بی وای دی و چری ممکن است سرمایهگذاری قابلتوجهی در ترکیه انجام دهند. ترکیه محلی مناسب برای تأسیس کارخانه خودروهای برقی چینیها است.
بی وای دی و چری ممکن است سرمایهگذاری قابلتوجهی در ترکیه انجام دهند. این خودروسازان چینی درحال گسترش کارخانههای خود در سراسر جهان و رشد فروش محصولات در اروپا هستند. ترکیه محلی مناسب برای تأسیس کارخانه خودروهای برقی چینیها است.
«فاتح کاجیر»، وزیر صنعت و فناوری ترکیه، بهتازگی تأیید کرد که دولت این کشور نه تنها با بی وای دی و چری، بلکه با سایک و گریت وال نیز درحال مذاکره بوده است.
تأسیس کارخانه در ترکیه میتواند برای خودروسازان چینی بسیار سودمند باشد، چون ترکیه با اتحادیه اروپا توافقنامه اتحادیه گمرکی دارد. همچنین خودروهای برقی فروش خوبی در بازار محلی دارند و ۷.۵ درصد از کل فروش خودروهای جدید در سال 2023 را به خود اختصاص دادند. انتظار میرود این رقم در سال ۲۰۳۲ به حدود ۳۰.۴ درصد برسد.
«مایکل سو»، مدیرعامل بی وای دی اروپا، اخیراً گفته بود که این شرکت علاقهمند به راهاندازی یک کارخانه اروپایی دوم است. کارخانه دوم از کارخانه درحال ساخت در مجارستان پشتیبانی میکند. بلومبرگ اشاره میکند که افزایش سرمایهگذاریهای اروپایی میتواند از اعمال تعرفههای احتمالی به شرکتهای چینی، پس از تحقیقات اتحادیه اروپا در مورد یارانههای دولتی دریافتشده توسط آنها، جلوگیری کند.
علاوهبراین، ترکیه قرار است 40 درصد عوارض گمرکی اضافی بر خودروهای برقی ساخت چین اعمال کند. ترکیه با اینکار از تنها سازنده محلی خودروهای برقی خودش یعنی شرکت TOGG محافظت خواهد کرد.
کاجیر در ادامه گفت که اگر یک خودروساز چینی تصمیم به افتتاح کارخانه خودروسازی جدید در ترکیه بگیرد، فرصتهای ممتازی برای سرمایهگذاری روی خودروهای مجهز به باتری به همراه خواهد داشت.
کارخانه مونتاژ بی وای دی در مجارستان میتواند سالانه حدود ۲۰۰ هزار خودرو تولید کند. اگرچه این مقدار زیاد است، اما اگر خودروساز چینی بخواهد تا سال 2030 به هدف خود مبنی بر تبدیلشدن به یک تولیدکننده پیشرو در بازار خودروهای برقی اروپا دست یابد، کافی نخواهد بود. یک کارخانه در ترکیه بهدلیل موقعیت مکانی این کشور که آسیا و اروپا را به هم متصل میکند، میتواند گزینه جذابی برای آنها باشد.
پاسخ ها