«پیمان» در گزارش سال ۱۴۰۲ خود از بازار بکر پرداخت مستقیم در ایران گفته است.
«پیمان» که در حوزه پرداخت مستقیم (Direct Debit) فعالیت میکند اعلام کرده در سال ۱۴۰۲ از حیث تعداد تراکنشهای موفق ۱۲۴ درصد و از لحاظ مبلغ تراکنشها ۲۰۴ درصد رشد کرده است.
به گزارش دیجیاتو، پیمان در گزارش سال ۱۴۰۲ خود اعلام کرده در این سال با ۱۲۴ درصد رشد، ۱۱ میلیون و ۸۱۵ هزار تراکنش موفق ثبت کرده است. تعداد کل تراکنشها نیز ۲۵ میلیون و ۹۴۱ هزار عدد بوده که ۴۱ درصد آنها به دلیل کمبود موجودی حساب بانکی کاربر، نهایی نشده و ۱۳.۴ درصد نیز به علت اختلال سیستمی ناموفق بودهاند.
حجم ریالی این تراکنشها نیز حدود ۲۰۴ درصد افزایش یافته و به ۹۷۴ میلیارد تومان رسیده است، در حالی که در سال ۱۴۰۱ این میزان ۳۲۰ میلیارد تومان بوده است.
کاربران پیمان در سال ۱۴۰۲ بیش از ۹۲۵ هزار پیمان (قرارداد پرداخت مستقیم) جدید با کسبوکارهای مختلف منعقد کردهاند، یعنی به طور میانگین ۷۷ هزار قرارداد در ماه و ۱۰۰ قرارداد در هر ساعت.
از ابتدای فعالیت این شرکت تا پایان سال ۱۴۰۲، بیش از ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار کد ملی احراز شدهاند که احراز ۳ میلیون و ۲۳۹ هزار عدد از آنها یعنی ۵۶.۸ درصد در سال ۱۴۰۲ انجام شده است.
از ابتدای فعالیت پیمان تا پایان سال ۱۴۰۲، حدود ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار شماره تلفن توسط کاربران ثبت شده که از این میزان، ۳ میلیون و ۸۲۴ هزار عدد یعنی ۴۸ درصد آنها مربوط به سال گذشته بوده است.
بیشترین استفاده کاربران پیمان از سرویس پرداخت مستقیم در روزهای دوشنبه اتفاق افتاده و جمعه نیز کمترین تعداد تراکنشها به ثبت رسیده است. همچنین در میان ساعات روز، ساعت ۹ صبح، شلوغترین ساعت از نظر تعداد تراکنش بوده است.
بخش بزرگی از کاربران پیمان یعنی ۹۱ درصد آنها، تنها از پرداخت مستقیم در یک کسبوکار استفاده میکنند. ۶.۸ درصد آنها دو پیمان، ۱.۲ درصد کاربران سه پیمان و ۰.۶ درصد آنها بیش از سه پیمان دارند، یعنی از سرویس پرداخت مستقیم پیمان در بیش از سه کسبوکار استفاده میکنند.
نتیجه یک پروژه تحقیقات بازار که پیمان انجام داده است نشان میدهد بیشتر کاربران (۴۷.۵ درصد) به دلیل «سادگی و راحتی استفاده» از روش پرداخت مستقیم استفاده میکنند.
پس از آن، ۳۶.۵ درصد افراد، «سرعت بالا در پرداخت» را دلیل خود برای استفاده از این سرویس عنوان کردهاند. پس از این دو مورد نیز «عدم نیاز به رمز دوم پویا» و «فراموش نکردن در پرداختهای تکراری» در رتبههای بعدی جذابیت سرویس پرداخت مستقیم قرار گرفتهاند.
همچنین بر اساس یافتههای دیگر همین پژوهش، پرتکرارترین تراکنش کاربران، شامل خرید شارژ و بسته اینترنت، پرداخت قبض و پرداخت اقساط بانکی است.
بر اساس یک پژوهش دیگر که نتایج آن در گزارش سالانه شرکت پیمان آمده است، ۶۳.۶ درصد شرکتکنندگان، سرویس پرداخت مسقتیم را به دیگران پیشنهاد میکنند، ۲۲.۲ درصد منفعل هستند و مابقی یعنی ۱۴.۱ درصد به عنوان «دفعکننده» طبقهبندی میشوند.
این پژوهش بر پایه شاخص NPS یا Net Promoter Scoreکه معادل فارسی آن «شاخص خالص ترویجکنندگان» است، انجام شده است. در این پژوهش از کاربران پرداخت مستقیم پرسیده شده از ۰ تا ۱۰ چقدر تمایل دارند این راهکار را به دیگران پیشنهاد دهند. امتیازهای ۹ و ۱۰ به عنوان «ترویجکننده»، امتیاز ۷ و ۸ به عنوان «منفعل» و امتیازهای ۰ تا ۶ به عنوان «دفعکننده» دستهبندی شدهاند.
بنابراین شاخص NPS پرداخت مستقیم که حاصل اختلاف «ترویجکنندگان» و «دفعکنندگان» است، نسبت ۴۹.۵ درصد را نشان میدهد.
پیمان در این گزارش، آمارهایی از روزهای پرتراکنش سال ۱۴۰۲ ارائه کرده است. به عنوان مثل، بیشترین میزان ریالی تراکنشها با استفاده از سرویس پرداخت مستقیم پیمان، مربوط به ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ بوده است. در این روز حدود ۵ میلیارد و ۴۳۷ میلیون تراکنش به ثبت رسیده است. پرتراکنشترین روز از حیث تعداد نیز دوم اسفند ماه بوده که در آن ۵۴ هزار و ۱۹۳ تراکنش انجام شده است.
همچنین مطابق انتظار، پرتراکنشترین ماه از لحاظ ریالی و عددی نیز ماه آخر سال بوده که در آن یک میلیون و ۳۵۸ هزار تراکنش موفق به ارزش تقریبی ۱۳۴ میلیارد تومان صورت گرفته است.
پیمان به رکوردهای کاربران در کسبوکارهای مختلف نیز پرداخته است. رکورد تعداد تراکنش پرداخت مستقیم در سال ۱۴۰۲ متعلق به یک کاربر «کافهبازار» است که ۳ هزار و ۵۷۲ تراکنش انجام داده است. همچنین یک کاربر «بلوبانک» با استفاده از پرداخت مستقیم، مجموعاً یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان حساب خود را شارژ کرده است.
گرانقیمتترین تراکنش سال گذشته نیز مربوط به یک کاربر «پینوست» به ارزش ۵۰ میلیون تومان بوده است.
پیمان با ۱۲ بانک برای ارائه سرویس پرداخت مستقیم قرارداد دارد که ۵۸.۷۲ درصد کارتهای بانکی فعال سیستم بانکی کشور را شامل میشوند.
در میان کاربران پیمان، مشتریان بانک ملت با سهمی ۵۱ درصدی بیش از دیگران، قرارداد (پیمان) پرداخت مستقیم منعقد کردهاد. پس از این بانک نیز مشتریان بانک ملی (۱۷.۸ درصد) و بانک مهر ایران (۸.۷ درصد) قرار دارند.
همچنین از لحاظ تعداد تراکنش، بانکهای «ملت»، «ملی» و «سامان» در ردههای اول تا سوم قرار دارند. از نظر مبلغ تراکنش نیز بانکهای ملت، سامان و ملی، سه رتبه اول را از آن خود کردهاند.
در این گزارش، بانک ملت با میانگین زمان پاسخگویی کمتر از ۲ ثانیه، به عنوان بهترین بانک سرویسدهنده معرفی شده است.
این شرکت اعلام کرده در سال ۱۴۰۲، راهکار پرداخت مستقیم پیمان در ۱۱۹ کسبوکار قابل استفاده بوده است و اگر همکاران تجاری پیمان، مانند «آسان پرداخت»، «بازارپی» و «وندار» را که با استفاده از زیرساختهای پیمان، این سرویس را با واسطه به مشتریان خود ارائه میدهند نیز حساب کنیم، تعداد پذیرندگان پیمان، بیش از هزار کسبوکار است.
پیمان اعلام کرده است سرویس پرداخت مستقیم به اشکال گوناگون مانند پرداخت آنی، دورهای و شارژ خودکار، بیشتر از همه برای پرداخت هزینه «دانلود برنامه و بازی» استفاده شده است. پس از آن نیز کاربران تاکسیهای اینترنتی و اپلیکیشنهای پرداخت بیش از دیگران از این سرویس استفاده کردهاند.
پیمان، کسبوکارهای مختلف از لحاظ تعداد قراردادهای فعال را نیز رتبهبندی کرده است. در این رتبهبندی، کاربران کسبوکارهای گروه هزاردستان (دیوار، کافهبازار و بازارپی) ۳۹ درصد قراردادهای فعال را به خود اختصاص دادهاند. پس از آن نیز «آپ» و «اسنپ» قرار دارند. بنابراین ۷۷.۷ درصد قراردادها، برای کاربران این ۳ مجموعه فعال است.
در میان کسبوکارها، کاربران اسنپ بیش از دیگر سرویسها از پرداخت مستقیم راضی بودهاند. ۳۵.۵ درصد کاربران اسنپ اعلام کردهاند بیش از هر سرویس تجربه پرداخت مستقیم در اسنپ رضایتبخش بوده است.
پیمان در گزارش خود گفته است تنها ۰.۴۲ درصد کل تراکنشهای درگاههای پرداخت اینترنتی کشور در سال ۱۴۰۲ از طریق پرداخت مستقیم پیمان انجام شده است که این امر نشاندهنده بازار بکر پرداخت مستقیم (Direct Debit) در ایران است.
کاربران به طور میانگین ۶۰ ثانیه در صفحه درگاههای پرداخت اینترنتی زمان سپری میکنند، در حالی که در پرداختهای مستقیم این رقم حدوداً ۳ ثانیه است. پیمان بنابراین عدد، محاسبه کرده تراکنشهای پرداخت مستقیم ۶۷۳ میلیون ثانیه، معادل ۲۱ سال و ۴ ماه در زمان کاربران صرفهجویی کرده است.
همچنین در سال ۱۴۰۲ حدود ۹۸ درصد کاربران پیمان که کاربر فعال حساب میشوند، حداقل یک تراکنش موفق انجام دادهاند.
این شرکت در گزارش سالانه خود اعلام کرده قصد دارد در آینده وارد حوزههای کارگزاری بورس، اپراتورها، خیریهها، صرافیهای رمزارز، سرمایهگذاری و لندتک شود.
گزارش کامل سال ۱۴۰۲ پیمان را اینجا بخوانید.
پاسخ ها