ghazaleee.panahi

ghazaleee.panahi

توسط ۳ نفر دنبال می شود
 ۱۹ نفر را دنبال می کند

انواع خرما با عکس [+13مدل انواع خرما در ایران و جهان]

انواع خرما با عکس

خرما میوه ای است که بیش از 6000 سال است در بین مردم جهان مصرف می شود و از محبوبیت قابل توجه ای برخوردار است. خرما سرشار از پتاسیم، منیزیم و آهن است و خواص فراوانی برای سلامت دارد. خرما انواع متفاوتی دارد و به همین دلیل انتخاب یک نوع از آن می تواند سخت باشد. در این مقاله از آیریک با ما همراه باشید تا با انواع خرما با عکس بیشتر آشنا شوید و عکسهای انواع خرما در ایران و جهان را مشاهده کنید تا راحت تر بتوانید در حین خرید انتخاب کنید.
 

خرما مجول

خرما مجول

خرما مجول به عنوان پادشاه خرماها شناخته شده است. این خرما به دلیل طعم شیرین و اندازه بزرگ جز محبوب ترین خرما ها به شمار می رود. خرما مجول بومی مراکش است اما امروزه در ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه، آسیای جنوبی و آفریقا نیز کشت می شود. خرما مجول اغلب به صورت خشک فروخته می شود. این خرما سرشار از آنتی اکسیدان و فیبر است و به همین دلیل به هضم کمک می کند و یک میان وعده سالم به شمار می رود.

خرما دگلت نور

خرمای دگلت نور

دگلت نور جز شناخته شده ترین انواع خرما به شمار می رود و به عنوان خرمای سلطنتی یا مادر خرما ها شناخته می شود. این خرما متعلق به الجزایر می باشد. رنگ این خرما بین زرد تا کهربایی متغیر است و گوشتی سفت و نیمه خشک دارد. این خرما نسبت به خرما مجول کوچکتر و سفت تر است و تا حدی جوییدنی است.

خرما عجوه

خرما عجوه

این نوع از خرما در خاورمیانه و به ویژه در عربستان سعودی محبوب است. سرچشمه این خرما از مدینه در عربستان آغاز می شود و رنگ آن سیاه و تیره است، شکل گردی دارد و بافت آن جوییدنی است. بافت خرما عجوه سفت است و طعم آن مابین شکلاتی و کارامل می باشد و تا حدی می تواند تلخ باشد. این خرما نسبت به مجول کوچکتر بوده و شیرینی کمتری دارد. عجوه سرشار از پتاسیم و فیبر است. این نوع از خرما به افراد دیابتی پیشنهاد می شود زیرا حاوی فولات و ریبوفلاوین می باشد. برخی معتقد هستند که این خرما باعث کاهش فشار خون و بهبود هضم می شود.

خرما پیارم

خرمای پیارم

خرما پیارم از انواع خرمای ایرانی است که در مناطق کوهستانی جنوب کشور کشت می شود و در سطح بین المللی به عنوان خرمای شکلاتی شناخته شده است. این خرما فقط در مناطق کوهستانی رشد می کند و به همین دلیل مناطق زیادی وجود ندارند که این خرما را تولید کنند و همین امر منجر به این می شود که از گران ترین گونه های خرما به شمار رود. افراد دیابتی از مصرف خوراکی هایی که کالری بالایی دارند منع می شوند اما از آنجایی که کالری خرما پیارم نسبت به سایر خرماها پایین تر است اغلب به افراد دیابتی پیشنهاد می شود. این خرما پوست نازکی دارد و رنگ آن قهوه ای تیره می باشد.

خرما مضافتی

خرمای مضافتی

خرمای مضافتی یکی دیگر از انواع خرمای ایرانی است. این خرما به دلیل اینکه به حد زیادی مرطوب است در دسته خرمای تر قرار میگیرد. بسته به میزان رطوبت، سه نوع خرمای مضافتی وجود دارد:

  • خرمای تازه مضافتی حدود 30 درصد رطوبت
  • خرمای نیمه خشک مضافتی 20 تا 25 درصد رطوبت
  • خرمای خشک مضافتی 16 درصد رطوبت دارد.

خرما مضافتی هرچقدر که تازه تر باشد و رطوبت بیشتری داشته باشد گران تر است. خرمای مضافتی معمولاً سیاه بوده و پوست نازکی دارد که به راحتی جدا می شود. طعم آن بسیار شیرین است و می توانید از آن به عنوان جایگزین شکر استفاده کنید. این خرما نسبت به سایر انواع خرما آهن بیشتری دارد که می تواند به رشد مو کمک کند. خرمای مضافتی علاوه بر آهن حاوی فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است و برای رشد سیستم عصبی و کاهش کلسترول مفید است. این نوع از خرما همچنین دارای کلسیم، منیزیم، پتاسیم و ویتامین های زیادی مانند A، B کمپلکس و C هستند.

خرما برحی

خرمای برحی

منشا این خرما عراق است. امروزه این خرما در ایالت متحده نیز کشت می شود. خرما برحی نرم و آبدار است. از این نوع خرما برای درست کردن شیره خرما نیز زیاد استفاده می شود. این خرما در سه مرحله از کشت قابل مصرف است و در هر یک از این مراحل طعم و بافت متفاوتی دارد. این مراحل عبارتند از :

  • مرحله نیمه رسیده 
  • مرحله رطب
  • مرحله رسیده 

خرما ربی

خرمای ربی

خرمای ربی بومی ایران و یکی از مهم ترین محصولات کشاورزی در این کشور است. شکل خرما ربی بلند و بیضی شکل است و نسبت به سایر خرماها رنگ منحصر به فرد تری دارند، رنگ این خرما قرمز است. خرما ربی جز دسته خرماهای نیمه خشک است و رطوبت کمتری دارد به همین دلیل ماندگاری بیشتری دارد.

درخت خرمای ربی تنها در دو منطقه در ایران رشد می کند و به سراسر جهان صادر می شود. خرمای ربی سرشار از فروکتوز و لاکتوز است و برای افراد مبتلا به دیابت یا فشار خون بالا مناسب است. همچنین این خرما مقادیر بالایی از مواد معدنی دارد و به همین دلیل ممکن است به کم خونی کمک کند و فیبر زیاد آن به هضم کمک می کند. هسته خرما ربی سرشار از آنتی اکسیدان است و از آن برای تهیه روغن هسته خرما استفاده می شود که در صنایع آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد.

خرما سایر

خرمای سایر

این نوع از خرما نیز فقط در ایران رشد می کند. خرما سایر یکی از شیرین ترین انواع خرما در جهان به شمار می رود و میزان قند حدود 75% است. گفته می شود که طعم این خرما مشابه به کارامل است. خرما سایر نرم است و رنگ قهوه ای روشن دارد. سطح رطوبت این خرما متوسط است و اگر در محیط مناسب نگهداری شود حتی به مدت دو سال نیز فاسد نخواهد شد.

خرما دیری

انواع خرما

خرمای دیری بومی منطقه بصره عراق است اما با گذشت زمان نخل آن به کشورهای دیگر نیز منتقل شده و درحال حاضر در ایالت متحده آمریکا نیز تولید می شود. رنگ این خرما قهوه ای تیره بوده و نرم است. برعکس سایر خرماها این نوع از خرما فاقد فیبر است و نسبت به خرمای مجول شیرینی کمتری دارد و بیضی شکل است.

خرما حلاوی

خرمای دیری

خرمای حلاوی نیز بومی عراق است و حلاوی در عربی به معنای شیرینی است. همانطور که از نام این خرما مشخص است تا حد زیادی شیرین است. خرمای حلاوی رنگی شبیه عسل، پوست نازک، بیضی شکل و کشیده است. این خرما در در نوع نیمه خشک طبقه بندی می شود. زمانی که این خرما کاملا رسیده می شود سفت تر و کمتر شیرین است.

خرما شکری

خرمای شکری میوه سنتی عربستان سعودی است و فقط در منطقه القاسم رشد می کند.این خرما بسیار شیرین و نرم، با طعمی شبیه عسل و رنگ قهوه ای روشن است. این خرما در عربستان ارزش معنوی زیادی دارد و جز سنت افطار آنها در ماه رمضان به شمار می رود. خرما شکری را می توان به همراه آجیل هایی مانند بادام و گردو مصرف کرد.

خرما خدری

خرما خدری متعلق به عربستان است.خرمای خدری مانند سایر انواع خرما از شبه جزیره عربستان می آید. اندازه آنها نسبتا کوچک است و رنگ مایل به قرمز، سفید یا سیاه دارند و بافتی نرم و جویدنی دارند. خرمای خدری قرمز رایج ترین نوع این خرما است و به دلیل شیرین بودن نسبت به سایر انواع آن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. خرمای سیاه خدری نسبت به قرمز و سفید آن آهن بیشتری دارد اما در مقابل کمی تلخ تر است.طعم خرمای خدری نیز ملایم تر است
خرمای خدری به سختی پیدا می شود و کمی گرانتر است. این خرما باید در دمای 60 درجه فارنهایت در مکانی تاریک و خشک نگهداری شود. زمانی که این خرما در یخچال نگهداری می شود، برای حفظ رطوبت، باید در پلاستیک پیچیده شود.

مشاهده مطلب کامل: 

https://ayrikdates.com/%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%d8%ae%d8%b1%d9%85%d8%a7/

ghazaleee.panahi
ghazaleee.panahi

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋