اگر میخواهید شغل جذاب کارشناس سئو را شروع کنید، ابتدا باید با مهارتهای ضروری آن آشنا شوید.
هر روز هزاران وبسایت طراحی میشوند که نیاز دارند برای رقابت با بقیه سایتها و جذب مشتری به نتایج اول گوگل برسند. بنابراین همه کسب و کارهای آنلاین نیاز به متخصص سئو یا سئوکار دارند تا بتواند در موقعیت بهتری نسبت به رقبا قرار گیرد.
متخصص سئو کیست و چه وظایفی دارد؟ (مطالعه کامل در نوین) برای تبدیل شدن به یک متخصص سئو یا در اصطلاح عامیانه سئوکار چه دانش و مهارتی لازم است؟ اگر به سطح حرفهای برسید، درآمدتان چقدر خواهد بود؟ در این مقاله جواب این سوالها را خواهیم داد.
منبع: Novin.com – بزرگترین سایت دیجیتال مارکتینگ ایران
متخصص سئو فردی است که صفحات وب را برای افزایش ترافیک سایت و رسیدن به رتبههای بالا در نتایج موتور (SERPs) جستجو بهینه میکند.
یک متخصص سئو اطمینان حاصل میکند که سایت شما از هر نظر (مرتبط بودن با کلمه کلیدی، سرعت سایت و...) تجربه کاربری خوبی برای مخاطب ایجاد میکند تا کاربران بیشتری وارد سایت شوند و حجم سرنخها هم بیشتر شود.
در نهایت هدف اصلی یک متخصص سئو مثل بقیه حرفهایهای بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی سنتی است: ایجاد فروش بیشتر برای شرکت.
خب تا اینجا فهمیدیم که متخصص سئو کیست و کارش چه نتیجهای برای یک کسب و کار دارد؛ اما برای متخصص شدن در سئو چه مهارتهایی نیاز است و چه مسئولیتهایی را انجام میدهد؟
مسئولیتهای شغلی متخصص سئو بر اساس اینکه برای یک آژانس بازاریابی دیجیتال کار میکند یا در بخش بازاریابی دیجیتال یک شرکت سئوکار است یا به صورت فریلنسر برای یک مشتری کار میکند، متفاوت است. اما شرح شغل اکثریت قریب به اتفاق پستهای متخصص سئو شامل بیشتر موارد زیر میشود:
گزارش عملکرد فعلی و ارائه توصیههایی برای بهینهسازی ایمپرشنها، کلیکها، تبدیلها، ترافیک ارگانیک و عملکرد کانال
دقت کنید که منظور از مهارت فقط دانش فنی نیست بلکه یک فرد برای متخصص شدن و موفقیت در سئو نیاز دارد که مهارتهای دیگری هم به جز یادگیری تکنیکهای سئو داشته باشد. اگر سایتهای مختلف را نگاه کنید میبینید که هیچ لیست ثابتی وجود ندارد که بگوید چه مهارتهایی برای یک سئوکار یا متخصص سئو لازم است اما با تفسیر از نطرات کارشناسان بزرگ سئو و کار با سئو کاران موفق و حرفهای، 10 تا از مهمترین مهارتهای یک سئو کار را در این بخش لیست کردیم.
سئو فقط انجام دادن یکسری تکنیکها نیست. یک سئوکار باید توانایی تحلیل بالایی داشته باشد. او باید دادهها را مرتب بررسی کند و مشکلات احتمالی سایت را پیدا کند. همیشه رقبا را زیرنظر داشته باشد و نقطه ضعف آنها را به نقطه قوت سایت خودش تبدیل کند.
اکثر کمپینهای سئو بیش از 20 تسک اصلی دارند و باز هرکدام شامل تسکهای فرعی میشود. یک متخصص سئو باید این مهارت را داشته باشد که هر مرحله را براساس مدت زمان مشخص شده و اهمیت آن اولویتبندی کند.
به عنوان مثال، ساختن بکلینک، یک کار مهم است که معمولاً هفتهها یا ماهها طول میکشد تا نتیجه دهد.
موارد زیر بخشی از کارهایی است برای لینک سازی داخلی و خارجی باید انجام شود:
همه اینها مهم هستند، اما بسته به نیاز مشتری، برخی از آنها بر دیگری اولویت دارند؛ مدیر سئو این اولویتها را تعیین میکند و براساس آن برنامه را میچیند. به همین دلیل است که اولویتبندی یک مهارت ضروری سئو است.
تحقیق کلمات کلیدی اساسیترین و مهمترین مهارت موردنیاز برای سئو است؛ یک متخصص سئو باید توانایی پیدا کردن و انتخاب بهترین و پرجستجوترین و پرفروشترین کلمات کلیدی را داشته باشد و استراتژی سئو را بر این اساس پیش ببرد.
انتخاب کلمات کلیدی همیشه به این سادگی نیست که پرسرچترین را انتخاب کنید و تمام. بعضی اوقات باید با توجه به هدفی که دارید کلمات را انتخاب کنید.
به عنوان بخشی از مرحله تحقیق و استراتژی، متخصص سئو باید ببینند که رقبا در SERP چه رتبهای دارند و برای کدام کلمات کلیدی توانستهاند از شما سبقت بگیرند.
گزارش تجزیه و تحلیل رقبا برای تدوین یک استراتژی سئو قوی بسیار مهم است و به شما کمک میکند که آن بخش از مشتریانی که قبلاً به آنها فکر نمیکردید را هدف قرار دهید.
متخصص سئو باید به تولید محتوای متنی هم تسلط داشته باشد؛ شما به عنوان یک متخصص سئو باید بتوانید پستهای وبلاگ، پستهای شبکههای اجتماعی و محتوای وبسایتی را که یک برند منتشر میکند، ببینید و تشخیص دهید که از نظر سئوی محتوا چگونه است، کدام بخشها را باید بهبود دهد، و آیا راه بهتری برای بهینهتر شدن و جذابیت محتوا هست یا نه؟
سئوی تکنیکال به بهینهسازی وبسایت از نظر فنی اشاره دارد و بیشتر تکنیکهایش مرتبط با موتور جستجو، مسائل فنی وبسایت، رباتها، کدهای برنامه نویسی و... هستند.
سئوکار با سئوی تکنیکال سایت را طوری بهینه میکند که اولاً برای موتورهای جستجو قابل درک باشد و دوماً تجربه کاربری خوبی برای بازدیدکنندگان رقم بزند.
یکی دیگر از مهارتها مهم متخصصان سئو، مهارت لینکسازی است. لینکسازی برای سئو سایت در دو بخش مجزا انجام میشود: داخلی و خارجی.
لینک بیلدینگ داخلی ، کاملا تحت کنترل شماست. شما تصمیم میگیرید که چه زمانی و چگونه صفحات وبسایت خود را بهم لینک دهید.
اما ساخت لینک خارجی کمی پیچیدهتر و صد البته مهمتر است. کارشناسان سئو با استفاده از روشهای زیر لینکسازی خارجی انجام میدهند:
گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکسدو ابزار مهم ضروری هستند که هر مدیر سئویی باید بداند چگونه از آن استفاده کند.
تحقیقات SEMrush نشان داد که این دو ابزار بیشترین میزان مهارت مورد نیاز در شرح وظایف متخصص سئو است؛ 47٪ از اگهیهای کار، نیازمند این مهارت بودند.
سایر ابزارهای SEO توصیه شده عبارتند از:
متخصصان سئو میتوانند از طریق پلتفرمهای رسانههای اجتماعی ترافیک کسب کنند و به بهتر شدن سئو کمک کنند. البته که موتورهای جستجو مستقیماً پستهای رسانههای اجتماعی را ایندکس نمیکنند، اما گپ زدن در شبکههای اجتماعی منجر به ترافیک و بکلینکهایی میشود، که هر دو میتوانند به افزایش رتبه جستجوی یک برند کمک کنند.
طبیعی است که هر متخصص سئو بنا به میزان تجربه و دانش خود، درآمد متفاوتی دارد. اما میزان حقوق تقریبی سئوکار بین 7 تا 25 میلیون است.
اگر به بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) علاقه دارید و میخواهید یاد بگیرید، اما نمیدانید از کجا شروع کنید، در اینجا لیستی از بهترین منابعی آموزش سئو را برای شما قرار دادهایم. این سایتها عبارتند از:
همه منابع بالا عالی هستند و به روزترین اطلاعات را دارند ولی برای یادگیری نیاز به صرف زمان زیادی خواهید داشت. چون هم به زبان انگلیسی هستند و هم سازماندهی شده و یکجا نیستند. شما میتوانید یک دوره فارسی حرفهای شرکت کنید و با زمان کمتر همه مطالب را یکجا آموزش ببینید.
برای یادگیری تخصص سئو نوین یک دوره آموزشی کامل و حرفهای تهیه و تولید کردهاست. این دوره، مجموعهای از تمامی آموزشهایی است که شما برای بهینهسازی یک سایت به آن احتیاج دارید. این دوره کاملترین پکیج آموزش سئو است که اول با مفاهیم و اصول سئو در دوره مقدماتی شروع میشود تا ابتدا پیش زمینه ذهنی درستی از سئو و موتورهای جستجو به دست بیاورید. بعد از یادگیری مبحث مهم تحقیق کلمات کلیدی را یاد میگیرید که پایه فعالیتهای سئو است؛ در قسمت بعد یعنی سئو داخلی، تمام تکنیکهایی که باید روی سایتتان پیاده کنید تا صفحاتتان جایگاه خوبی در گوگل پیدا کنند را یاد میگیرید.
بعد سراغ سئوی خارجی و لینک سازی میروید و در نهایت با یادگیری مباحث فنی سئو در دوره سئوی تکنیکال و کار با وردپرس، مهارتتان تکمیل میشود. همچنین آموزش برنامهریزی و استراتژی سئو هم در این پکیج گنجانده شده است تا در پایان دوره به یک متخصص تمام عیار سئو تبدیل شوید!
در این مقاله 10 مورد از ضروریترین مهارتهای سئو را بررسی کنیم تا بتوانیم مسیر پیشرفت در سئو را برای شما روشنتر کنیم. اگر برای شروع نیاز به آموزشهای بیشتری نیاز داشتید حتما به صفحه «آموزشهای رایگان سئو و بهینهسازی سایت» سر بزنید.
پاسخ ها