اشلی کراس، یکی از گزارشگران نیویورکپست، این عکس را «مشهورترین تصویر از یک وعدۀ ناهار در تاریخ نیویورک» نامیده است؛ عکسی که بارها توسط سایر ساختمانسازان مورد تقلید قرار گرفت. مجلۀ تایم نیز در سال ۲۰۱۶ این عکس را در فهرست ۱۰۰ عکس تاثیرگذار تاریخ قرار داد.
فرادید: عکس نمادین و مشهوری که با عنوان «ناهار بالای آسمانخراش» در تاریخ عکاسی جاودانه شده است، در ۲۰ سپتامبر سال ۱۹۳۲ یعنی ۹۳ سال قبل گرفته شد. در این عکس سیاه و سفید یازده آهنگر ساختمانی بیباک، بر روی یک شاخۀ تیرآهن در ارتفاع ۲۶۰ متری از زمین، بالای سر خیابانهای محلۀ منهتن نیویورک نشستهاند و دارند ناهار میخورند.
این عکس در طبقۀ شصت و نهم ساختمان مرکز راکفلر گرفته شده؛ ساختمانی که امروز به نام «راکفلر پلازای ۳۰» معروف است. این تصویر در زمان خودش به بخشی از یک کارزار تبلیغاتی برای ساخت آسمانخراشهای بلندمرتبه تبدیل شد؛ تصویری که قدرت مهندسی و بیباکی فردی را همزمان به مخاطب القا میکرد.
ساختمان راکفلر در سال 1933
در این عکس نه تنها شکوه و عظمت ساختمان بلکه همدلی و پیوند بین کارگران تازه مهاجرتکرده نیز خودنمایی میکرد؛ آنها با حالتی عادی و صمیمانه در ارتفاعی کاملا غیرعادی مشغول گفتگو و صرف غذا بودند.
بر اساس تحقیقات نشریۀ نیویورک پست، بعدها خیلیها ادعا کرده بودند که یکی از افراد داخل عکس هستند. در سال 2012 مستندی با عنوان «مردانی در حال صرف ناهار» به تحقیق دربارۀ دو مورد از این ادعاها پرداخت که از سوی دو مهاجر ایرلندی مطرح شده بودند. کارگردان این مستند در سال 2013 خبر داد که میخواهد سایر ادعاها را نیز که از جانب چند سوئدی مطرح شده بودند دنبال کند.
فیلم سال 2012 هویت دو مرد ایرلندی و حضورشان در عکس را تایید میکند؛ یکی از آنها جوزف اکنر (نفر سوم از سمت چپ) است و دیگری جو کورتیس (نفر سوم از راست). هویت این افراد از طریق عکسهای دیگری که همان روز گرفته شده بودند تایید شد.
اشلی کراس، یکی از گزارشگران نیویورکپست، این عکس را «مشهورترین تصویر از یک وعدۀ ناهار در تاریخ نیویورک» نامیده است؛ عکسی که بارها توسط سایر ساختمانسازان مورد تقلید قرار گرفت. مجلۀ تایم در سال 2016 این عکس را در فهرست 100 عکس تاثیرگذار تاریخ قرار داده است؛ این عکس در زمان رکود بزرگ گرفته شد و این واقعیتی است که اهمیت آن را دوچندان میکند.
متاسفانه هویت عکاسی که این عکس را گرفته به صورت دقیق مشخص نیست. اغلب آن را به اشتباه به لوئیس هاین منسوب میکنند که در آن زمان عکاس پروژههای ساختمانی بود. در سال 1988 تامی ابتس هان، ساکن ویلمینگتون در کارولینای شمالی پوستری از این عکس را در خانه پیدا کرد و حدس زد که شاید این یکی از عکسهای پدرش چارلز ابتس بوده باشد.
تصویری از خود چارلز ابتس در بالای ساختمان راکفلر
اما تحقیقاتی که بعدا صورت گرفتنشان داد که در آن روز و در آن مکان سه عکاس از جمله چارلز ابتس به همراه توماس کلی و ویلیام لفتویچ حاضر بودهاند و بنابراین تشخیص اینکه کدامیک از آنها این عکس را گرفته غیرممکن است.
عکسی که چارلز ابتس از لورل و هاردی گرفته است
با اینحال پیشینۀ حرفهای ابتس به عنوان بدلکار سینما این حدس را تقویت میکند که این عکس تاریخی نیز کار او باشد. دختر ابتس وبسایتی راهاندازی کرده که عکسهای خارقالعادۀ پدرش را در آن به اشتراک گذاشته است. یکی از این عکسها مربوط به یکی از مشهورترین و دوستداشتنیترین صحنههای تاریخ سینمای کمدی است که لورل و هاردی را بالای یک ساختمان نیمهساز در ارتفاعی بسیار زیاد نشان میدهد.
پاسخ ها