ghazaleee.panahi

ghazaleee.panahi

توسط ۳ نفر دنبال می شود
 ۱۹ نفر را دنبال می کند

رژیم غذایی مفید برای هموروئید

بیماری هموروئید در اغلب موارد در اثر مصرف خوراکی های نامناسب و نشستن های زیاد و فشار وارده به مقعد ایجاد می‌شود. در واقع می‌توان گفت مصرف خوراکی‌های نامناسب علت بروز یبوست است و این بیماری می‌تواند موجب افزایش فشار وارده به مقعد گردد و در ایجاد بواسیر نقش دارد.

مصرف خوراکی‌های حاوی فیبر می‌تواند در پیشگیری از یبوست و درمان خانگی بواسیر موثر باشد، اگر دسترسی به خوراکی‌های حاوی فیبر ندارید و یا نمی‌خواهید از آنها استفاده کنید، می‌توانید ملین‌های طبیعی را جایگزین آن نمایید. رژیم غذایی برای بواسیر به این شرح است :

آب : مصرف زیاد آب برای افراد مبتلا به بواسیر و سایر افراد توصیه می شود. آب می تواند از دو طریق به درمان یبوست کمک نماید. اولاً با مصرف آب مدفوع نرم شده و یبوست ایجاد نمی شود، دوماً برای اینکه فیبر بتواند عملکرد خود را به درستی انجام دهد نیاز به آب کافی در بدن دارد. شما می توانید برای درمان یبوست آب و نمک اپسون را مخلوط نموده و هر روز چند دقیقه در آب بنشینید. نمک اپسون باعث خروج آب از عروق خونی شده و التهاب ناشی از بواسیر را کاهش میدهد.

ویتامین K : نقش این ویتامین در بدن کمک به انعقاد خون است و می تواند در درمان بواسیر نیز مفید باشد. از منابع ویتامین K می‌توانیم به سبزیجات دارای برگ سبز، اسفناج، کلم پیچ، کاهو، مارچوبه اشاره کنیم.

ویتامین C : مصرف ویتامین C در کاهش التهابات ناشی از بواسیر مفید است و به احیای بافت‌های آسیب دیده ناشی از بواسیر کمک می‌کند. برای مصرف این ویتامین از دوز کم این دارو استفاده نمایید و به تدریج به میزان آن بیافزاید تا از اسهال نیز پیشگیری شود.

ملین‌های گیاهی : برای درمان بواسیر مصرف پسلیوم یا اسفرزه در صورتی که از فیبر گیاهی استفاده نمی‌کنید، توصیه می‌شود. برای این منظور می‌توانید روزانه 1 الی 3 قاشق غذاخوری اسفرزه را در آب حل نموده و میل کنید.

منیزیم : مصرف منیزیم از این جهت حائز اهمیت است که می‌تواند در حفظ آب روده موثر باشد و با دارا بودن خاصیت ملین موجب نرم شدن مدفوع شود. مصرف روزانه این ملین بین 300 تا 600 گرم می‌باشد.

میوه‌های ریز : مصرف میوه هایی مانند شاه توت، تمشک، بلوبری، توت فرنگی، گیلاس و …به سبب دارا بودن مقادیر زیادی از فیبر می تواند در درمان بواسیر یا هموروئید موثر باشد. ترکیبات موجود در این میوه ها به درمان التهاب و تقویت جداره های عروق خونی کمک ویژه ای می نماید. فلاونوئیدها موجود در این میوه ها در کاهش درد و خونریزی نیز مفید خواهد بود. به علاوه این ماده در کاهش خارش های موضعی و پیشگیری از عود بیماری نیز موثر است. هر چه میزان رنگ توت تیره تر باشد میزان آنتی اکسیدان یا فلاونوئیدها بیشتر است.

پروبیوتیک‌ها: غذاهای پروبیوتیک مانند ماست با کشت‌های زنده می‌توانند حرکات روده را آسان تر کرده و به حفظ روده سالم کمک کنند. با این حال، اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، بهتر است قبل از گنجاندن آن در برنامه رژیم غذایی هموروئید خود، آن را با پزشک خود در میان بگذارید. حتماً یک پروبیوتیک با کیفیت بالا انتخاب کنید و به برچسب ها دقت کنید تا از مصرف شیرین کننده های مصنوعی که می تواند منجر به مشکلات گوارشی اضافی شود اجتناب کنید.

بعد از عمل بواسیر چه بخوریم؟

رعایت موارد زیر بعد از جراحی هموروئید می‌تواند به سریع‌تر شدن روند درمان و پیشگیری از عود بیماری کمک زیادی کند:

  • وعده‌های غذایی منظم: شما باید هر 2.5 ساعت یکبار غذای کوچک بخورید تا معده دچار سنگینی نشود و بیمار هم احساس گرسنگی نکند
  • بخش زیادی از وعده‌های غذایی فرد باید غلات، میوه و سبزیجات باشد
  • توصیه می‌کنیم صبح با غلاتی مثل جو، گندم سیاه و جو شروع کنید
  • برای ناهار بهترین سبزیجات برای عملکرد خوب روده گل کلم، هویج، چغندر، کدو سبز، کلم بروکلی و خیار است که می توان آن را به صورت آب پز یا خورشتی و خام مصرف کرد
  • زردآلو تازه، موز، آلو، زردآلو خشک و سیب باید در رژیم غذایی روزانه ادغام شوند
  • گوشت فقط به صورت پخته شده در فر یا آب پز توصیه می‌شود
  • باید توجه ویژه‌ای به مصرف آب آشامیدنی در روز داشت، فرد باید حداقل 1.5 لیتر آب بنوشد
  • مصرف محصولات لبنی پروبیوتیک عملکرد روده را بهبود می‌بخشد و تعادل میکرو فلور روده را حفظ می‌کند

 

برای بواسیر چه بخوریم - کلینیک پایتخت

ghazaleee.panahi
ghazaleee.panahi

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋