حمید پیمان فر

حمید پیمان فر

برنامه نویس ارشد در حوزه بازی سازی، ساکن هلند

چین در صدر صنعت خودروسازی جهان قرار دارد. شکست ژاپن از اژدهای زرد سرانجام به دست آمد

چین در صدر صنعت خودروسازی جهان؛ شکست ژاپن از اژدهای زرد سرانجام رقم خورد

افزایش فروش خودروهای برقی در کنار قبضه‌کردن بازار روسیه، باعث شده است که چین به بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شود.

افزایش فروش خودروهای برقی در کنار قبضه‌کردن بازار روسیه، باعث شده است چین در سه‌ماهه اول سال 2022 به بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شود. طبق گزارش نشریه Nikkei Asia، میزان صادرات خودروسازان چینی در فصل اول امسال، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 58 درصد افزایش پیدا کرده است.

قبل از چین، عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده خودروی جهان در اختیار ژاپن بود. هرچند این کشور به رتبه دوم سقوط کرده است، اما میزان صادرات آن در مقایسه با سه‌ماهه اول سال گذشته، 6 درصد رشد دارد.

چین و صادرات بیش از 1 میلیون خودرو در عرض 3 ماه

براساس گزارش انجمن خودروسازان چین، این کشور در حد فاصل ماه‌های ژانویه تا مارس امسال، 1.07 میلیون خودرو به سایر کشورها صادر کرده است. در همین مدت، خودروسازان ژاپنی توانسته‌اند حدود 950 هزار دستگاه از انواع تولیدات خود را صادر کنند.

بی وای دی هان

همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، حضور پررنگ در روسیه، از عوامل اصلی موفقیت چینی‌ها در زمینه صادرات و غلبه بر کشور ژاپن است. حتماً می‌دانید که پس از حمله روسیه به اوکراین، خودروسازان ژاپنی نیز به تبعیت از سایر کمپانی‌های بین‌المللی، از بازار این کشور خارج شدند. اما چین که جزو متحدین روسیه به شمار می‌رود، با تأکید بر ادامه حضور در این کشور توانست فروش خودروهای خود را سه‌برابر کند! اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم، باید بگوییم چینی‌ها توانسته‌اند امسال حدود 140 هزار دستگاه خودرو به روسیه صادر کنند.

تمرکز چینی‌ها روی مدل‌های برقی، دیگر رمز موفقیت آن‌هاست. صادرات این نوع خودروها در فصل اول امسال با رشد 2 برابری، به 380 هزار دستگاه افزایش یافته. چنین رقمی معادل 40 درصد از کل خودروهای صادراتی می‌شود.

بی وای دی سیگال خودرویی از چین

نکته تأمل‌برانگیز اینکه ژاپنی‌ها برخلاف چینی‌ها، با سرعت پایین‌تری به‌سمت برقی‌سازی خودروها حرکت می‌کنند. در شرایطی که سیاست‌گذاران چینی با تدوین سیاست‌های جدید، خودروسازان را به تولید هرچه بیشتر مدل‌های برقی تشویق می‌کنند، ژاپنی‌ها از رقابت جا مانده و قافیه را به رقبا واگذار کرده‌اند.

در میان بازارهای هدف چینی‌ها برای مدل‌های برقی، بلژیک، استرالیا و تایلند در صدر هستند. خودروسازان ژاپنی هم بیشتر بازار کشورهای جنوب شرق آسیا را تصاحب کرده‌اند. البته با ادامه روند کنونی و گرایش به‌سمت مدل‌های برقی، احتمالاً این بازارها نیز از چنگ ژاپنی‌ها خارج خواهند شد.

بد نیست به این نکته اشاره کنیم که رشد صادرات خودرو از چین فقط مربوط به برندهای چینی نمی‌شود. برای نمونه، صادرات تسلا از کارخانه شانگهای نیز به حساب چینی‌ها لحاظ می‌گردد.

حمید پیمان فر
حمید پیمان فر برنامه نویس ارشد در حوزه بازی سازی، ساکن هلند

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋