این قرارداد به نوکیا کمک میکند تا پس از هواوی به دومین فروشنده بزرگ در بازار شبکههای فیبر نوری تبدیل شود.
قرارداد نوکیا برای خرید شرکت سازنده تجهیزات شبکه فیبر نوری آمریکایی Infinera در بستهای به ارزش 2.3 میلیارد دلار، این شرکت فنلاندی را در مسیری قرار میدهد که از میلیاردها دلار سرمایهگذاری در مراکز داده برای تأمین رشد هوش مصنوعی سود ببرد.
به گزارش «رویترز»، این معامله به نوکیا کمک میکند تا کمپانی سینا (Ciena) را پشت سر بگذارد و پس از هواوی که از حضور حداقلی شرکتهای غربی در چین بهره میبرد، به دومین فروشنده بزرگ در بازار شبکههای فیبر نوری با 20 درصد سهم تبدیل شود.
سازندگان تجهیزات مخابراتی که با فروش اندک تجهیزات 5G دستوپنجه نرم میکنند، به دنبال راههایی برای تنوع بخشیدن به بازارهای خود و ورود به حوزههای روبهرشدی مانند هوش مصنوعی بودهاند.
این اقدام نوکیا به این شرکت اجازه میدهد تا تجهیزات بیشتری را به شرکتهای بزرگ فناوری مانند آمازون، آلفابت و مایکروسافت بفروشد، زیرا آنها میلیاردها دلار در ساخت مراکز داده جدید برای خدمترسانی در حوزه هوش مصنوعی سرمایهگذاری میکنند.
«پکا لوندمارک»، مدیرعامل نوکیا در مصاحبهای با رویترز گفت:
«هوش مصنوعی سرمایهگذاری قابل توجهی را به مراکز داده هدایت میکند. یکی از جذابیتهای کلیدی این معامله، بالابردن قابلتوجه جایگاه ما در بازار مراکز داده است.»
مراکز داده از شبکههای انتقال نوری - کابلهای شیشهای که سیگنالهای دیجیتال را منتقل میکنند - استفاده میکنند تا به دستگاههای الکترونیکی اجازه دهند با یکدیگر ارتباط داشته باشند.
شرکت Infinera در زمینه ارتباطات درون مرکز داده فناوریهای قدرتمندی دارد و در حوزه ارتباطات سروربهسرور در داخل مراکز داده فعالیت است. لوندمارک میگوید که این حوزه یکی از بخشهای درحال رشد در بازار فناوری ارتباطات خواهد بود.
در همین راستا، قیمت سهام نوکیا در معاملات بازار بورس 4 درصد افزایش یافت که نشاندهنده خوشبینی سهامداران از این معامله است. نوکیا که 70 درصد از هزینه این قرارداد را به صورت نقدی و بقیه را به صورت سهام پرداخت میکند، انتظار دارد پس از بستهشدن قرارداد در سال آینده، 200 میلیون یورو (213.88 میلیون دلار) در هزینهها صرفهجویی کند.
لوندمارک گفت که اینفینرا حدود 60 درصد تجارت خود را از ایالات متحده دریافت میکند؛ درحالیکه نوکیا سهم بیشتری در اروپا و آسیا دارد و شرکت اینفینرا درواقع مکمل نوکیا خواهد بود.
در پایان لوندمارک گفت: «این دو کسبوکار با هم هزینههای فروش بیش از 2 میلیارد یورو و هزینههای عملیاتی بیش از یک میلیارد یورو را ترکیب کردهاند.»
پاسخ ها