گیـــــــگ gig

روزمرگی های یک خوره تکنولوژی، بازی، لپ تاپ و ماشین

امروز در فضا: راهنمای مسافر به کهکشان به کتابفروشی ها می رسد

امروز در فضا: راهنمای مسافران کهکشان به کتابفروشی‌ها می‌رسد

داستان‌های علمی-تخیلی الهام‌بخش و بازتاب‌دهنده علم هستند. راهنمای مسافران کهکشان کتابی پرطرفدار در این ژانر است.

12 اکتبر 1979، اولین رمان از سه‌گانه «داگلاس آدامز» با نام راهنمای مسافران کهکشان یا H2G2 آماده فروش در کتابفروشی‌ها می‌شود.

راهنمای مسافران کهکشان

این رمان که در ژانر علمی-تخیلی قرار دارد، اولین‌بار به‌عنوان یک نمایش رادیویی برای رادیو بی‌بی‌سی 4 ساخته‌ شد.

داستان نمایش و کتاب از مسیری بین کهکشانی پیروی می‌کند و ماجراهای آرتور دنت که از نابودی زمین می‌گریزد را به تصویر می‌کشد. او در این راه با چندین شخصیت دیگر ازجمله یک بیگانه به‌نام «فورد پرفکت» و یک ربات افسرده به‌نام «ماروین» همراه می‌شود تا مقابل ووگون‌ها که مسئول نابودی زمین هستند بایستد.

امروز در فضا: راهنمای مسافران کهکشان به کتابفروشی‌ها می‌رسد

این کتاب از پرفروش‌ترین کتاب‌های دهه 80 و 90 میلادی است. استقبالی کم‌سابقه از آن باعث شد آدامز چهار جلد دیگر از آن را منتشر کند. پس از مرگ او، «ایون کالفر»، نویسنده ایرلندی، با اجازه‌ همسر آدامز و استفاده از آرشیو، یادداشت‌ها و نوشته‌های چاپ‌نشده او، جلد ششم این رمان را نوشت و در سال 2009 منتشر کرد.

نقش داستان‌های علمی-تخیلی در پیشرفت علم

بخشی از فرآیند روش علمی، تخیل است که پیش از نظریه‌پردازی صورت می‌گیرد.

اختراع و به حقیقت پیوستن‌ بسیاری از چیزها مانند سفرهای فضایی، ایستگاه‌های فضایی، موشک‌ها با قابلیت گریز از گرانش، قدم روی ماه، ارسال کاوشگر به سیارات دیگر و… اولین‌بار در داستان‌های علمی-تخیلی مطرح شدند و امروزه در دنیای واقعی وجود دارند.

بنابراین نقش این داستان‌ها با پیشرفت تکنولوژی و آینده‌نگری بشر ثابت شده‌ است. بسیاری از دانشمندان، داستان‌های علمی-تخیلی را الهام‌بخش و بارتاب‌دهنده علم می‌دانند که می‌توانند عموم مردم را به موضوعات علمی علاقه‌مند کنند.

گیـــــــگ gig