«اثر گربهماهی» حضور تسلا در چین باعث شده تا شرکتهای رباتیک در این کشور سرعت فعالیتهای خود را افزایش دهند.
چین در بازار خودروهای برقی سروری میکند؛ اما حالا بهدنبال رقابت دیگری با تسلا است. چین میخواهد در مسابقه رباتهای انساننما، که انتظار میرود جای کارگران انسان را در خطوط تولید خودروهای برقی بگیرند، پیروز شود.
به گزارش رویترز، بیش از بیست کمپانی چینی در کنفرانس جهانی رباتیک پکن رباتهای انساننمای خود را به نمایش گذاشتند. این رباتها برای کار در کارخانهها و انبارها طراحی شدهاند. یکی دیگر از نکات مهم این نمایشگاه، نمایش قطعات دقیق و ظریف مورد نیاز برای ساخت رباتها بود که همگی در چین تولید شدهاند.
نیروی محرک این صنعت نوظهور چینی با نیروی محرک صنعت خودروهای برقی در دهه گذشته یکی است: حمایت دولتی، رقابت بیرحمانه بر سر قیمتها بهعلت ورود بازیگران بسیار زیاد و گسترده، و زنجیرههای تأمین عمیق.
متخصصان چینی قدرت اصلی صنعت رباتهای انساننما در چین را برتری واضح آن در یکپارچهسازی زنجیرههای تأمین و قابلیتهای تولید انبوه میدانند. در نمایشگاه مذکور، تبلیغات زیادی برای نقش سیاستهای شی جینپینگ در توسعه «نیروهای تولیدی جدید» در فناوری انجام گرفت.
شهر پکن در زمستان گذشته یک صندوق مالی دولتی ۱.۴ میلیارد دلاری برای صنعت رباتهای انساننما در چین افتتاح کرد. شهر شانگهای نیز اخیراً اعلام کرده که یک برنامه ۱.۴ میلیارد دلاری برای این صنعت درنظر گرفته است.
کمپانی مالی گلدمن ساکس پیشبینی میکند که ارزش بازار جهانی رباتهای انساننما تا سال ۲۰۳۵ به ۳۸ میلیارد دلار برسد و فروش آن ۱.۴ میلیون شود. طبق تخمینهای این کمپانی، هزینه مواد اولیه و تولید هر ربات، بدون درنظرگرفتن هزینههای تحقیق و توسعه، در سال ۲۰۲۳ به ۱۵۰ هزار دلار رسیده بود.
وقتی تسلا در سال ۲۰۱۹ کارخانه شانگهای خود را افتتاح کرد، مقامات چینی اعلام کردند که این کمپانی پیشرو در صنعت خودروهای برقی یک «اثر گربهماهی» روی صنعت چین داشته باشد. اثر گربهماهی زمانی رخ میدهد که یک رقیب بزرگ و قدرتمند در بازار باعث شود تا رقبای ضعیفتر خودشان را بهبود دهند؛ درست مانند یک گربهماهی که باعث میشود ماهیهای کوچکتر سریعتر شنا کنند.
حالا بهنظر میرسد که ربات اپتیموس تسلا نیز چنین اثری روی صنعت چین داشته است. تسلا اپتیموس را در سال ۲۰۲۱ معرفی کرد. ایلان ماسک باور دارد که رباتسازی این قابلیت را دارد که در طول زمان از خودروسازی مهمتر شود.
تسلا از یک رویکرد هوش مصنوعی برای اپتیموس استفاده میکند که براساس نرمافزار «تمام خودران» این کمپانی برای ماشینهای برقیاش است. کمپانی ایلان ماسک در هوش مصنوعی از چین جلوتر است، اما چینیها میگویند که میتوانند با گذشت زمان هزینههای تولید را کاهش دهند.
تسلا نیز در نمایشگاه امسال اپتیموس را به صورت یک مانکن و داخل یک محفظه لکسی گلاس در کنار یک سایبرتراک به نمایش گذاشت. اما بسیاری از رباتهای انساننمای چینی با دستتکاندادن، راهرفتن یا حتی شانه بالا انداختن عملکرد بهتری از خود نشان دادند. البته ربات تسلا همچنان یکی از محبوبترین رباتهای نمایشگاه بود و افراد زیادی با آن عکس میانداختند.
یک یادداشت کنار اپتیموس میگفت که «سال بعد بیش از هزار نمونه از همنوعان من در کارخانه خواهند بود.» تسلا اعلام کرده که سال آینده از نمونههای اولیه فراتر میرود و اپتیموس را در عددهای پایین تولید خواهد کرد.
چین امروز بیشترین تعداد رباتهای صنعتی را در کارخانههای خود دارد. رباتهای صنعتی در چین بیش از سه برابر این رباتها در کشورهای آمریکای شمالی هستند. البته متخصصان میگویند که حداقل ۲۰ تا ۳۰ سال طول میکشد تا رباتهای انساننما به کاربردهای گسترده تجاری برسند و تا آن زمان چین وقت دارد که به یکی از نیروهای بزرگ این صنعت تبدیل شود.
پاسخ ها