mahla hajizadeh

mahla hajizadeh

معرفی اجزای کلی اینورتر

اینورترها از جمله تجهیزات الکترونیکی بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف هستند که به‌منظور کنترل دور و گشتاور خروجی الکتروموتورها از طریق کنترل ولتاژ و فرکانس به کار می‌روند. نصب و راه‌اندازی صحیح، یکی از مهم‌ترین اقدامات لازم برای اطمینان از عملکرد ایمن و کارآمد اینورتر صنعتی است.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D9%82-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86/602/%D9%86%D8%B5%D8%A8-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D9%88-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D9%85%DA%A9-%D8%AF%D9%81%D8%AA%D8%B1%DA%86%D9%87-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7-user-manual

مراحل نصب و راه‌اندازی اینورتر عبارت‌اند از:

بررسی مشخصات محصول
انتخاب محل مناسب برای نصب اینورتر
آموزش نصب اینورتر
سیم‌کشی ارت
سیم‌کشی ترمینال‌های قدرت و سیگنال
بررسی پس از نصب
راه‌اندازی درایو
تنظیم اینورتر و پارامترهای آن
بررسی نهایی
نکته: باتوجه‌به تنوع بالای اینورترهای صنعتی، نصب و راه‌اندازی هر اینورتر را باید بر اساس دفترچه راهنمای کاربر همان محصول انجام دهید. این مقاله به بیان نکات کلی در این زمینه پرداخته و مطالب آن بر اساس اینورتر LS سری G100 است.
در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر سؤال خود را در قسمت کامنت‌های مقاله بنویسید و یا از طریق شماره‌تلفن 02191304300 با کارشناسان کالا صنعتی در ارتباط باشید.

معرفی اجزای کلی اینورتر
اینورترها با طراحی‌های منحصربه‌فردی ارائه می‌شوند؛ بااین‌حال، قطعات اصلی و ساختار اینورتر برندهای مختلف یکسان است. اجزای کلی اینورترها عبارت‌اند از:

بدنه اینورتر
درپوش‌ها
اتصالات ریل DIN
صفحه‌کلید (کیپد) و نمایشگر
کلید ولومی
فن خنک‌کننده و درپوش آن
برد ترمینال (I/O)
برد کنترل
برد قدرت
اجزای مختلف هر اینورتر داخل کاتالوگ و دفترچه راهنمای کاربر معرفی شده است؛ پس از آشنایی با اجزای اینورتر، باید اقدامات موردنیاز آماده‌سازی نصب اینورتر را انجام دهید.

انتخاب محل نصب اینورتر
هنگام انتخاب محل نصب اینورتر باید شرایط و عوامل محیطی مانند دما، رطوبت، وجود مواد خورنده یا گردوغبار، ارتفاع از سطح دریا، فشار هوا و … را به‌دقت بررسی نموده و با مشخصات فنی درایو که در دفترچه راهنما یا کاتالوگ آن بیان شده است، تطبیق دهید.

پس از بررسی این مشخصات، مکان قرارگیری اینورتر را مشخص می‌کنیم. بهتر است درایو را داخل تابلو برق استاندارد نصب کنید؛ اما نصب مستقیم آن روی دیوار نیز مانعی ندارد. محل نصب اینورتر باید ثابت و مقاوم در برابر لرزش بوده و توانایی تحمل وزن دستگاه را داشته باشد.

یکی از نکات بسیار مهم در انتخاب محل نصب اینورتر، درنظرگرفتن فضای خالی کافی برای گردش هوا و تهویه مناسب اینورتر است. در صورت نصب درایو در تابلو، موقعیت فن خنک‌کننده و دریچه تهویه تابلو کنترل اینورتر را به‌دقت بررسی کنید تا گرمای دستگاه به نحو مناسبی دفع شود.

بایدها و نبایدهای نصب اینورتر

درصورتی‌که از دو یا چند اینورتر درون تابلو استفاده می‌کنید، باید آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار داده و به‌هیچ‌عنوان زیر هم نصب نکنید. همچنین، اگر اینورترها دارای درپوش بالایی هستند، حتماً این درپوش‌ها را باز نموده و دستگاه‌ها را با فاصله حداقل 3 میلی‌متر در کنار یکدیگر نصب نمایید.

نصب چند اینورتر در یک تابلو

فضای خالی اطراف درایو باتوجه‌به نوع دستگاه و توان آن تغییر می‌کند. معمولاً درایوهای توان پایین (تا 4 کیلووات) باید از هر طرف حداقل 5 سانتی‌متر با دیوار یا سایر تجهیزات فاصله داشته باشند؛ این فضا برای اینورترهای توان بالا (بیش از 4 کیلووات) باید حداقل 10 سانتی‌متر باشد.

حداقل فضای مورد نیاز در اطراف اینورتر

درصورتی‌که دو اینورتر غیر همسان را در کنار یکدیگر نصب می‌کنید، فاصله‌گذاری اطراف آن‌ها باید مطابق شکل زیر باشد.

فضای مورد نیاز دو اینورتر غیر همسان

نصب اینورتر روی دیوار
اینورتر را با رعایت مراحل زیر روی دیوار یا داخل تابلو (پنل) نصب نمایید. پیش از نصب، از وجود فضای کافی برای رعایت فاصله‌های گفته شده در بخش قبلی اطمینان حاصل کنید. با مراجعه به کاتالوگ یا دفترچه راهنمای کاربر اینورتر می‌توانید، ابعاد درایو را بررسی نموده و فضای مناسبی برای نصب اینورتر روی دیوار یا تابلو در نظر بگیرید.

با استفاده از تراز، یک خط افقی روی سطح نصب کشیده و نقاط اتصال را علامت‌گذاری کنید.
محل پیچ‌ها را با دریل سوراخ نموده و پس از قراردادن اینورتر در مکان خود، پیچ‌های بالایی آن را کاملاً سفت کنید.
سپس پیچ‌های پایین اینورتر را سفت نموده و نحوه قرارگیری اینورتر روی دیوار را بررسی کنید؛ اینورتر باید کاملاً صاف نصب شده باشد و سطح نصب، وزن درایو را به‌صورت ایمن تحمل نماید.
جانمایی اینورتر روی دیوار

نکات مهم برای نصب اینورتر
هنگام حمل‌ونقل اینورترها، از قسمت‌های پلاستیکی یا درپوش برای بلندکردن دستگاه کمک نگیرید؛ زیرا امکان دارد این قسمت‌ها شکسته و باعث واژگونی اینورتر و آسیب‌دیدگی محصول شود. هنگام جابه‌جایی درایو، همیشه آن را از قسمت فلزی قاب نگه دارید.
برخی از انواع اینورتر سه‌فاز با ظرفیت‌های توانی بالا، وزن زیادی داشته و حمل آن‌ها برای یک نفر دشوار است. برای جابه‌جایی ایمن این محصولات از تعداد کافی نیروی انسانی و ابزارهای حمل‌ونقل ایمن استفاده نمایید.
اینورترها را به‌هیچ‌عنوان روی زمین یا به‌صورت افقی روی دیوار نصب نکنید؛ درایوها باید به‌صورت عمودی، روی دیوار یا داخل تابلو مناسب نصب شده و قسمت پشتی اینورتر به‌صورت کاملاً صاف روی سطح نصب قرار گیرد.
طریقه نصب اینورتر

جمع‌بندی

در این مقاله مقدمات نصب و راه‌اندازی اینورتر را به‌صورت گام‌به‌گام شرح دادیم. پیش از هر اقدامی در این زمینه، باید دفترچه راهنمای کاربر اینورتر مربوطه را به‌دقت مطالعه نمایید. همچنین باید تجهیزات موردنیاز برای نصب اینورتر مانند آچار، پیچ‌گوشتی، سیم‌چین، انبردست، متر و لوازم مصرفی موردنیاز مانند کابل‌های مناسب را از قبل تهیه کرده باشید.

این مقاله صرفاً به بیان مراحل کلی نصب اینورتر روی دیوار یا تابلو پرداخت؛ در مقالات دیگر وب‌سایت کالا صنعتی می‌توانید مطالب مفیدی درباره سیم‌کشی اینورتر، تنظیم پارامترهای آن و بررسی خطاهای اینورتر مطالعه نمایید. همچنین در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر می‌توانید از طریق شماره‌تلفن 02191304300 با کارشناسان ما در ارتباط بوده و از مشاوره فنی رایگان این مجموعه بهره‌مند شوید.

mahla hajizadeh
mahla hajizadeh

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋