قمیها بیشترین آگهی را برای روز پدر منتشر کردهاند و کرمانیها بیشترین میانگین اقدام به تماس را با هر یک از این آگهیها داشتهاند.
آمارهای دیوار نشان میدهد از یک ماه مانده به روزهای پدر و مادر، بازار خریدوفروشهای مربوط به آنها گرم میشود و هر چه به این روزها نزدیکتر میشویم، پرجنبوجوشتر میشود، طوری که در روزهایی انتهایی تعداد آگهیهای منتشر شده به حدود ۱۰ برابر روزهای ابتدایی میرسد.
با این حال انگار روز مادر پررونقتر است و تعداد آگهیها برای این روز دو برابر آگهیهای روز پدر، تعداد بازدیدها نزدیک به ۳ برابر و تعداد اقدام به تماس بیش از ۲٫۵ برابر آن است.
«کیک» و «گل» به ترتیب بیشترین کلماتی بودهاند که کاربران دیوار برای روز پدر جستجویشان کردهاند. قمیها نسبت به جمعیتشان بیشترین آگهی را برای روز پدر منتشر کردهاند و کرمانیها بیشترین میانگین اقدام به تماس را با هر یک از این آگهیها داشتهاند.
کاربران استانهای قم، خراسان جنوبی و خراسان رضوی به ترتیب بیشترین آگهی روز پدر را نسبت به جمعیتشان در این مدت منتشر کردند. برای روز مادر هم همین سه استان در صدر جدول قرار دارند، فقط با این تفاوت که خراسان جنوبی اول است و قم در رتبه دوم قرار داد.
مشتریان اصلی این آگهیها اما متنوعترند، هرچند عمدهشان در جنوب کشور قرار دارند. بیشترین میانگین اقدام به تماس با هر آگهی روز پدر متعلق به استان کرمان (با میانگین ۱۱ اقدام به تماس) است. بعد از آن هم استانهای یزد و خوزستان قرار دارند. برای روز مادر، باز هم کرمانیها (با میانگین ۱۳ بار اقدام به تماس با هر آگهی) مشتریان جدیتری برای این آگهیها بوده و هرمزگانیها و بوشهریها به ترتیب دوم و سوم بودند.
اگر خاطرات دوروبرمان را مرور کنیم، یادمان میآید که بیشتر از همه برای باباها در روز پدر لباس میخریدند. آماری نداریم که نشان دهد واقعا همه خانوادهها برای پدرشان همین کار را میکردهاند یا نه. با این حال، دادههای دیوار میگوید که این داستان خیلی هم دور از واقعیت نیست.
در مجموع، برای روز پدر در ۵ دسته اصلی دیوار آگهی منتشر شده و دسته «وسایل شخصی» (با ۵۸ درصد)، بیشترین آگهی روز پدر را به خودش اختصاص داده و همین دسته بیشترین توجه مشتریان را هم به خودش جلب کرده است.
حدس میزنید کدام وسایل شخصی بیشتر برای روز پدر آگهی شده یا بیشتر به آن سرزدهاند؟ لباس و کفش؟ کاملا درست است. ۵۷ درصد وسایل شخصی که برای روز پدر آگهی شده، مربوط به پوشاک بودهاند. بعد از پوشاک هم بیشتر از همه «جواهرات و ساعت» آگهی شده. این دو زیردسته روی هم ۸۵ درصد آگهیهای «وسایل شخصی» مرتبط با روز پدر را به خودشان اختصاص دادهاند. این نسبتها در مورد مشتریانی که از این آگهیها بازدید کرده یا اقدام به تماس با آنها کردهاند نیز برقرار است.
در بین این دستههای اصلی، شاید «خدمات»، که در رتبه دوم قرار دارد، کمی عجیب به نظر برسد؛ اما نه خیلی هم عجیب نیست. این دسته که دومین دسته پرآگهی و پرمشتری در روز پدر بوده، بیشتر به خاطر آگهیهای «آرایش و زیبایی» و «پذیرایی و مراسم» است.
هر دو اینها نشان میدهد برای خیلی از خانوادهها این روز هم بهانهای برای ترتیب دادن جشن و دورهمی است. البته بخشی از آگهیهای روز پدر در دسته خدمات مربوط به هنرهای دستی است؛ مثلا طراحی و نقاشی چهره یا چاپ عکس روی لیوان یا بشقابهای دیوارکوب و مواردی از این دست هستند. آگهیهایی هم هست که ظاهرا ربطی به روز پدر ندارد اما صاحبان مشاغل خدماتی در آنها به مناسبت روز پدر تخفیف گذاشتهاند. همه این موارد باعث میشود تعداد آگهیهای خدمات برای روز پدر در رتبه دوم قرار داشته باشند.
کاربران دیوار، در روز مادر، علاوه بر خریدن وسایل شخصی برای مامانها در فکر تغییر دکوراسیون و نوکردن خانه هم هستند. آگهیگذاران دیوار برای روز مادر هم درست در همان ۵ دسته اصلی آگهی منتشر کردهاند، اما سهم این دستهها و ترتیبشان کمی متفاوت است.
در اینجا، باز هم دسته «وسایل شخصی» اول است اما سهمش ۳۷ درصد است که نسبت به آگهیهای روز پدر در این دسته به میزان قابل توجهی کمتر است. دلیلش این است که بخش مهمی از آگهیها در دسته «خانه و آشپزخانه» و در زمینه «لوازم دکوری و تزیینی» منتشر شده و مشتریهایش هم پروپاقرصتر هستند. برای همین، دسته «خانه و آشپزخانه» برای روز مادر در رتبه دوم قرار دارد. انگار روز مادر بهانهای برای نونوار شدن هم برای مامان و هم برای خانه است.
هر چند دسته «خدمات» در رتبه سوم آگهیهای روز مادر قرار دارد، اما آگهیهای «آرایش و زیبایی» در آن سهم بسیار بالاتری نسبت به روز پدر دارد و با ۶۷ درصد از سایر زیردستههای خدمات بالاتر است. سهم مشتریان این زیردسته هم تقریبا همین مقدار است.
نگاهی به عبارتهای پرجستجوی روز پدر و همچنین روز مادر در دیوار نشان میدهد، بیشتر کاربران علاوه بر هدیه مناسب، در تدارک جشن و دورهمی خانوادگی هم هستند. «کیک»، «گل» و «لباس» پرتکرارترین کلماتی هستند که در کنار عبارت «روز پدر» در یک ماه منتهی به این روز در دیوار جستجو شدهاند.
۳۸ درصد این جستجوها برای کیک بوده و سهم گل و انواع لباس هم هر کدام ۱۰ درصد. یعنی این سه کلمه در مجموع ۵۸ درصد جستجوها را در اختیار دارند.
جالب است که برای روز مادر هم همین سه کلمه پرجستجوتر از بقیه بودهاند. برای مادرها البته گل (با سهم ۲۴ درصد) بیشتر از هم جستجو شده و بعد از آن کیک (با ۲۰ درصد) و لباس (با ۱۷ درصد) قرار دارد.
پاسخ ها