مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی روز دوشنبه یازدهم اردیبهشتماه، این طرح را به تصویب رساند.
طرح واردات خودروهای کارکرده یکی از مسائل خبرساز مدت اخیر بود. این طرح در آخرین روزهای تصدی فاطمی امین بر وزارت صمت، برای تصویب به مجلس فرستاده شد. مجلس شورای اسلامی نیز در جریان جلسه علنی روز دوشنبه یازدهم اردیبهشتماه، این طرح را به تصویب رساند.
طرح واردات خودروهای دست دوم در قالب بندهایی به قانون ساماندهی صنعت خودرو الحاق میشود. قانون ساماندهی صنعت خودرو در سال 1400 به تصویب مجلس رسید. طرح واردات خودروهای دست دوم در قالب مواد ۱۱، ۱۲ و ۱۳ به این طرح اضافه شده است. بنابر اظهار نظر نمایندگان مختلف، هدف از تدوین این لایحه، ساماندهی بازار خودرو و افزایش تنوع بازار از طریق واردات خودروهای کارکرده است. این لایحه اکنون در اختیار دولت قرار دارد تا آن را اجرایی کند. بااینحال مشخص نیست استیضاح وزیر صمت چه تاثیری بر روند اجراییشدن این قانون خواهد داشت.
خوشبختانه در جریان تدوین این لایحه، بسیاری از موارد دستوپاگیر حذف شدهاند. برای مثال شرط وجود نمایندگی در داخل کشور از این لایحه حذف شده است. بنابراین متقاضیان میتوانند هر خودرو کارکردهای را به کشور وارد کنند، به شرط آن که این خودرو در کشور ثالث دارای نمایندگی رسمی باشد. همچنین استاندارد کشورهای مبدأ با تائید سازمان محیطزیست مورد قبول واقع خواهد شد. تنها شرط مربوط به واردات خودروهای کارکرده، سن آنهاست. تنها خودروهایی اجازه واردات به کشور را دارند که کمتر از 5 سال از عمر آنها گذشته باشد.
تا به اینجای کار، همه چیز در مورد طرح واردات خودروهای کارکرده خوب و مثبت به نظر میرسد. این که هر شخص بتواند یک خودرو کارکرده با عمر کمتر از پنج سال را بدون نیاز به کارت بازرگانی وارد کند، یک مزیت برای بازار خودرو خواهد بود. همچنین متقاضیان قادرند عملیات تبادل ارز را در کشورهای همسایه انجام دهند.
اگر این طرح به خوبی پیش برود، میتوان به کاهش تدریجی قیمت خودرو امیدوار بود. بااینحال نباید توقع داشت که خودروهای وارداتی ارزان باشند. برای واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از 5 سال به بودجهای بیش از 10 هزار دلار نیاز خواهد بود. بنابراین خودروهای ایرانی و چینی از بازار حذف نخواهند شد و تنها در ردههای قیمتی مختلف جابهجایی اتفاق میافتد.
پاسخ ها