فان💟 سرگرمی، خنده، موفقیت

فان💟 سرگرمی، خنده، موفقیت

فال روزانه، فال ازدواج، سبک زندگی، موفقیت و ثروت، خنده بازار 🎊🎉 مجله سرگرمی "فان" با جذاب‌ترین مطالب با آپدیت روزانه برای شما
توسط ۳۳ نفر دنبال می شود
 ۱۱ نفر را دنبال می کند

خطرات بسیار جدی بالا بودن چربی خون

بالا بودن چربی خون یا کلسترول بالا موجب ایجاد مشکلات و بیماری های خطرناکی می شود که یکی از رایج ترین آن ها مشکلات قلبی هستند.

خطرات بسیار جدی بالا بودن چربی خون

از خطرات بالا بودن چربی خون چه می دانید ؟

همه ما می دانیم که کلسترول بالا بد است و برای بدن ضرر دارد . کلسترول بالا همان چربی خون بالاست و تاثیر جدی روی قلب دارد . اگرچه که کلسترول یک مشکل جدی قلب نیست اما می تواند سلامت بدن را از راه های مختلفی با مشکل مواجه کند و در نتیجه همه افراد برای کنترل چربی خون باید همیشه سطح کلسترول بد یا همان LDL را بررسی کنند.

بدن برای عملکرد به چربی و کلسترول نیاز دارد اما زمانی که سطح LDL بالاتر از HDL بشود ، مشکلات افزایش پیدا می کنند و در نتیجه فرد با مشکلات بسیاری در سلامت خود مواجه می شود که اگر از قبل آن ها را می دانست، می توانست از پیش آمدن آن ها پیشگیری کند.

جوانان می توانند با میزان کلسترول یا چربی کل کمتر از 200 میلی گرم در هر دسی لیتر خون ، بدن سالمی داشته باشند. کلسترول بالای 240 به کلتسرول بالا یا چربی خون بالا اطلاق داده می شود.

سطح ایده آل چربی خون باید کمتر از 100 میلی گرم در هر دسی لیتر خون باشد و از طرفی HDL کمتر از 40 میلی گرم در هر دسی لیتر خون نیز خطر جدی را برای بیماری های قلبی ایجاد می کند. در حالت ایده آل میزان HDL باید بالای 60 میلی گرم و همیشه بالاتر از میزان LDL باشد.

مشکلات و عوارض ایجاد شده بر اثر چربی خون بالا

چربی خون بالا مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد می کند که اول از همه اثر خود را روی قلب می گذارد و مشکلات دیگر آن نیز شامل موارد زیر می باشد:

آرترواسکلروز یا تصلب شرایین

یکی از مشکلات جدی ایجاد شده بر اثر چربی خون بالا، گرفتگی رگ ها یا تصلب شرایین است که این وضعیت باعث سفت شدن رگ ها می شود و پلاک هایی را بر سر راه جریان خون در رگ ایجاد می کند و در نتیجه رگ ها در چنین وضعیتی نیاز به منعطف شدن دارند تا بتوانند عملکرد خوبی را در جریان حرکت خون در رگ داشته باشند و زمانی که رگ ها سفت می شوند ، فشار ایجاد شده به دیواره آنها افزایش پیدا می کند و فشار خون فرد نیز بالا می رود.

تصلب شرایین همچنین میزان خون عبوری از رگ ها را نیز محدود می کند و در نتیجه این رگ ها باید کمی گشاد شوند و اکسیژن رسانی کافی داشته باشند تا آن قسمت از اعضای بدن از کار نیافتد.

رگ های بسته شده خطر ابتلا به لخته شدن خون را بالا می برد و جریان آن به مغز و قلب را مسدود می سازد . گاهی اوقات این لختگی خون آسیب جدی را ایجاد می کند و منجر به مرگ فرد خواهد شد.

آرترواسکلروز

حملات قلبی

چربی خون بالا همچنین عاملی برای حملات قلبی است . زمانی که قلب نتواند خون کافی را دریافت کند، حملات قلبی اتفاق می افتد . حملات قلبی نیاز به مراجعه اورژانسی به پزشک دارد و می تواند زندگی فرد را تهدید کند.

علائم آن نیز باید به دقت زیر نظر قرار بگیرد . هرچقدر که درمان زودتر انجام شود، احتمال زنده ماندن فرد بیشتر خواهد بود . گاهی اوقات این حملات در مغز اتفاق می افتد و زمانی است که مواد مغذی به مغز نمی رسند و ناتوانی هایی را برای فرد به وجود می آورند.

بیماری شریانی محیطی

این بیماری نیز بر اثر چربی خون بالا اتفاق می افتد . شریانی یا عروقی محیطی نیز هیچ گونه علامت شدیدی ندارد و فقط گاهی اوقات با درد بسیاری در پا همراه است که با استراحت بهبود پیدا می کند . علائم خفیف تر آن نیز شامل ناخن پای شکننده ، ضعف، بی حسی در پاها، اختلال نعوظ و ریزش مو است.

دل درد

دل درد نیز یکی از نتایج چربی خون بالا است . وجود چربی زیادی در پوست ، کبد ، طحال و رباط ها می توانند عاملی برای بزرگ شدن کبد و یا طحال باشند و فشار زیادی را به ارگان های اطراف مثل شکم وارد کنند.

دل درد

مشکلات بینایی

مطالعات نشان می دهد که بین چربی خون بالا و مشکلات بینایی ارتباط زیادی وجود دارد که گاهی اوقات در موارد شدید منجر به کور شدن فرد می گردد که این کور شدن به دلیل قطع شدن جریان خون به چشم ها اتفاق می افتد و عصب چشم را درگیر می کند و در نتیجه باعث از دست دادن ناگهانی بینایی فرد خواهد شد.

یکی دیگر از مشکلات بینایی مربوط به چربی خون بالا مربوط به قرنیه است که در آن یک ماده طوسی، متمایل به سفید یا متمایل به زرد در چشم فرد ایجاد می شود . این حلقه رنگی موجود در چشم در اطراف شبکیه ایجاد می شود که با دیابت و فشار خون بالا مرتبط است. درمان آن نیز از طریق کنترل چربی خون است.

چربی خون بالا همچنین باعث ایجاد لکه های زرد روی پوست می شود که در بعضی از موارد روی چشم ها نیز دیده می شود . این لکه ها آسیب زا نیستند اما شکل بدی به پوست می دهند و در بعضی از موارد نیز می ترکند که نیاز به مراجعه سریع به پزشک دارند.

اختلال نعوظ

برای نعوظ مناسب باید جریان خون به خوبی به آلت تناسلی برسد . زمانی که چربی و کلسترول خون بالا باشد ، فضای رگ ها برای رفت و آمد خون تنگ می شود و جریان خون به آلت کاهش پیدا می کند. در نتیجه آلت خون کافی دریافت نمی کند و نمی تواند به اندازه کافی نعوظ داشته باشد و علاوه بر آن، چربی خون بالا نیز مواد شیمیایی خاصی را در بدن تولید می کند.

درد قفسه سینه

زمانی که رگ ها نتوانند پمپاژ خوبی به قلب داشته باشند و دچار گرفتگی باشند ، درد قفسه سینه به وجود می آید.

درد قفسه سینه

عوامل خطر ابتلا به چربی خون بالا

مواردی هستند که بیش از همه فرد را در معرض ابتلا به چربی خون بالا قرار می دهند که شامل موارد زیر می باشند :

  1. رژیم غذایی ضعیف : مصرف چربی های اشباع که در محصولات حیوانی یافت می شود ، چربی های ترانس موجود در شیرینی ها و کلوچه ها، غذاهای مایکروویوی ، گوشت قرمز و محصولات لبنی پرچرب همگی عاملی برای افزایش چربی خون هستند.
  2. چاقی :افزایش توده بدنی و بی.ام.آی بالای 30 ، فرد را در معرض چربی خون بالا قرار می دهند.
  3. ورزش نکردن : ورزش کردن سطح HDL را بالا می برد و کلسترول بد یا LDL را کاهش می دهد.
  4. سیگار کشیدن : سیگار به دیواره رگ های خونی آسیب وارد می کند و میزان چربی های مضر را در رگ افزایش می دهند.
  5. سن : زمانی که سن فرد بالا می رود ، خطر ابتلا به افزایش چربی خون افزایش پیدا می کند و رگ های خونی را نیز در معرض آسیب قرار می دهد.
  6. دیابت:قند خون بالا عاملی برای افزایش چربی خون می باشد که همگی به بدن آسیب وارد می کند .
  7. مدیریت استرس
  8. اجتناب از مصرف الکل

فان💟 سرگرمی، خنده، موفقیت
فان💟 سرگرمی، خنده، موفقیت فال روزانه، فال ازدواج، سبک زندگی، موفقیت و ثروت، خنده بازار 🎊🎉 مجله سرگرمی "فان" با جذاب‌ترین مطالب با آپدیت روزانه برای شما

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋