گیـــــــگ gig

گیـــــــگ gig

روزمرگی های یک خوره تکنولوژی، بازی، لپ تاپ و ماشین
توسط ۳ نفر دنبال می شود

توسعه یک تکنیک پرینت سه بعدی سریع که از فلز مایع [ساعت] استفاده می کند

توسعه تکنیک چاپ سه‌بعدی سریع که از فلز مایع استفاده می‌کند [تماشا کنید]

پژوهشگران MIT در تکنیک انقلابی خود برای ساخت قطعات آلومینیمی بزرگ و مقاوم، قدرت تفکیک چاپ را فدای سرعت بالا کرده‌اند.

پژوهشگران دانشگاه MIT یک تکنیک چاپ سه بعدی سریع توسعه داده‌اند که به کاربر اجازه می‌دهد از فلز مایع برای چاپ‌های بسیار سریع استفاده کند. این فرایند می‌تواند زمان ساخت قطعات آلومینیومی بزرگ را به چند دقیقه کاهش دهد، درحالی‌که بسیاری از تکنیک‌های موجود ساعت‌ها زمان نیاز دارند. دانشمندان از این تکنولوژی برای ساخت پایه‌های صندلی، چهارچوب‌های میز و دیگر لوازم مبلمان استفاده کرده‌اند.

این تکنیک چاپ فلز مایع (LMP) نام دارد و در آن آلومینیوم مذاب در یک مسیر از پیش تعریف‌شده وارد بستری از دانه‌های ریز شیشه می‌شود. این دانه‌ها به‌سرعت دور سازه سه‌بعدی سخت می‌شوند. پژوهشگران می‌گویند این روش حداقل ۱۰ برابر سریع‌تر از تکنیک‌های ساخت‌وساز فلزی مشابه است. در زیر می‌توانید ویدیویی از سازوکار این دستگاه و خصوصیات آن تماشا کنید.

عملکرد و مزایای دستگاه چاپ سه بعدی فلز مایع

یکی از مشکلات تکنولوژی‌های چاپ فلزی موجود این است که سازه فلزی ساخته‌شده با این دستگاه‌ها می‌تواند بسیار آسیب‌پذیر باشد. در تکنیک‌های متداول چاپ فلز، در حین فرایند چاپ باید بخش‌هایی از فلز چاپ‌شده دوباره ذوب شوند. این عمل باعث می‌شود تا سازه چاپ‌شده دچار ترک یا تغییرشکل شود.

دستگاه دانشگاه MIT این قابلیت را دارد که فلز آلومینیم را در تمام طول فرایند چاپ مذاب نگه‌دارد. به این ترتیب، مشکلات ناشی از ذوب دوباره فلز از بین می‌رود.

در این دستگاه، فلز مایع در یک محفظه از جنس گرافیت ذخیره و از یک نازل سرامیکی به بستر خرده شیشه تزریق می‌شود. با این حال، برای رسیدن به سرعت بالا، دانشمندان از تفکیک چاپ کاسته‌اند. به همین دلیل نمی‌توان از این دستگاه برای ساخت قطعاتی ظریف با هندسه پیچیده استفاده کرد.

دلیل کاهش تفکیک این است که بسیاری از قطعات بزرگ نیازی به تفکیک بالا ندارند. به همین دلیل است که آن‌ها از آن برای چاپ قطعات مبلمان استفاده کرده‌اند. کاربردهای ساختمانی نیز نیاز به تفکیک چاپ بالایی ندارند.

با این حال، همچنان این امکان وجود دارد که این قطعات را پس از تولید با ابزارهای فلزکاری پردازش کرد تا به تفکیک بالاتر رسید. قطعات تولیدشده با این تکنیک، برخلاف تکنیک تولید افزایشی قوس سیمی (روش چاپ فلز متداول)، مقاومت و دوام بالایی دارند و هنگام پرداخت دچار ترک یا تغییرشکل نیز نمی‌شوند.

همچنین باید اشاره کرد که روش چاپ سه بعدی فلز مایع تنها به آلومینیم محدود نمی‌شود. می‌توان از هر فلزی در این دستگاه استفاده کرد. پژوهشگران به این دلیل آلومینیم را انتخاب کرده‌اند که در کاربردهای ساختمانی و دکوراسیون محبوبیت بالایی دارد و به‌سادگی بازیافت می‌شود.

این دستگاه هنوز جای توسعه دارد. پژوهشگران درحال کار روی پایداری سیستم ذوب هستند تا از سخت‌شدن مقطعی فلز جلوگیری کنند. همچنین آن‌ها هنوز با نازل‌هایی با قطرهای بالاتر مشکل دارند، زیرا این نازل‌ها فلز را با قطر یکنواخت چاپ نمی‌کنند. با این حال آن‌ها می‌گویند که تکنیک جدیدشان می‌تواند انقلابی در صنعت تولیدات فلزی باشد.

گیـــــــگ gig
گیـــــــگ gig روزمرگی های یک خوره تکنولوژی، بازی، لپ تاپ و ماشین

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋