یک کارشناس میراث فرهنگی در یادداشتی نوشت: اگر حضور امام رضا (ع) در مسجد ساوه صحت داشته باشد، رویداد غریبی بوده است!
خبرگزاری مهر: یک کارشناس میراث فرهنگی در یادداشتی نوشت: اگر حضور امام رضا (ع) در مسجد ساوه صحت داشته باشد، رویداد غریبی بوده است!
در پی ادعای کشف دست خط امام رضا (ع) روی یک خشت آجر در مسجد جامع ساوه توسط یکی از پژوهشگران، مصطفی پورعلی کارشناس میراث فرهنگی درباره این اتفاق، یادداشتی نوشت و آن را در اختیار خبرگزاری مهر قرار داد در این یادداشت آمده:
١) سنت حکاکی بر روی دیوارهها در سیره ائمه اطهار مورد اشاره قرار نگرفته است، به ویژه انتساب این امر در باب بزرگان و ائمه اطهار جای شک و تردید دارد.
به یاد داشته باشیم؛ در بین برخی از منابع فقه سنتی، حتی نوشتن آیات بر روی دیواره مساجد دارای سوال و بعضاً با اکراه مواجه بوده است، چه رسد به آنکه ائمه اطهار در صدر اسلام خود این امر را انجام داده باشند آن هم به قصد یادگاری!
٢) اینکه گفته شود چون در متن حکاکی شده، لقب خاص و تشریفاتی برای حضرت رضا (ع) در نظر گرفته نشده و این امر ناظر بر این باشد که خود حضرت متن را نوشته باشد جای شک باقی میگذارد چرا که در صدر اسلام عموماً از بکارگیری القاب تشریفاتی پرهیز می شده است،
تأمل در متن مقتل ابی مخنف، مربوط به عاشورا، از قرن دوم، حاکی از آن است که به هیچ عنوان از القاب خاص برای امام حسین (ع) استفاده نشده است.
٣) البته این امر میتواند مصداق داشته باشد که فردی این عبارت را حکاکی کرده باشد. صیغه " حضر" در عبارت " حضر علی بن موسی" میتواند ناظر بر سوم شخص باشد، یعنی کسی روایت حضور امام را در مسجد بیان کرده باشد.
٤) البته باید توجه کرد که به دلیل اهمیت جریان سفر حضرت رضا (ع) به مرو، حتی قدمگاههای ایشان در طول تاریخ مورد احترام بوده است، لذا چنانچه حضور ایشان در مسجد ساوه صحت داشته باشد، رویداد غریبی بوده است!
پیش از این، فاطمه داوری، مدیر ادارهکل حفظ و احیای بناها، بافتها و محوطههای تاریخی با وجود آنکه مطلبی برای صحت این آجر نوشته بیان نکرده بود، گفت: پیرو گمانهزنیها و احتمالات مطرحشده و اطلاق تاریخ احتمالی آن به سال ۲۰۱ هجری، بررسیهای اولیه توسط کارشناسان پژوهشگاه میراثفرهنگی در محل انجام شد.
داوری انجام مطالعات دقیقتر و آزمایشگاهی را منوط به انتقال موقت اثر به موزه ملی دانست.
پاسخ ها