خودرو بود که خودروهایی با موعد تحویل زمستان 1402 الی زمستان 1403 را به متقاضیان خود ارائه کرد. بدیهی است که با این سبک از عرضه خودرو، امکان نوسازی سریع ناوگان فرسوده خودروهای سبک وجود ندارد.
مدیرعامل سایپا در بخش دیگری از سخنانش به عدم وجود خروجی در بازار خودرو اشاره کرد. به عبارت دیگر، دراِزای خودروهای جدیدی که به بازار وارد میشوند، خودروهای قدیمی از بازار خارج نمیشوند. نتیجه این رویه، اشباعشدن جادهها و خیابانهای کشور با هزاران خودرو است. البته این موضوع نیز به انحصار بازار خودرو مربوط است. بسیاری از مراکز اسقاط خودرو که با استفاده از عوارض واردات خودرو به فعالیت خود ادامه میدادند، پس از ممنوعیت واردات به تعطیلی کشانده شدند. همکاری خودروسازان داخلی با این مراکز نیز چندان مثبت و قوی نبوده است. درنتیجه خودروهای فرسوده به تردد خود در جادهها ادامه میدهد، درحالیکه خودروهای جدید همچنان درحال ورود به بازار هستند.
پاسخ ها