گیتا خوش صدا

گیتا خوش صدا

دانشجوی موسیقی، نوازنده تار، علاقمند به یادگیری، عاشق رقص و آواز
توسط ۲ نفر دنبال می شود
 ۳ نفر را دنبال می کند

3 قاب آشنا که با دیدن آنها ذهن شما را به خود مشغول می کند

طراحی صحنه روح ساختمان هر اثر را می‌سازد. در اینجا با اتکا به محتوایی که پیش از این در صفحه اینستاگرام «آگراندیسمان» بارگذاری شده، نگاهی داشته‌ایم به طراحی صحنه در فیلم‌های «مسافران، خائن‌کُشی، دست نوشته‌ها نمی‌سوزند»، همراهمان باشید

برترین‌ها: جهان طراحی صحنه فیلم‌ها جهانی تاثیرگذار در بافت هر فیلم و داستان است، چیزی که شاید در نگاه اول به اهمیت آن پی نبریم، اما اتفاقا طراحی صحنه روح ساختمان هر اثر را می‌سازد. در اینجا با اتکا به محتوایی که پیش از این در صفحه اینستاگرام «آگراندیسمان» بارگذاری شده، نگاهی داشته‌ایم به طراحی صحنه در فیلم‌های «مسافران، خائن‌کُشی، دست نوشته‌ها نمی‌سوزند»، همراهمان باشید

مسافران / ایرج رامین‌فر

درک متن و تبدیل آن به فضایی برای سینما مهم‌ترین ویژگی ایرج رامین‌فر است. تسلط او به معماری و همچنین چیرگی بر کارکرد و چیدمان اشیا در صحنه به واسطه‌ای برای گذار متن به تصویر بدل می‌شود و به نوعی فیلم‌نامه را به سوی سینما بودن توسعه می‌دهد.  حضور رامین‌فر کنار بیضایی که خود بر کلمه کلمه‌ی متن‌هایش مسلط است و با تصویری پیش‌ساخته در ذهن پا به صحنه می‌گذارد، در مسافران جهانی می‌سازد تا دروبین مهرداد فخیمی ناگزیر از طواف خانه‌ی فیلم باشد. خانه‌ای آرام و متین و هم‌قدم با اعضای خانواده که از سفیدپوش شدن برای عروسی تا سیاه‌پوش شدن برای سوگواری به عنوان یکی از کاراکترهای فیلم به بازی می‌پردازد و روح آزاده‌اش در تک‌تک پلان‌های فیلم حضور دارد.

3 قابِ آشنا که با دیدنش، فکرتان درگیر خواهد شد

از طرفی در این فیلم با صحنه، معماری و طراحی‌ای مواجهیم که با انعطاف‌پذیری خارق‌العاده‌ای میان فضاهای مختلف طی‌ طریق می‌کند و نه تنها درون خود داستان روایت می‌کند که از یک خانه به یک تماشاخانه برای اجرای تعزیه تغییر هویت می‌دهد تا در خدمت متن باشد. رامین‌فر در ارجاعتش به معماری دارالفنون که پس ذهن بیضایی بوده و معماری آرت نوو اشاره داشته اما با گذار از این‌ها یک معماری منحصر به فرد تولید می‌کند. ‌خانه‌ای که یک پیشنهاد است برای معماری امروز ایران؛ یک معماری در امتداد تاریخ و نه علیه گذشته.

3 قابِ آشنا که با دیدنش، فکرتان درگیر خواهد شد

او با برجسته کردن پله‌های بنای فیلم مسافران که در دل سفیدی ناتمام آن رنگی آبی به خود گرفته بسیاری از دوگانه‌ها را به یکدیگر وصل می‌کند و با آن حیاط بخشی از تحولات روایی داستان را از بهار شادی تا خزان عزا تجسم می‌بخشد. اما آن‌چه مسافران را وام‌دار طراحی رامین‌فر می‌کند، باورپذیری بازگشت مسافران و آینه به خانه است. یکبار مسافران را با هم مرور کنیم. بازگشت به هر خانه‌ای غیر از این خانه که ریشه در سنت باطنی ایرانی و اصالت فکری ایرانی دارد ناممکن به نظر می‌رسد. 

3 قابِ آشنا که با دیدنش، فکرتان درگیر خواهد شد


خائن کشی / سهیل دانش اشراقی

کار کردن با کارگردان مولف، یعنی با تراز او راه رفتن، یعنی احیای دنیای فیلمساز پیش از ساختن جهان فیلم. حال برای سهیل دانش اشراقی که خودش دلباخته‌ی این خط فکری است چنین موقعیتی نه تنها چالش محسوب نمی‌شود بلکه می‌تواند با تکیه بر نیروی خلاقه‌ی خود بسیاری از پیش‌فرض‌های کیمیایی را به نفع ساختار فیلم تغییر دهد و اعتماد او را به‌دست آورد.

3 قابِ آشنا که با دیدنش، فکرتان درگیر خواهد شد

دانش اشراقی در سودای همانند سازی فیلم با اتمسفر آثار نظام استودیویی سینمای آمریکا، فیلم‌نوشت کیمیایی را تصویر می‌کند و به کمک ذوق و خلاقیت مسعود سلامی، یکی از کارهای مهم زندگی هنری‌اش را اجرایی می‌کند.

3 قابِ آشنا که با دیدنش، فکرتان درگیر خواهد شد

در فیلم، ریز فضاهایی مانند خانه‌ی تیمی، کافه ادی، بانک ملی، حمام و.... وجود دارد که هر کدام به تنهایی می‌توانند طراحی کاملی برای یک فیلم تک لوکیشنی باشند. توجه به جزئیات با نگاه و بینش آرتیستی در قلب ارجاعات تاریخی فیلم باعث می‌شود به جرات خائن کشی را کامل‌ترین کار سهیل دانش اشراقی تا به امروز بدانیم.

3 قابِ آشنا که با دیدنش، فکرتان درگیر خواهد شد


دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند / فرهاد ویلکیجی

«دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند» با این جمله آغاز و به هنر سینما بودن نزدیک می‌شود؛ الهام گرفته شده از واقعیت ...  همه چیز در این فیلم روایتی است از آن‌چه بر جامعه‌ی ایران گذشته از منظر مولف. طراحی صحنه هم همین اسلوب را برای ساخت و پیشبرد خود در ساختار کلی فیلم پیش می‌گیرد. الهام گرفتن از واقعیت در یک جهان موازی.

3 قابِ آشنا که با دیدنش، فکرتان درگیر خواهد شد

ساختن یک تهران در آلمان کار آسانی نیست، آن هم برای چنین فیلمی که ارجاعاتی صریح به تاریخ معاصر دارد و البته برای سینمایی که دور شدن از واقعیت در آن بخشی از نقد منفی سینمایی به حساب می‌آید و فانتزی در آن حکم سرخوشی و بی دغدغه بودن دارد. هر چه قدر هم از حضور تکنولوژی در بازسازی تهران سینمایی این اثر بگوییم، باز این شناخت دقیق از جزئیات شهری و آدم‌های هر نقطه از شهر است که ماهیت و جوهره‌ی اصلی طراحی صحنه‌ی این فیلم را شکل می‌دهد.

3 قابِ آشنا که با دیدنش، فکرتان درگیر خواهد شد

جمله‌ی نسبتا معروف اما غیر قابل اثباتی است؛ اینکه محدودیت می‌تواند خلاقیت را افزایش دهد. به نظر تمام محدودیت‌های سانسور و ممیزی توانسته لایه‌های پر جزئیات‌تری به جهان بصری فیلم‌نامه‌ی محمد رسول‌اف بیفزاید و ساماندهی این جزئیات بصری برای باورپذیر کردن فیلم بر عهده‌ی فرهاد ویلکیجی بوده.

3 قابِ آشنا که با دیدنش، فکرتان درگیر خواهد شد

گیتا خوش صدا
گیتا خوش صدا دانشجوی موسیقی، نوازنده تار، علاقمند به یادگیری، عاشق رقص و آواز

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋