تعرفههای جدید اتحادیه اروپا بر واردات خودروهای برقی چینی، از تاریخ پنجم جولای به اجرا درآمد. این تعرفهها براساس هر برند متغیر هستند.
طی هفتههای اخیر اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و کانادا تعرفه واردات خودروهای برقی چینی را به شدت افزایش دادهاند. در سوی مقابل دولت چین نیز بسته حمایتی را برای خودروسازان این کشور در نظر گرفته است. این بسته حمایتی شامل کمک هزینه تولید، مشوقهای مختلف، وامهای کمبهره و باتری است. در سوی مقابل اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد براساس حمایتهای دولتی که هر خودروساز چینی دریافت میکند، تعرفه واردات خودروهای آن برند را افزایش خواهد داد.
جزئیات بسته حمایتی دولت چین از خودروسازان این کشور، در جریان گزارش کمیسیون اروپا مشخص شد. براساس گزارش این کمیسیون، کمکهای دولت چین برای توسعه و تولید خودروهای برقی شامل کمکهای مالی بلاعوض، وامهای کمبهره، مشوقهای فروش و باتریهای یارانهای میشود. میزان دریافت کمک توسط هرکدام از خودروسازان چینی متفاوت است. همین مساله باعث شده است تا تعرفه واردات خودروهای برقی چینی به اتحادیه اروپا متفاوت باشد. به عنوان مثال تعرفه واردات خودروهای بیوایدی 17.4 درصد است، در حالی که این تعرفه برای خودروهای سایک و امجی معادل 37.6 درصد در نظر گرفته شده است.
تعرفههای جدید اتحادیه اروپا بر واردات خودروهای برقی چینی، از تاریخ پنجم جولای به اجرا درآمد. با انتشار گزارش کمیسیون اروپا، بسیاری متوجه شدند که دولت چین تا چه حد از خودروسازان کشورش حمایت میکند. خودروسازان چینی از وام بانکهای دولتی این کشور برخوردار هستند. علاوه برآن دولت زمین مورد نیاز برای احداث کارخانه را با قیمت پایین در اختیار این شرکتها قرار میدهد. کمیسیون اروپا در گزارش خود به تمامی جزئیات پیرامون کمکهای دولت چین اشاره کرده است.
علاوه بر کمکها و مشوقهای مالی، هزینه نیروی کار نیز بر تولید سریع و ارزان خودروهای برقی چینی تاثیرگذار است. به عنوان مثال امجی 4 الکتریکی که رقیب فولکس واگن ID.3 محسوب میشود، سیزده هزار دلار از این خودرو ارزانتر است.
براساس گزارش کمیسیون اروپا، گروه سایک همکاری چندانی با این کمیسیون نداشت و به همین دلیل تعرفه آن بازهم افزایش یافت. در سوی مقابل جیلی و بیوایدی تصمیم گرفتند تا با کمیسیون اروپا همکاری کنند. تعرفه واردات خودروهای بیوایدی و جیلی به ترتیب 17.4 و 19.9 درصد است. دلیل تعرفه پایینتر بیوایدی نسبت به جیلی، خودکفایی در تولید باتری است. بیوایدی باتریهای مورد نیازش را خودش میسازد و از باتریهای یارانهای دولتی استفاده نمیکند.
پاسخ ها