بازی درمانی کودکان یکی از موثرترین روش های اجرایی است که برحسب تشخیص کارشناس انجام می شود ، این روند اصول و مراحلی دارد که باید به درستی انجام شود.
چه چیزی بیشتر از بازی برای کودکان طبیعی است ؟ کودکان به طور غریزی از بازی برای برقراری ارتباط استفاده می کنند به همین خاطر بازی یکی از ابزارهای درمان محسوب می شود .مدام می بینید کودکان چگونه با بازی روابطشان را شکل می دهند و تجارب سخت و آسان کسب می کنند اما لازم به ذکر است بدانید بازی درمانی با بازی نرمال متفاوت است. در این بخش از فان به تعریف کلی بازی درمانی و اصول پایه این روش خواهیم پرداخت ، در حقیقت هیچ نوع بازی برای کودکان خاص معرفی نمی شود بلکه قواعد اولیه را خواهیم گفت.
حرکت به سمت واقعیت
افراد به طور طبیعی برای پیشرفت سازنده برنامه دارند محرکی درون همه ما برای شناخت پتانسیل ها وجود دارد مثل خلاقیت و میل به داشتن استقلال و مثمرثمربودن.
افراد نیازمند پذیرش احترام از سمت دیگران هستند وهمانطور که کودکان رشد می کنند این نیازمندیها به نسبت عزت نفس تغییر می کند.
ارتباط ما بین بازی
در حالی که تمرین ها و نظریه های مختلف در بازی درمانی استفاده میشود موضوع اصلی که آنها را با هم مرتبط می کند تجربه ها احساسات میل هاست.
کودکان در بازی می توانند بسیاری از تجارب را کسب کنند و آنها را به اجرا در آورند و امکان تغییر رفتار کودکان با بازی وجود دارد.
شن بازی شکل دیگر بازی درمانی است که در آن کودکان با اسباب بازی ها و انگشتان شنها جهان مینیاتوری را طراحی میکنند ، بعضی کودکان وارد بازی باشن می شوند و بدون هدایت شروع به ساخت چیزهای می کنند شن درمانی برای همه افراد با هرسن شغل و جایگاهی قابل استفاده است و نماد زندگی و مرگ و طبیعت را دریافت می شود کرد.
مصاحبه
بازی درمانی ابتدا با مصاحبه آغاز می شود به این صورت که ابتدا با والدین کودک در مورد اولین پیشرفت وعملکردان و مشکلی که دارد صحبت می کنند بیشتر درمانگرها برای اطمینان با کودک هم صحبت می کنندتا مشکل آن را متوجه شوند.
قبل از درمان درمانگر ها معمولاً قبل از درمان ارزیابی انجام می دهند که شامل پرسش سوال نقاشی تماشای بازی کودکان است این ها به درمانگر اطلاعاتی می دهد که بهترین راه درمان کدام است.
یکی از مراحل ابتدایی درمان آشناسازی است در طول این مدت کودک با درمانگر و مراحل و اتاق درمان آشنا می شود و اگر کودک خجالتی یا عصبی باشد این مرحله یک مقدار دشوار می شود.
آزمایش بعد از جلسات کودکان به مرحله آزمایش می رسند ، عکس العمل منفی در این مرحله کودکان شروع به تغییرات جدی می کنند. این تغییرات ضروری و دشوار است و کودک مردداست اخلاق جدید را بپذیرد یا نه به همین دلیل این دوران رامنفی تلقی کرده اند.
مهمترین مرحله درمان رشد است در این مرحله کودک مشکل را شناسایی و می تواند با آن برخورد کند.
آخرین مرحله درمان است این مرحله برای کودکان دشوار است چون می خواهند نتیجه کار را بفهمند.
کودکان را در مواقع سخت حمایت احساسی می کنند به کودکان تجربه را با شیوه خود یاد می دهند کودکان می توانند با عصبانیت یا ستیز در راه مناسب مقابله کنند ،با استفاده از این روش والدین حرف کودکان را بهتر متوجه می شوند.
پاسخ ها