یک شرکت آلمانی برای اولینبار در جهان، یک هواپیمای برقی را که از سوخت هیدروژن مایع استفاده میکرد، با سرنشین به پرواز درآورد.
شرکت H2FLY که به تولید سامانههای پیشرانه برای هواپیماها میپردازد، اولین پرواز سرنشیندار در دنیا را با یک هواپیمای برقی که از سوخت هیدروژن مایع استفاده میکند، به انجام رساند. این فناوری میتواند برد (Range) پرواز هواپیماهای برقی را 2 برابر کرده و به 1500 کیلومتر برساند.
شرکت آلمانی H2FLY که Joby Aviation در سال 2021 آن را خرید، در این آزمایش چهار پرواز انجام داد که یکی از آنها بیش از سه ساعت طول کشید. این دستاورد نویدبخش آیندهای است که در آن سوخت هیدروژن مایع میتواند استفاده تجاری از هواپیماهای برقی را ممکن کند.
«جوزف کالو»، همبنیانگذار H2FLY میگوید: «بههمراه شرکای خود نشان دادیم که استفاده از هیدروژن مایع برای پروازهای بدون آلودگی در مسافتهای دراز ممکن است. حالا میخواهیم فناوری خود را برای هواپیماهای منطقهای و دیگر کاربردها توسعه دهیم و اولین هدفمان که اهمیت بالایی دارد، حذف آلودگی کربنی از پروازهای تجاری است.»
در این پرواز از هواپیمایی موسوم به HY4 استفاده شد که با استفاده از سوخت هیدروژن مایع بهجای هیدروژن گازی به برد پروازی دوبرابری دست یافت و حالا میتواند تا 1500 کیلومتر پرواز کند. اگرچه روشهای دیگری هم برای تأمین سوخت پاک برای هواپیماها وجود دارد، اما هیچکدام بهاندازه سوخت هیدروژن کاربردی نیستند.
این پروژه دنبالهای بر پروژه HEAVEN از کنسرسیومی در اروپاست که توسط H2FLY رهبری میشود. این کنسرسیوم قابلیت استفاده از هیدروژن مایع و کرایوژنیک در هواپیماها را بررسی میکند. استفاده از هیدروژن کرایوژنیک (LH2) به هواپیماها کمک میکند تا نسبت به استفاده از هیدروژن گازی فشرده (GH2) وزن کمتری داشته باشند.
شرکت H2FLY در گام بعدی بهدنبال تجاریسازی این فناوری خواهد بود. آنها میخواهند در سال 2024 مرکز هواپیمایی هیدروژن خود را در فرودگاه اشتوتگارت آلمان افتتاح کند. این مرکز تجهیزات لازم برای استفاده از سوخت هیدروژن در هواپیماها را ارائه میکند و قرار است به هابی برای آینده صنعت هوانوردی اروپا تبدیل شود.
پاسخ ها