حمید پیمان فر

حمید پیمان فر

برنامه نویس ارشد در حوزه بازی سازی، ساکن هلند

پرداخت 200 میلیون دلار توسط هیوندای و کیا به دلیل نقص ایمنی منجر به سرقت خودرو

پرداخت غرامت 200 میلیون دلاری توسط هیوندای و کیا به‌دلیل نقص ایمنی منجر به سرقت خودروها

دو شرکت هیوندای و کیا چند وقتی است که با مشکل سرقت محصولات خود در برخی ایالت‌های آمریکا دست به گریبان هستند.

دو شرکت هیوندای و کیا چند وقتی است که با مشکل سرقت محصولات خود در برخی ایالت‌های آمریکا دست به گریبان هستند. این مشکل که در عدم تجهیز مدل‌ها به ایموبلایزر ریشه دارد، باعث تشکیل یک پرونده حقوقی علیه دو خودروساز کره‌ای شده است. حالا خبر می‌رسد با پرداخت غرامت 200 میلیون دلاری، این پرونده مختومه خواهد شد. این غرامت سنگین، 8.3 میلیون خودروی مدل 2011 تا 2022 را در بر می‌گیرد؛ پرونده‌ای که احتمالاً شامل مدل‌های موجود در ایران نیز می‌شود.

از مبلغ فوق، 145 میلیون دلار برای جبران ضرر افرادی که خودروهای آن‌ها به سرقت رفته است، اختصاص می‌یابد. این رقم 6125 دلار ضرر و زیان ناشی از سرقت خودرو که دارایی شخصی محسوب می‌شود و همچنین 3375 دلار برای جبران هزینه‌های بیمه را شامل می‌شود.

هیوندای

بخشی از غرامت سنگین هیوندای، به مدل‌های اجاره‌ای، تاکسی‌ها و سایر هزینه‌های حمل‌ونقل که بیمه‌ها آن‌ها را تقبل نمی‌کنند، مربوط می‌شود. علاوه‌براین، باید گفت مالکین مدل‌های دزدیده‌شده برای مواردی مثل هزینه بکسل، جریمه‌ها و سایر اتفاقات مرتبط با سرقت خودرو که هزینه‌های اضافی به آن‌ها تحمیل کرده است، از هیوندای و کیا غرامت دریافت می‌کنند.

توسل هیوندای-کیا به روشی سنتی!

پیش از این هیوندای و کیا اعلام کرده بودند با ارتقای نرم‌افزاری مدل‌هایی که فاقد سیستم ضدسرقت هستند، از افزایش آمار دزدی محصولات خود جلوگیری خواهند کرد. این دو خودروساز کره‌ای حتی با اهدای مبلغ 300 دلاری به مالکان مدل‌هایی که امکان ارتقای نرم‌افزاری آن‌ها وجود نداشت، به‌دنبال حل‌وفصل مشکل بودند! هدف از اهدای این مبلغ خرید قفل فرمان یا دزدگیر توسط مالکین بود!

هیوندای

شاید بدانید آمار سرقت خودروهای پرفروش هیوندای و کیا، پس از چند ویدیوی تیک‌تاکی به‌شکل فزاینده‌ای افزایش یافت. در این ویدیوها، نحوه سرقت خودروهای فاقد دکمه استارت و ایموبیلایزر را به مخاطبین آموزش می‌دادند! میزان سرقت محصولات این دو شرکت آن‌قدر بالا رفت که برخی از شرکت‌های بیمه درنهایت از ارائه خدمات به مالکین مدل‌های مشمول خودداری کردند.

اگر بخواهیم بیشتر وارد جزئیات شویم، باید بگوییم مدل‌هایی مثل النترا، توسان، سوناتا، اکسنت، کونا و سانتافه تولیدی بین سال‌های 2011 تا 2022 هدف سارقان قرار گرفته‌اند. در بین محصولات کیا هم فورته یا همان سراتو، اپتیما، ریو، سدونا، سورنتو، سول و اسپورتیج بیش از سایر مدل‌ها به سرقت رفته‌اند.

هیوندای تأکید دارد رفع مشکل، کمتر از یک ساعت زمان می‌برد. جالب اینکه این شرکت برای هشدار به سارقان یک برچسب روی شیشه نصب می‌کند. این برچسب حاوی متنی است که به سارقان اخطار می‌دهد قید سرقت آن را بزنند، چرا که هیوندای آن را به تکنولوژی جدید تجهیز کرده است!

جالب آنکه در ایران نیز شرکت کرمان موتور به‌عنوان واردکننده محصولات هیوندای، برای محصولات وارداتی خود نظیر توسان و سانتافه فراخوان برق و الکترونیک و تعویض کیت صادر کرده که ممکن است به این مسئله مربوط باشد.

حمید پیمان فر
حمید پیمان فر برنامه نویس ارشد در حوزه بازی سازی، ساکن هلند

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋