پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت بورس، بانک و بیمه از ۱۶ تا ۱۹ خرداد در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران درحال برگزاری است. در این نمایشگاهشرکت
پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت بورس، بانک و بیمه از ۱۶ تا ۱۹ خرداد در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران درحال برگزاری است. در این نمایشگاه شرکتهای بیمه، بانکهای و کارگزاریهای بورس حضور داشته و محصولات خود را ارائه میدهند. در این میان غرفه ترنج تلاش کرده با طراحی متفاوتی در این نمایشگاه ظاهر شود. غرفهای که با تم رنگی سبز و درخت اناری که در مرکز آن واقع شده است، حس و حال حضور در طبیعت را در یک نمایشگاه صنعتی رسمی به مخاطبان القا میکند. این غرفه شرکت خدمات مالی ترنج است که با ظاهری متفاوت که براساس گفته های طراحان آن برگرفته از الگوی «فیبوناچی» است، سعی در انتقال پیام و اهداف این شرکت به مخاطبان خود دارد.
«مجید شجاعی»، مدیر روابط عمومی ترنج درباره اهدافی که در پس طراحی غرفه ترنج وجود دارد به دیجیاتو گفت: «سعی کردهایم غرفهای با ظاهر متفاوت نسبت به سایر غرفههای موجود در نمایشگاههایی مانند نمایشگاه بورس و بانک و بیمه ایجاد کنیم.»
او با اشاره به اینکه بازار سرمایه یک بازار رسمی است، ادامه داد: «اما ما سعی کردیم حتی در نامگذاری شرکت و صندوقها هم خلاف این موضوع عمل کرده و نامهایی را انتخاب کنیم که به طور مستقیم به مباحث اقتصادی اشاره ندارند. مثلا از نامهایی مانند زیتون، سرو و انار در نامگذاری صندوقهای خود استفاده کردهایم.»
مدیر روابط عمومی ترنج درباره الگوی الهامبخش طراحی غرفه توضیح داد: «مفهومی (کانسپت) که ما غرفه را براساس آن طراحی کردیم، برگرفته از الگوی فیبوناچی است. مبحثی که ادامه بحث دنبالهها در ریاضی است و این نظریه را بیان میکند که هر مرحله در تجارت، حاصل رشد دو مرحله قبل از خود است.»
او ادامه داد: «در غرفه انحنایی را میبینیم که از بخش ورودی آغاز شده و به مرکزیت غرفه میرسد. الگوی رشد ترنج هم به همین صورت است؛ یعنی در ابتدا تنها یک نهال بوده و الان یکی از بزرگترین شرکتهای مالی خدماتدهنده در بازار سرمایه است. ضمن اینکه الگوی فیبوناچی در بازار سرمایه هم کاربرد دارد. مثلا بعضی از تحلیلهای تکنیکال در حوزه بازار سرمایه با استفاده از این الگو انجام میشود.»
به گفته شجاعی، ترنج یک شرکت سبدگردان و مشاور سرمایهگذاری است که درحال تبدیل شدن به یک گروه مالی است. او درباره قسمتهای مختلف ترنج توضیح داد: «بخشی از این شرکت به نوعی سبدگردان و مشاور سرمایهگذاری است. بخش دیگر مدیریت دارایی است و صندوقهای سرمایهگذاری و سبدگردانی را شامل میشود. بخش دیگر هم مربوط به شرکتهایی است که میخواهند سهامشان را در بازار سرمایه عرضه کنند.»
مدیر روابط عمومی ترنج با اشاره به اینکه بازارگردانی یک کار تخصصی بورسی است، ادامه داد: «این کار باعث میشود که نمادها ارزش حقیقی خود را حفظ کرده و دچار کاهش قیمت نشوند.»
طراحی غرفه ترنج کاری از گروه مکعب زرد خیال است که از سال ۹۴ بهطور تخصصی در حوزه طراحی داخلی فعالیت دارد. «فرنوش رزاقی»، رهبر طراح تیم دیزاین غرفه ترنج درباره نحوه علت بهکارگیری الگوی فیبوناچی در معماری این غرفه به دیجیاتو گفت: «تناسبات غرفه با تناسبات طلایی همخوانی داشته است. این تناسبات در هنر، معماری و حتی عناصر طبیعت دیده شده و تاثیرگذاری در مخاطب را بالا میبرند. بررسیها نشان داده در بسیاری از عناصر موجود در طبیعت از این تناسبات استفاده شده است. مثل الگوی رشد گیاهان و یا شکل ظاهری حلزون.»
او درباره شیوه الهامگیری از این الگو نیز گفت: «ما سناریو حرکتی رشد ترنج را برمبنای فیبوناچی طراحی کردیم. یعنی پله پله رشد و درنهایت رسیدن به یک مرکزیت که در این غرفه با نماد درخت انار نشان داده شده و هدف نهایی این شرکت را بیان میکند.»
به گفته رزاقی این کار به نوعی گره زدن هنر و فناوری مالی است که پس از حضور بکارگیری در معماری و هنر حالا وارد حوزه اقتصاد شده است. او در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا بهکار نبردن المانهای دیجیتالی در طراحی غرفه ترنج دلیل خاصی دارد، گفت: «اگرچه صحبتهای اولیه برسر این بود که از فناوری ویدئو مپینگ استفاده کنیم. اما درنهایت سعی کردیم برای افزایش صمیمیت با مخاطبان خود المانهای دیجیتال را کاهش داده و متفاوت از سایر شرکتها عمل کنیم تا بتوانیم نظر درصد بالاتری از مخاطبان را جلب کرده و با اقشار مختلف جامعه ارتباط برقرار کنیم.»
پاسخ ها