گیـــــــگ gig

گیـــــــگ gig

روزمرگی های یک خوره تکنولوژی، بازی، لپ تاپ و ماشین
توسط ۳ نفر دنبال می شود

محققان: می توان از یک انگل خاص برای رساندن دارو به مغز استفاده کرد

محققان: می‌توان از یک انگل خاص برای رساندن دارو به مغز استفاده کرد

محققان از یک انگل به نام توکسوپلاسما گوندی که گربه‌ها میزبان آن هستند، برای انتقال یک پروتئین خاص به مغز موش‌ها استفاده کردند.

مغز ما دارای یک سد خونی مغزی است که فقط به مولکول‌های خاصی اجازه ورود و خروج می‌دهد و درعین‌حال مواد مضر، مانند میکروب‌ها، را بیرون نگه می‌دارد. اما همین سد مانعی برای پزشکانی است که می‌خواهند دارویی را وارد مغز کنند. اکنون آن‌ها از انگلی که در بدن گربه‌ها زندگی می‌کنند، استفاده کرده‌اند تا راهی برای عبور از این سد پیدا کنند.

براساس گزارش Wired، برای دورزدن این مانع، گروهی از دانشمندان انگلی به نام «توکسوپلاسما گوندی» را که در مدفوع گربه‌ها وجود دارد، مهندسی ژنتیکی کردند تا به حاملی برای پروتئین‌های درمانی تبدیل شود. این روش می‌تواند درمانی برای اختلالات عصبی مانند سندرم رت باشد.

استفاده از انگل برای عبور از سد خونی مغز

انگل‌های توکسوپلاسما همه حیوانات ازجمله انسان را آلوده می‌کنند. عفونت این انگل می‌تواند به روش‌های مختلفی رخ دهد، ازجمله خوردن اسپورهای آزادشده در مدفوع گربه‌های مبتلا یا مصرف گوشت یا آب آلوده. توکسوپلاسموز در افراد سالم فقط علائم خفیفی ایجاد می‌کند اما در افراد دارای نقص ایمنی و زنان باردار می‌تواند جدی‌تر ظاهر شود.

محققان: می‌توان از یک انگل خاص برای رساندن دارو به مغز استفاده کرد

برخلاف بیشتر پاتوژن‌ها، توکسوپلاسما می‌تواند از سد خونی مغز عبور کرده و به سلول‌ها حمله کند. هنگامی که انگل وارد نورون‌ها می‌شود، مجموعه‌ای از پروتئین‌ها را آزاد می‌کند و بیان ژن را در میزبان خود تغییر می‌دهد.

اکنون محققان از چندین دانشگاه‌ در کشورهای مختلف، توکسوپلاسما را مهندسی ژنتیکی کردند تا یک پروتئین هیبریدی بسازند؛ به عبارتی آن‌ها پروتئین‌های این انگل را با پروتئینی به نام MECP2 ترکیب کردند که فعالیت ژن را در مغز تنظیم می‌کند. محققان این انگل‌های اصلاح‌شده را روی مغز موش‌ها و اندام‌واره‌های آزمایشگاهی آزمایش کردند و توانستند با موفقیت MeCP2 را به محل سلولی مدنظر خود برسانند.

کمبود ژنتیکی پروتئین MECP2 در افراد باعث ایجاد اختلال نادری در رشد مغز به نام سندرم رت می‌شود. اگر توکسوپلاسما بتواند پروتئین MECP2 را به سلول‌های مغز برساند، ممکن است بتوان آن را درمانی برای این بیماری در نظر گرفت.

یافته‌های پژوهش محققان در نیچر منتشر شده است.

گیـــــــگ gig
گیـــــــگ gig روزمرگی های یک خوره تکنولوژی، بازی، لپ تاپ و ماشین

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋