حس خوب زندگی

حس خوب زندگی

۱۲ نکته مهم در خرید نرم افزار مطب و کلینیک

نکته مهم در خرید نرم افزار مطب و کلینیک

امروزه سرعت تحولات دیجیتالی به‌قدری افزایش یافته که نیاز آن در همه‌ی بخش‌های مختلف تجاری-صنعتی دیده می‌شود و مراقبت‌های پزشکی-بهداشتی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. این در حالی است که در سال ۲۰۲۰ و همه‌گیری COVID-19، اهمیت دیجیتالی شدن خدمات پزشکی به اثبات رسیده است.

در این سال ارائه‌دهندگان خدمات پزشکی چه دولتی (بیمارستان‌ها) و چه خصوصی (مطب و کلینیک‌ها) با چالش‌های جدیدی روبه‌رو بودند و این در شرایطی است که بر اساس پیش‌بینی‌های مختلف انتظار می‌رود نفوذ تکنولوژی در خدمات پزشکی تا پایان سال ۲۰۲۳ با رشد ۴۰ درصدی همراه باشد و باید راه استفاده از فناوری‌های جدید را بنا می‌کردند.

نرم افزار مطب یکی از تحولات حوزه پزشکی است که اخیراً بسیار مورد توجه قرار گرفته و در آینده می‌تواند جایگاه ویژه‌ای را در بخش خدمات پزشکی به‌دست بیاورد. اما نرم افزار مطب چیست و دقیقاً چه خدماتی ارائه می‌دهد و چه ویژگی‌هایی دارد؟ برای رسیدن به پاسخ تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

 

نرم افزار مطب چیست ؟

در یک تعریف کلی نرم افزار مطب، نرم‌افزاری (software) است که در زمینه‌ی پزشکی (مطب و کلینک‌ها) برای کاهش پیچ و خم های بروکراتیک و اتلاف وقت، افزایش کیفیت، کاهش خطاهای پزشکی، بهبود دسترسی به اطلاعات بیماران و… بسیار کاربرد دارد. در واقع این نرم‌افزار جایگزین کلیه خدمات سنتی می‌شود و کلیه فرآیندهای پزشکی در مطلب از نوبت‌دهی گرفته تا نسخه‌نویسی، مدیریت بیماری‌ها، کمک به تصمیم‌گیری‌های پزشکی و… را کاملاً الکترونیکی و دیجیتالی به انجام می­رساند.

همچنین نرم افزار مطب این امکان را در اختیار پزشکان قرار می‌دهد تا مشاوره‌های حضوری یا آنلاین را در برنامه ثبت نموده و به وسیله­ی آن دارو را تجویز کنند و در نتیجه سرعت روند معاینه تا تجویز دارو با استفاده از به‌شدت افزایش پیدا می‌کند. ضمن آنکه نباید از نظر دور داشت به همان میزان که فرآیندهای پزشکی سریع‌تر می‌شود روند معاینه، تشکیل پرونده و تجویز دارو نیز با دقت بیشتر و کاهش خطا همراه خواهد بود و این روند سریع، راحت و دقیق باعث جذب بیمار و رضایت بیشتر او خواهد شد.

ویژگی های نرم افزار مطب

امکانات و ویژگی های نرم افزار مطب تنها محدود به افزایش سرعت و دقت نمی‌شود، بلکه بسته به شرکت ارائه‌دهنده نرم‌افزار، خدمات و امکانات متعددی در اختیار پزشکان و بیماران قرار می‌گیرد. به‌طورکلی ویژگی‌های نرم افزار مطب به سه بخش کلی و مرتبط با پزشک، منشی یا دستیار مطب و بیمار دسته‌بندی می‌شود. هر کدام از این بخش‌ها دارای ویژگی‌های مدیریتی متنوعی هستند که باعث سهولت کار پزشک، منشی و بیمار خواهد شد. این در حالی است که کلیه بخش‌های مدیریتی نرم‌افزار مطب قابلیت اشتراک‌گذاری نیز دارند و پزشک یا منشی می‌توانند هم‌زمان به کلیه‌ی اطلاعات بیمار و بخش‌های مختلف دسترسی داشته باشند.

البته ناگفته نماند که نرم افزار مطلب تنها محدود به مطب و یک پزشک نمی‌شود و مطب‌هایی با چندین پزشک متخصص یا کلینیک‌ها نیز می‌توانند آن را براساس تخصص‌هایشان دسته‌بندی کنند و از امکانات متعدد نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک همراه با دستیاران یا منشی‌شان استفاده کنند.

مزایای خرید نرم افزار مطب

تبیین تمام مزایای خرید نرم افزار مطب به‌طور یقین خارج از حوصله این مطلب خواهد بود. اما به طور خلاصه باید گفت استفاده از این برنامه نه تنها باعث می‌شود تا روند درمان و معاینه بیمار راحت، سریع و دقیق باشد بلکه بر هزینه‌های جاری مطب نیز تأثیر می‌گذارد و به شدت باعث صرفه‎‌جویی و کاهش هزینه‌ها می‌شود. به‌عنوان مثال استفاده از نسخه‌های الکترونیکی باعث حذف نسخه‌های کاغذی و در نتیجه حذف هزینه برای چاپ آن‌ها می‌گردد.

مهمترین نکات در هنگام خرید نرم افزار مطب و کلینیک:

  1. سهولت استفاده:

در هنگام خرید نرم افزار مطب باید به این نکته دقت کرد که نرم افزار مد نظر از جهت کاربری چقدر برای منشی و اپراتور استفاده کننده راحت است. و فرد مد نظر با کمترین اطلاعات کامپیوتری می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان بر فرآیند عملکرد آن مسلط شود.

  1. پشتیبانی و ارائه خدمات آموزشی:

خدمات پشتیبانی یکی از مهمترین لازمه های هر نرم افزاری می‌باشد. چرا که در صورت بروز هر گونه مشکلی نیاز است از کارشناسان شرکت ارائه دهنده نرم افزار راهنمایی های لازم را دریافت کنیم.

  1. هزینه کم برای تمدیدهای سالیانه:

در هنگام خرید نرم افزار باید به قیمت آن و هزینه تمدید سالیانه توجه کرد، چرا که برخی نرم افزارها با وجود قیمت پایین، اشتراک سالیانه بالایی دارند و در صورت عدم پرداخت اشتراک سالیانه نرم افزار غیرقابل استفاده خواهد بود.

  1. جامع بودن نرم‌ افزار مطب:

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، نرم‌افزار مطب باعث سهولت کارآیی می‌شود، زیرا در هنگام طراحی این برنامه کلیه نیازهایی که پزشکان، دستیاران و منشی‌ها دارند، در نظر گرفته می‌شود. بنابراین نرم افزاری کارآمد است که کلیه خدمات مانند نوبت‌دهی، ثبت پرونده، اضافه کردن ضمائم پرونده مانند فیلم، عکس، اطلاعات داروهای تجویز شده و روند درمان بیماری در آن تعبیه شده است.

  1. اطلاع‌رسانی از طریق پیامک:

یکی دیگر از مزایای نرم افزار مطب که در هنگام خرید باید به آن دقت شود، قابلیت ارسال اطلاعات مختلف به بیمار از طریق پیامک است. به‌عنوان مثال با این ویژگی منشی‌ها می‌توانند برای یادآوری نوبت ویزیت به بیمار پیامک ارسال کنند یا موارد دیگری که نیاز به یادآوری دارد مانند انجام آزمایش‌های روتین و … را در قالب پیامک به آن‌ها اطلاع دهند.

  1. دریافت گزارش‌های دقیق:

نرم‌افزار مطب و کلینیک باید قابلیت این را داشته باشد که به‌طور دقیق گزارش‌های مختلفی را در اختیار پزشک یا منشی قرار دهد. در واقع از روند درمان بیمار گرفته تا مدیریت مطب مانند: میزان مبلغ ورودی/خروجی، میزان بیمار پذیرش شده، مبلغ پذیرش‌ها و… به‌راحتی با این نرم‌افزار قابل گزارش‌گیری و حسابرسی است.

  1. انبارداری:

یکی دیگر از ویژگی های یک نرم افزار مطب جامع وجود سیستم انبار و گزارش‌های آن می‌باشد، در قسمت انبار می‌توانید کلیه وسایل و تجهیزات خریداری شده برای مطب را در آن وارد کنید و سپس از موجودی کالاها به‌طور کامل گزارش‌گیری کنید. همچنین در این بخش می‌توانید گزارشی از ورود و خروج کالاها و سابقه خرید و فروش را نیز استعلام بگیرید.

  1. ثبت تخصص پزشک:

ثبت تخصص پزشک در نرم افزار مطب یکی از مهمترین ویژگی های آن است. در واقع در کلینیک‌ها این برنامه با پشتیبانی از کلیه تخصص‌های پزشکی هر پزشک را براساس تخصص موردنظر دسته‌بندی می‌کند.

  1. امنیت اطلاعات:

بارزترین نکته در انتخاب نرم‌ افزار مطب امنیت اطلاعات است. از آن‌جایی که حفظ و نگه‌داری از اطلاعات بیماران و بخش مالی به‌شدت اهمیت دارد، نرم‌افزارهای مطب براساس شرکت ارائه‌دهنده ویژگی‌های متعددی برای حفظ امنیت ارائه می‌دهند. یکی از این ویژگی‌ها امکان تعریف کاربری است. براساس این ویژگی پزشک می‌تواند مشخص کند که هر کاربر به چه میزان اطلاعات دسترسی داشته باشد.

  1. قابلیت ارتقاء:

عمدتاً نرم‌ افزار مطب برای استفاده از دو کاربر یعنی پزشک و منشی طراحی می‌شوند. با این‌حال اگر نیاز باشد که افراد بیشتری (پزشکان دیگر، دستیاران و…) به این نرم‌افزار دسترسی داشته باشند، قابلیت ارتقاء آن نیز وجود دارد. همچنین این نرم‌افزار به‌صورت تحت وب، نرم‌افزار تلفن همراه و دسترسی از راه دور قابل اجرا است و قابلیت به‌روزرسانی به نسخه‌های بالاتر و پیشرفته را نیز دارد.

  1. امکان تعریف کاردکس بیماران:

در صورتی که نیاز به تعریف کارتکس برای بیماران دارید دقت کنید نرم افزاری که تهیه می‌کنید امکان ثبت و پر کردن کارتکس را داشته باشد. در قسمت کاردکس امکان ثبت ساعت ویزیت، رژیم غذایی، داروهای تجویز شده، روند درمان و… وجود دارد. همچنین درج لوگو، آدرس و دیگر مشخصات مطب نیز در کاردکس امکان‌پذیر است.

  1. امکان چاپ قابلیت‌های برنامه:

در صورت نبود امکان ارتباط بین نرم افزار و چاپگر (حرارتی و یا معمولی) امکان چاپ فرم های قبوض و نوبت دهی و … وجود ندارد. لذا توجه به این نکته را نیز باید به خاطر بسپاریم که نرم افزار مد نظر امکان چاپ فرم های مختلف را نیز به صورت دلخواه داشته باشد.

معرفی یک نرم افزار موفق مطب و کلینیک

اگر به‌دنبال نرم افزاری موفق و با شرایط ذکر شده هستید، در انتخاب نرم‌ افزار مطب سینا تردید نکنید! این نرم‌افزار نه تنها هر آن‌چه که برای مدیریت مطب لازم دارید در اختیارتان خواهد گذاشت بلکه تمام ویژگی‌هایی که برای داشتن یک مطب کامل و جامع نیاز است را نیز در طراحی برنامه لحاظ کرده.

نرم افزار مطب سینا امکانات گسترده‌ای را از جمله ثبت آزمایش‌های بیمار به‌صورت ضمائم در فرمت‌های مختلف (عکس یا ویدئو)، صدور قبض، ارسال پیامک، ثبت پرونده‌های پزشکی، قلم نوری، نوبت‌دهی و… را در اختیار پزشکان و منشیان قرار می‌دهد. این در حالی است که قابلیت اجرا در ویندوز xp، ۷، ۸، ۱۰، ۱۱ و ویندوز سرور را دارد و کلیه امور مالی مانند گزارش‌گیری، موجودی انبار و… را نیز پشتیبانی می‌کند.

یکی از بارزترین ویژگی‌های خرید نرم افزار مطب سینا مدیریت اطلاعات است. امروزه مدیریت اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین در این برنامه با برطرف کردن پیچیدگی‌های ثبت اطلاعات، وارد کردن داده­ها به شکل بسیار راحت و طبقه‌بندی شده امکان پذیر گشته، ضمن آنکه این نرم افزار قابلیت ثبت گزارش لحظه‌ای را نیز دارد. همچنین سهولت دسترسی مداوم به اطلاعات باعث شده تا پزشکان قادر باشند به راحتی و در کمترین زمان ممکن بیماران خود را معاینه کنند.

منبع

حس خوب زندگی
حس خوب زندگی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋