hakimielnaz1

hakimielnaz1

توسط ۱ نفر دنبال می شود

آشنایی با آبشار تنگ دار نوشهر

اگر می‌خواهید به شمال کشور سفر کنید و قصدتان طبیعت‌گردی است ما به شما آبشار تنگ دار نوشهر را پیشنهاد می‌کنیم. این آبشار یکی از جاهای دیدنی و سرسبز در استان مازندران است که امروزه مورد استقبال گردشگران زیادی قرار گرفته و برای گذراندن تعطیلات و یا آخر هفته‌ها حرف ندارد.

به دلیل نزدیک بودن این آبشار به تهران، خیلی از ساکنین شهر تهران در روزهای تابستان برای فرار از گرمای شدید و یک تفریح کوتاه یک روزه به سمت آبشار راهی می‌شوند. با آبتنی در رودخانه، صخره‌نوردی و همچنین استراحت در طبیعت بکر آن لحظاتی فراموش نشدنی را به شما هدیه می‌کند. سپنجا در این مقاله قصد دارد تا شما را با آبشار تنگ دار در شهرستان نوشهر آشنا کند.

معرفی آبشار تنگ دار نوشهر

استان مازندران نسبت به بقیه استان‌های شمالی پر بازدید‌تر است و علت آن هم شاید نزدیک بودن این شهر زیبا به پایتخت ایران (تهران) است. این آبشار زیبا در استان مازندران، شهرستان نوشهر و در نزدیکی روستایی به نام کوشکسرا قرار گرفته که این روستا با نام‌های کوشک سرا، کشسرا، کشکه‌سره و خشکه‌سرا شناخته می‌شود. علت نام‌گذاری تنگ دار برای این آبشار وجود یک دار و همچنین درخت‌های اطراف آن است.

به آبشار تنگ دار دره کرکرود هم می‌گویند و مردمی هم که در این منطقه و حوالی آبشار زندگی می‌کنند، به زبان بومی و محلی آن را تنگ کشک‌سرا صدا می‌زنند. این آبشار زیبا از شهر نوشهر حدود ۸ کیلومتری فاصله دارد و مردم نوشهر برای صرف ناهار و یا عصرانه ساعاتی را در جوار طبیعت سرسبز آن به سر می‌برند و حال و هوایی عوض می‌کنند.

شنیدن صدای شرشر آب در کنار صخره‌های بلند پوشیده شده از پرسیاوشان و همچنین خزه‌های سبز و جالب، شاخه‌های پیچکی که از لابه‌لای خزه‌ها آویزان شده، همه و همه دست به دست هم داده‌اند و صحنه‌ای بی عدیل را خلق کرده‌اند. جنگل‌های این منطقه به دلیل آب و هوای مرطوب و شرجی و همچنین وجود آب فراوان باعث شده تا سرسبز و انبوه باشد.

این مکان طوری است که تمام تنگ زیر سایه درختان بلند قامت جنگل پوشیده می‌شود و آفتاب به سختی از لابه‌لای برگ‌های درختان عبور می‌کند. در این جنگل سرسبز گونه‌های جانوری زیادی زندگی می‌کنند و با قدم زدن در آن احتمال دارد با مارمولک، قورباغه، مار و حتی خرچنگ و در حیوانات و جانوران دیگر مواجه شوید که در این صورت برای افرادی که عاشق ماجراجویی هستند هیجان‌انگیز است.

 جنگل تنگ دار به آمازون ایران معروف است چون شباهت زیادی به آن دارد. آبشار و جنگل تنگ دار در نزدیکی روستایی به نام کشک سرا قرار گرفته که از این روستا باید حدود ۴۰۰ متری را به پیاده‌روی بپردازید تا به ابتدای تنگه برسید و از اینجا سفر ماجراجویانه و هیجان‌انگیز شما شروع می‌شود. لوازمی که در این سفر ضروری و جزء واجبات است طناب و جلیقه نجات خواهد بود.

عمق رودخانه تنگ دار

عمق رودخانه در برخی از قسمت‌ها زیاد بوده و در بعضی از جاها عمق کمی دارد. متغیر بودن عمق آب طوری است که در ۴۰۰ متر جلوی رودخانه، عمق بسیار پایین است و آب تا بالای زانوهای شما می‌آید. هر چقدر آب رودخانه به سمت جلو پیش می‌رود به دلیل تنگ شدن دیواره‌ها و صخره‌های کنار رودخانه عمق آب هم افزایش پیدا می‌کند و آنقدر عمق زیاد می‌شود که تا بالای سینه شما را دربرمی‌گیرد.

به علت متغیر بودن عمق آب رودخانه بهتر است به صورت گروهی و دسته جمعی به این مکان سفر کنید و در قسمت‌هایی که آب عمق بالایی دارد با طناب به یک‌دیگر کمک کنید. فصل‌های مختلف سال هم در کم و زیاد شدن عمق آب رودخانه تأثیر دارند طوری که در فصل بهار به دلیل بارندگی زیاد و همچنین وجود قله‌های پر از برف عمق به بیشترین حد خود می‌رسد در صورتی که اواخر تابستان کم آب رودخانه به شدت کم می‌شود و به پایین‌ترین سطح خود می‌رسد.

در قسمت‌های پایینی آبشار تنگ دار حوضچه‌هایی به وجود آمده‌اند که برای یک آبتنی حسابی حرف ندارد. برای شیرجه زدن در این حوضچه‌ها حتما به عمق آب دقت کنید چون پریدن در آب‌های کم عمق بسیار خطرناک بوده و احتمال آسیب دیدن وجود دارد. شنا در آب زلال این رودخانه خاطره‌ای به یاد ماندنی برای شما در پی خواهد داشت.

مسیر دسترسی به آبشار تنگ دار

از در هر نقطه‌ای از جهان که باشید و بخواهید به آبشار تنگ دار رفته و از آن بازدید کنید باید ابتدا خود را به شمال کشور ایران رسانده و از آنجا وارد جاده چالوس شوید. وقتی به دوراهی جاده چالوس رسیدید یک مسیر شما را به چالوس برده و دیگری به شهر نوشهر. وقتی از این جادهt شهر نوشهر را نشانه بگیرید و مسیر را ادامه دهید با تابلوهای راهنما به جاده کشک‌سرا وارد می‌شوید.

با ادامه این جاده به نوشهر خواهید رسید؛ اما ۸ کیلومتر مانده به نوشهر در یک دوراهی قرار خواهید گرفت که به سمت راست حرکت کرده و سپس وارد یک جاده خاکی می‌شوید. این جاده خاکی را تا انتها ادامه داده تا به رودخانه‌ای به نام کرکو برسید. وقتی به این رودخانه رسیدید ماشین خود را آنجا پارک کرده و بقیه راه را پیاده‌روی کنید تا به آبشار تنگ دار برسید و از زیبایی‌های آن مبهوت بمانید.

حال اگر از شهر آمل و یا جاده هراز می‌خواهید به تنگ دار بروید باید ابتدا به نوشهر رفته و از آنجا به جاده ساحلی سیاهکلرود وارد شوید. وقتی این جاده را ادامه دهید به رودخانه کرکو می‌رسید و سپس باید مثل مسیر قبل کمی پیاده‌روی کنید. این پیاده‌روی طوری است که باید از رودخانه کرکرود و جنگل‌های انبوه و سرسبز خانیکان گذر کنید و این مسیر زیبا و پر از ماجرا را به همراه دوستان و یا خانواده طی کنید و لذت ببرید.

در این مسیر باید به دل آب بزنید و تقریبا حدود یک کیلومتر و نیم رودخانه نوردی کنید. در هر صورت باید سه الی چهار کیلومتر را در مسیر رفت و برگشت در آب رودخانه پیاده‌روی کنید. در این مسیر طولانی سعی کنید حتما خوراکی، آب و سایر لوازمات ضروری را به همراه داشته باشید البته کوله‌پشتی خود را سنگین نکنید تا بتوانید سبک‌تر پیاده‌روی کنید.

برای اجاره ویلا در نوشهر روی لینک کلیک کنید.

اقامت در تنگ دار

افرادی که ساکن شهر تهران و شمال هستند به تنگ دار نزدیک بوده و چند ساعتی به تفریح و گشت‌وگذار می‌پردازند و در نهایت هم به پایتخت و محل زندگی خود برمی‌گردند. حال کسانی که از نقاط دیگر کشور، به این ناحیه سفر کرده‌اند می‌توانند در روستای کوشک‌سرا اقامت گزینند و چند روزی را مهمان خانه‌های مردم این روستا شوند.

افرادی هم هستند که ماندن و اقامت در خانه‌های روستایی را نمی‌پسندند؛ بنابراین برای اجاره هتل، سوئیت و ویلا به شهر زیبای نوشهر رفته و آنجا خانه دلخواه خود را رزرو می‌کنند. البته افرادی که به صورت کمپینک و دسته جمعی سفر کرده‌اند، اگر علاقه داشتند که شب را در طبیعت صبح کنند می‌توانند با نصب چادر مسافرتی و به همراه داشتن لوازم موردنیاز آنجا بمانند.

اقامت در تنگ دار

نکات مهم جهت سفر به تنگ دار

قبل از سفر به آبشار تنگ دار باید به نکاتی توجه کنید تا در سفر خود به مشکل برنخورید. در ادامه برخی نکات مهم را یادآور می‌شویم:

  • تا جایی که امکان دارد به همراه تور این سفر را آغاز کنید تا لیدر همراه و راهنماهای حرفه‌ای شما به این مسیر هیجان‌انگیز هدایت کنند.
  • به دلیل پیاده‌روی در جنگل و رودخانه و سختی‌های راه، برای افراد کهنسال و کودکان مناسب نیست. کسانی که آمادگی بالایی دارند مثل کوهنوردان، صخره‌نوردان می‌توانند این مسیر دشوار را طی کنند.
  • برای عبور از تنگه باید مهارت بالایی در شنا و صخره‌نوردی داشته باشید؛ چون عمق برخی از حوضچه‌ها از دو متر هم بیشتر است.
  • برای سفر به چنین مکانی حتما وسایل ضروری مثل طناب، جلیقه، خوراکی و… را با خود به همراه داشته باشید و از بردن لوازم غیر ضروری اجتناب کنید.
  • استفاده از کفش و یا کتونی مناسب پیاده‌روی بسیار مهم است چون مسیر رسیدن به آبشار طولانی بوده و باید مسیر زیادی را به پیاده‌روی بپردازید.

منبع: https://sepanja.com/blog/%d8%a2%d8%b4%d9%86%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%a2%d8%a8%d8%b4%d8%a7%d8%b1-%d8%aa%d9%86%da%af-%d8%af%d8%a7%d8%b1-%d9%86%d9%88%d8%b4%d9%87%d8%b1/

hakimielnaz1
hakimielnaz1

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋