در شرایطی که اشتراکگذاری یک عکس از پارکینگ خودروسازان در شبکههای اجتماعی واکنشهای زیادی برانگیخته است، آمارها نشان میدهد که اساسا دپوی خودرو در پارکینگ به نفع خودروسازان نیست. اما دلیل دپو یا احتکار خودرو چیست؟
روزنامه همشهری: در شرایطی که اشتراکگذاری یک عکس از پارکینگ خودروسازان در شبکههای اجتماعی واکنشهای زیادی برانگیخته است، آمارها نشان میدهد که اساسا دپوی خودرو در پارکینگ به نفع خودروسازان نیست. اما دلیل دپو یا احتکار خودرو چیست؟
بیشتر از یک دهه است که ماجرای دپوی خودرو در پارکینگ خودروسازان به داستانی تکراری تبدیل شده است. در تازهترین رویداد بهتازگی تصویری در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته شده که نشان میدهد در پارکینگ شرکت ایرانخودرو تعداد زیادی خودرو پارک شده است.
با استناد به همین عکس، بسیاری از کاربران شبکههای اجتماعی استدلال میکنند که خودروسازان در حال دپوی خودرو هستند تا قیمتها را افزایش دهند. بسیاری از کاربران استدلال میکنند که عامل افزایش قیمت خودرو خود خودروسازان هستند.در مقابل، کارشناسانی هم هستند که معتقدند رشد قیمت خودرو به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از مهمترین آنها در ایران قیمت ارز است .
اصل ماجرای دپوی خودروها در پارکینگ چیست؟
دپوی خودرو در پارکینگ خودروسازان به موضوع تجاریسازی و طی شدن مراحل قانونی برای فروش این محصولات پس از تولید مربوط میشود.
بهطور طبیعی یک خودرو پس از تولید باید یکسری مراحل قانونی را سپری کند تا به مرحله تجاریسازی و فروش برسد. برای اینکه یک خودرو آماده فروش شود باید مجوزهای لازم را از ارگانهای مختلف برای شمارهگذاری و تأیید نهایی سازمان ملی استاندارد و حتی سازمان محیطزیست را دریافت کند تا خودرو تولیدشده قابل فروش به مشتریان باشد.
نکته مهم در مورد تعداد خودروهای پارکشده در پارکینگ خودروسازان این است که اگر یک خودرو در پارکینگ خودروسازان دپو شود، براساس قراردادهای منعقدشده با مشتریان برای خودروسازان مشمول هزینههای زیادی میشود.
طبق قرارداد، چنانچه خودرویی دیر به مشتریان تحویل داده شود، مشمول جریمه دیرکرد میشود و این موضوع میتواند هزینههای زیادی به خودروسازان تحمیل کند. به عبارت دیگر، تأخیر در شمارهگذاری و تحویل خودروها منجر به پرداخت جریمه از سوی خودروسازان میشود.
از سوی دیگر، خودروسازان موظف به دریافت مجوزهای لازم از سازمانهای مرتبطند و تأخیر حتی یکروزه در این فرآیند منجر به تجمع خودروها در پارکینگ خودروسازان به میزان تولید روزانه میشود. یعنی اگر فقط یک روز مجوزهای لازم برای خودروها صادر نشود، هزاران خودرو از کارخانه وارد پارکینگ خودروسازان میشود و تعداد خودروهای دپوشده افزایش مییابد.
خودروسازان از گرانی بازار سود میبرند؟
خودرو بهدلیل قیمتگذاری دستوریای که روی آن انجام میشود کالایی رقابتی نیست و قیمتهایی که در بازار آزاد دادوستد میشود هیچ عایدیای نصیب خودروسازان نمیکند و خودروسازان بهطور کل مجبورند محصولات خود را به قیمت مصوب بفروشند.
در چنین شرایطی اما تصاویر مرتبط با پارکینگ ایرانخودرو که از داخل یک هواپیما گرفته و پربازدید شده، دیروز حتی واکنش ایرانخودرو را در پی داشت و این شرکت علت وجود خودروهای موجود در پارکینگ را طولانی شدن فرآیند صدور مجوز شمارهگذاری از سوی سازمان استاندارد اعلام کرد.
پاسخ ها