شاسیبلند یا بهعبارت بهتر کراساوور الکتریکی، براساس پلتفرم MEB گروه فولکس واگن توسعه پیدا کرده است.
فورد از یک شاسیبلند برقی جدید رونمایی کرد. این خودرو اکسپلورر نام دارد و فقط در بازار اروپا بهفروش خواهد رسید. نکته جالب اینکه این شاسیبلند یا بهعبارت بهتر کراساوور الکتریکی، براساس پلتفرم MEB گروه فولکس واگن توسعه پیدا کرده است. بهبیان دیگر، این مدل بهغیر از نام هیچ وجه اشتراکی با اکسپلورر بازار آمریکا ندارد. این کراساوور سایز متوسط در کارخانه فورد واقع در کلن آلمان تولید میشود و قیمت پایه آن 45 هزار یورو خواهد بود.
فورد اکسپلورر برقی طولی برابر با 4.5 متر دارد. با چنین طولی این خودرو از همزاد آلمانی خود یعنی فولکس واگن ID.4 اندکی کوتاهتر است. فورد تأکید میکند اکسپلورر برقی حاصل ترکیب مهندسی برتر آلمانی با تبحر آمریکاییها در طراحی و ساخت خودروهای شاسیبلند کاربردی است. در مقایسه با ID.4 این خودرو طراحی خشنتری دارد و حس قدرت بیشتری را در بیننده القا میکند.
اگر بخواهیم در بخش طراحی وارد جزئیات شویم، باید بگوییم چراغهای این خودرو فرمی مشابه با حرف L وارونه دارند. در حد فاصل چراغها یک نوار مشکی وجود دارد که روی آن نام اکسپلورر حک شده است. از آنجایی که این خودرو از پیشرانه تمام الکتریکی بهره میبرد، خبری از جلوپنجره مشبک در آن نیست. سپر در این خودرو ساختار نسبتاً سادهای دارد و یک سینی محافظ U شکل در زیر آن به چشم میخورد. در کل این کراساوور الکتریکی از خطوط نرمی برخوردار است.
طراحی قسمت عقب فورد اکسپلورر برقی شباهت زیادی به نمای روبرو دارد و طراحان از همان اصول پیروی کردهاند. چراغهای این نما نیز دارای ساختاری L شکل هستند و از طریق یک نوار بههم متصل شدهاند. سپر نیز دارای یک المان U شکل است.
در نمای جانبی ابعاد بزرگ رینگها و ستونهای مشکیرنگ جلب توجه میکنند. البته باید گفت فورد اکسپلورر برقی با رینگهای 19، 20 و 21 اینچی قابل سفارش است. خودروساز آمریکایی برای جذب مشتریان بیشتر، این خودرو را با رنگهای جدید و شادی عرضه میکند که آبی یخی و آبی درخشان از آن جمله هستند. این کراساوور برقی با رنگهای دیگری مثل سفید یخی، خاکستری آهنربایی، مشکی و قرمز نیز عرضه خواهد شد.
در داخل کابین، فورد اکسپلورر برقی طراحی مدرنی دارد. بدون تردید شاخصترین المان موجود در این بخش، نمایشگر عمودی 15 اینچی حاضر در قسمت میانی داشبورد است. این نمایشگر لمسی در جای خود ثابت نیست و راننده میتواند زاویه آن را تا 30 درجه تنظیم کند. جالب اینکه در پشت این نمایشگر یک محفظه مخصوص برای نگهداری از لوازم شخصی راننده وجود دارد. درست در زیر این نمایشگر، یک ترکپد هم نصب شده که از طریق آن امکان کنترل صدای سیستم صوتی و سیستمهای مربوط به پارک فراهم میشود.
بهغیر از این نمایشگر بزرگ، یک نمایشگر دیجیتال دیگر در پشت فرمان وظیفه ارائه اطلاعات مورد نیاز راننده را بر عهده دارد. این اطلاعات شامل مواردی مثل دادههای رانندگی، میزان شارژ باتری و وضعیت سیستمهای کمک راننده میشود.
فورد اکسپلورر برقی در حالت استاندارد از امکانات مناسبی سود میبرد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از سیستم ورود بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیهای، اندروید اتو و اپل کارپلی بیسیم، نورپردازی داخلی با 10 رنگ و پشتسری یکپارچه با صندلی.
فورد از کنسول میانی اکسپلورر برقی با نام «مگا کنسول» یاد میکند. این کنسول دارای یک زیرآرنجی با طراحی ویژه است. محفظه موجود در این زیرآرنجی حجمی برابر با 17 لیتر دارد. علاوهبر این، دو پد عریض برای شارژ بیسیم دو تلفن همراه، دو جالیوانی متحرک و یک محفظه بزرگ دیگر روی این کنسول تعبیه شده است.
صندوق عقب فورد اکسپلورر برقی گنجایشی برابر با 450 لیتر دارد. در صورت خواباندن صندلیهای عقب، این رقم به 1400 لیتر افزایش مییابد. در مقایسه با همزاد یا رقیبی مثل فولکس واگن ID.4، حجم صندوق بار این کراساوور آمریکایی 100 لیتر کمتر است که بهاحتمال زیاد این امر ریشه در فاصله کمتر سپر با چرخهای خودرو دارد. برای دسترسی راحتتر، کف صندوق متحرک است و ارتفاع آن برای برداشتن اجسام سنگین یا افزایش حجم، بالا و پایین میرود.
در رابطه با پیشرانه، فورد فعلاً اطلاعاتی منتشر نکرده است. با این حال، طبق گزارش نشریه اتو اکسپرس نیروبخش اکسپلورر برقی در مدل پایه یک موتور 168 اسب بخاری خواهد بود. این موتور توسط پک باتری 52 کیلووات ساعتی تغذیه میشود و میتواند تا 351 کیلومتر مسافت را طی کند. براساس گزارش نشریه مذکور، مدل میانرده از این خودروی دو رگه با یک موتور برقی 228 اسب بخاری وارد بازار خواهد شد. در این نسخه باتری 77 کیلووات تأمینکننده انرژی است و با اتکا به آن میتوان تا 539 کیلومتر مسافت را پشت سر گذاشت.
اما نسخه پرچمدار فورد اکسپلورر برقی از پیشرانه دو موتوره با 335 اسب بخار قدرت بهرهمند خواهد بود. باتری این نسخه نیز 77 کیلووات ساعت ظرفیت دارد، ولی بهخاطر یک موتور بیشتر، برد حرکتی آن به 491 کیلومتر محدود است.
فورد میگوید اکسپلورر برقی در هر دو نسخه تک و دو دیفرانسیل واکنشها و عملکردی مناسب خواهد داشت. این خودرو از فناوری شارژ سریع نیز پشتیبانی میکند و تنها در عرض 25 دقیقه شارژ آن از 10 به 80 درصد میرسد.
فورد تازهترین کراساوور خود را به سیستم تهویه باتری، زمانبندی شارژ و برنامهریزی سفر مجهز کرده است. پورت شارژ موجود روی گلگیر عقب اکسپلورر برقی با شارژرهای مختلف سازگاری دارد و میتوان در ایستگاههای متفاوت باتری را شارژ کرد. فورد اعلام کرده مشتریان این خودرو امسال به بیش از 450 هزار شارژر در اروپا دسترسی پیدا خواهند کرد. تا پایان سال آینده این رقم به حدود 500 هزار شارژر خواهد رسید. این رقم شامل بیش از 2100 ایستگاه شارژ سریع DC کنسرسیوم «آیونیتی» در 450 نقطه اروپا میشود. بد نیست بدانید فورد یکی از بنیانگذاران این کنسرسیوم است.
فورد اکسپلورر برقی دارای 12 سنسور اولتراسونیک، 5 دوربین و 3 رادار است و سیستمهای کمک راننده آن همواره 360 درجه اطراف خودرو را پایش میکنند. این سیستمها عبارتند از سامانه حفظ خودرو در بین خطوط با امکان تعویض مسیر، کروز کنترل تطبیقپذیر با سامانه توقف و شروع حرکت، دستیار آمادگی خودرو قبل از تصادف، سیستم اخطار وجود ترافیک در پشت خودرو با ترمز خودکار و دستیار پارک فعال 2.0.
اکسپلورر برقی اولین مدل از 9 خودروی برقی است که فورد تا پایان سال 2024 در اروپا معرفی خواهد کرد. طبق اطلاعات موجود، این کمپانی یک مدل برقی دیگر بر مبنای پلتفرم MEB گروه فولکس واگن تا اواسط سال آینده توسعه خواهد داد. همانند اکسپلورر برقی این نسخه نیز در کلن آلمان مونتاژ خواهد شد. پومای برقی دیگر محصول پاک فورد خواهد بود که از سال آینده در کرایوای رومانی وارد خطوط تولید میشود.
علاقهمندان به خرید فورد اکسپلورر برقی باید حداقل 45,000 یورو برای آن پرداخت کنند. با چنین رقمی باید گفت اکسپلورر برقی در مقایسه با ماستنگ Mach-E بسیار ارزانتر است. این کراساوور در آلمان با پرداخت 62,900 یورو قابل خرید است.
پاسخ ها