هدیه شریف

هدیه شریف

مزایا و معایب پژو 206 تیپ 5

خودرو 206 تیپ 5 یکی از پر ظرفدارترین خودروهای ایرانی از شرکت خودرو سازی ایران خودرو می باشد. اگر شماهم فکر میکنید این خودرو یک خودرو داخلی است و نمیتوان تغییرات زیادی در آن به وجود آورد و قدرت و شتاب آن ثابت است با ما تا ادامه این مقاله همراه باشید.

یکی از دلایل خرید خودروی 206 تیپ 5، موتور قدرتمند TU5 نسبت به خودروهای داخلی است. که با استفاده از ریمپ ایسیو 206 میتوان توان آن را بیشتر هم کرد.

 

 

توان فنی پژو 206 تیپ 5

همان موتوری که در بسیاری از خودروهای سدان قدرتمند ایران استفاده می شود. این موتور دارای چهار سیلندر و 16 سوپاپ می باشد که خلاصه ای از توان فنی آن به شرح زیر است:

  • حجم: 1.6 لیتر
  • قدرت: 105 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه
  • گشتاور: 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
  • صفر تا صد: 11.6 ثانیه

با مقایسه این اعداد با همان اعداد 206 تیپ 2 با استفاده از موتور TU3، متوجه می شویم که موتور 206 تیپ 5 بهبود یافته 30 و 24 واحد قدرت و گشتاور بیشتری دارد.

گیربکس این خودرو پنج سرعته و دستی است که نتایج همکاری این گیربکس با موتور 206 تیپ 5 به شرح زیر است:
حداکثر سرعت: 198 کیلومتر بر ساعت

در واقع یکی از دلایل محبوبیت تیپ 5 در بازار خودرو، شتاب بالای آن است که تجربه رانندگی رضایت بخشی را هم در بزرگراه و هم در شهر فراهم می کند. از این نظر این خودرو از خودروهای محبوبی چون برلیانس H220 و سایپا کویک پیشی می گیرد.

                                                                                                        خودرو 206 تیپ 5

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ یکی از شش مدل مختلف این خودرو کوچک شهری است که گروه خودروسازی ایران خودرو به مدت ۲۰ سال تولید و روانه بازار کرده و با وجود عرضه خودروی جدیدتر پژو ۲۰۷ همچنان روی خط تولید این شرکت در جاده تهران کرج قرار دارد.

تاریخچه خودرو 206

پژو ۲۰۶ برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ به بازارهای جهانی پا گذاشت. زمانی که خودروساز فرانسوی درگیر مشکلات مالی بود و جام جهانی فوتبال هم در فرانسه برگزار می‌شد.

عرضه هاچبک کوچک با استقبال فوق‌العاده‌ای روبه‌رو شد و در دو دهه‌ای که در کشورهای مختلف (فرانسه، آرژانتین، برزیل، شیلی، چین، اندونزی، مالزی، بریتانیا، اروگوئه و ایران) روی خط تولید قرار داشت. حدود ۱۰ میلیون دستگاه از آن فروش رفت. و عنوان پرفروش‌ترین خودرو تاریخ پژو را از آن خود کرد.

آشنایی رانندگان ایران با پژو ۲۰۶ به سال ۱۳۸۰ و تیپ ۱ برمی‌گردد. طراحی زیبای ۲۰۶ در بازار خرید و فروش خودرو آن روز ایران چشمگیر بود و مصرف سوخت خیلی کمی داشت.

گروه خودروسازی ایران خودرو ۲۰ سال است که این هاچبک کوچک را تولید و عرضه می‌کند. تا به حال ۶ تیپ از پژو ۲۰۶ به بازار آمده که در حال حاضر فقط پژو 206 تیپ 5 و تیپ 2 تولید می شود و قیمت ماشین پژو با توجه به سال ساخت و آپشن های آن متغیر است.

چرا خودرو 206 تیپ 5 طرفداران زیادی دارد؟

خودرو 206 تیپ 5 در بین جوانان ایرانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این محبوبیت بیش از حد بی دلیل نبوده و دلایلی برای آن وجود دارد. از جمله دلایل آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

مصرف سوخت کم

یکی از دلایل اصلی افزایش خرید و فروش خودرو 206 مصرف سوخت پایین آن نسبت به خودروهای متوسط ​​کشور است. این خودرو در شهر 8.8 لیتر و در بزرگراه 5.4 لیتر در هر صد کیلومتر بنزین می سوزاند. ارقام به دست آمده مصرف سوخت 6.6 لیتر را نشان می دهد.

امنیت 206 تیپ 5

حداقل 206 تیپ 5 نسبت به برادر خود یعنی 206 تیپ 2 در بخش ایمنی بهتر عمل می کند. این مزیت به دلیل وجود ترمزهای دیسکی جلو و عقب در این خودرو است.

این ترمزها باعث شده است که در چرخ های جلو و عقب از نوع 5 ترمز ABS، EBD و EBA تعبیه شده باشد. ترمز جلوی این خودرو نیز دارای سیستم خنک کننده است.
برخلاف 206های ساخت فرانسه، 206های ایرانی تنها دارای دو ایربگ برای راننده و سرنشین هستند.

ریمپ ایسیو 206 تیپ 5 

 ریمپ 206  در 2 سطح قابل ارائه است.

1) رمپ شهری 206:

در این حالت، تغییراتی در جداول سوخت، احتراق، اکسیژن و دریچه گاز اعمال می شود تا حداکثر قدرت و گشتاور موتور تا 10 درصد بدون افزایش مصرف سوخت به دست آید.

شایان ذکر است که تمامی تغییرات با شرایط اقلیمی و جغرافیایی و کیفیت سوخت بنزین ایران تطبیق (بومی سازی) شده است تا بدون ایجاد مشکل در عملکرد موتور و بدون کاهش عمر آن ارائه شود.

2) فریم پهن باند 206:

یک سطح شیب دار با نوار پهن برای خودروهایی است که از لوازم جانبی اضافی مانند هدر، پیکاپ یا شیرآلات پس از فروش استفاده می کنند. به این ترتیب نسبت سوخت به هوا به کمک سنسور متناسب با آن تنظیم می شود.

اگر آوانس جرقه بدون در نظر گرفتن کیفیت سوخت افزایش یابد، منجر به کوبش (پیش احتراق) و افزایش دمای احتراق می شود. در حالت انفجار سرعت انتقال حرارت تقریبا 1.7 برابر است. و گاهی باعث ذوب شدن پیستون می شود و این افزایش دما منجر به از بین رفتن کاتالیزور و سنسور اکسیژن نیز می شود.

در این مرحله تاخیر دریچه گاز کاملا برطرف شده و در واقع حداکثر توان و گشتاور ممکن به دست می آید. و شتاب به طور چشمگیری بهبود می یابد.

دور موتور نیز تا 7000 دور در دقیقه می‌چرخد که محدودیت ایمنی است. به درخواست مشتری می توان دور موتور را به دورهای بالاتر افزایش داد. اما نکته قابل توجه این است که افزایش دور موتور بدون افزایش راندمان حجمی تاثیری ندارد.

در مورد قدرت موتور با توجه به اینکه موتور TU3 اساساً یک موتور شهری است، نه یک موتور تقویت شده برای مسابقه. بنابراین باید از موتورهای کوچک توقع معقولی داشته باشیم.

 

فضای داخلی پژو 206 تیپ 5

فضای داخلی پژو 206 مانند نمای بیرونی پر از پیچ و خم است. از پشت آمپرها تا داشبورد خودرو گرد و منحنی هستند و این طراحی را سرنشینان حس می کنند. ارگونومی خودرو نسبت به سال ساخت یا سایر محصولات ایرانی خودرو مثل 405 و سمند بهتر است و شما پشت فرمان فرمان خوبی دارید.

استفاده از فرمان سه پره نیز آسان است و سیستم صوتی پشت آن دیده می شود. ساختار پشت آمپرها در تیپ 5 با تیپ 2 متفاوت است و رنگ سفید نشانگرها جلب توجه می کند.

از نظر فضای داخلی، سرنشینان جلو وضعیت خوبی دارند، اما فضای سر و پا برای سرنشینان عقب چندان مناسب نیست. در عوض، هر سه سرنشین برای ایجاد راحتی بیشتر در عقب قرار می گیرند که مثلاً در پراید یا پژو 405 وجود ندارد.

 

طراحی پژو 206 تیپ 5

طراحی بیرونی پژو 206 از همان ابتدا نقطه اصلی فروش این خودرو در بازار بوده است. پژو 206 تیپ 5 از نظر ظاهری تفاوتی با انواع دیگر ندارد. و فقط باید از سوراخ های رینگ به چرخ عقب نگاه کرد. تا با دیدن دیسک ترمز عقب متوجه شوید که خودروی تیپ 5 است.

البته نوشته 1.6 روی گلگیر جلو هم خودنمایی می کند. طراحی خودرو به شکل تخم مرغ و شبیه به هاچ بک های اواخر دهه 90 است که البته به بهترین نحو انجام شده است. چراغ های جلو و عقب پژو 206 هارمونی زیبایی دارند.

 

چراغ های عقب و جلو این خودرو در یک دهه اخیر تغییراتی در آرایش داخلی چراغ ها داشته است. که مورد قبول برخی خریداران قرار گرفته و برخی خریداران آن را دوست ندارند.

هدیه شریف
هدیه شریف

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋