بر اساس مصوبه جدید دولت تعرفه واردات خودرو تا ۱۷۱ درصد افزایش یافت. اما نکته مهم در جداول منتشرشده مربوط به تعیین سود جدید بازرگانی برای خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی.سی است. حال مصوبه جدید دولت چه تأثیری روی شرایط بازار خودرو دارد؟
تجارتنیوز نوشت: بر اساس مصوبه جدید دولت تعرفه واردات خودرو تا ۱۷۱ درصد افزایش یافت. اما نکته مهم در جداول منتشرشده مربوط به تعیین سود جدید بازرگانی برای خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی.سی است. حال مصوبه جدید دولت چه تأثیری روی شرایط بازار خودرو دارد؟
بر اساس مصوبه جدید دولت، اصلاحات تعرفهای ۳۵۴ ردیف تعرفه شامل کاهش و افزایش سود بازرگانی ابلاغ شد. طبق این مصوبه، تعرفه واردات خودرو بین ۱۱ تا ۱۷۱ درصد تعیین شد. برخی فعالان بازار، این افزایش تعرفه را به نفوذ دوباره مافیا و ترس آنها از تداوم ریزش قیمت خودرو در بازار ارتباط میدهند.
با این حال چند نکته در اصلاح تعرفهها وجود دارد که میتواند سیگنال مثبتی را به بازار مخابره کند و اتفاقاً علیه مافیایی که مدام به آن اشاره میشود، تمام شود. ازجمله این موارد میتوان به بازگشت تعرفه خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی اشاره کرد.
بدین ترتیب تعرفههای ۱۷۱ درصدی برای خودروهایی که حجم موتور آنها بیش از ۳۰۰۰ سیسی است اعمال شد و تعرفه خودروهایی که حجم موتوری پایینتری دارند بهمراتب کمتر است.
درباره تغییر تعرفهها میتوان به دو نکته مهم و اساسی اشاره کرد. اول اینکه خودروهای با حجم موتور بالا گرچه تعرفه آنها تا ۱۷۱ درصد تعیین شده، اما آزادسازی واردات آنها میتواند به نفع بازار تمام شود و سقوط قیمت خودروهای رده بالا را در پی داشته باشد.
از سوی دیگر، گرچه سود بازرگانی خودروهای اقتصادی با حجم موتور پایین در این تعرفه پلکانی از ۱۱ درصد شروع میشود؛ اما پیش از این تعرفه برخی از آنها صفر بود که حالا مشمول تعرفه شدهاند. بدین ترتیب احتمالاً باید منتظر افزایش قیمت خودرو در این کلاس قیمتی باشیم.
علی خسروانی، کارشناس صنعت خودرو، در این زمینه اعتقاد دارد که تعرفه پلکانی از ۱۶ درصد تا ۱۷۱ درصد اتفاق مبارکی است. با این جداول در عمل مجوز واردات خودروی بالای ۲۵۰۰ cc صادر شده است. با محاسبه قیمت لندکروز صفر ۲۰۲۳ با ۱۷۱ درصد تعرفه میتوان به علت این موضوع پی برد.
اکنون نگاهی به بازار امارات نشان میدهد که تویوتا لندکروز ۴.۰ V۶ EXR مدل ۲۰۲۳ با قیمت ایران در محدوده سه میلیارد و ۳۵۲ میلیون تومان خرید و فروش میشود. در صورتی که این خودرو با تعرفه ۱۷۱ درصد به ایران برسد، حدود ۹ میلیارد تومان قیمت میخورد.
این در حالی است که معدود لندکروزهای ۲۰۲۲ که در ایران وجود دارند، اکنون بیش از ۴۰ میلیارد تومان قیمت دارند. یا لندکروز ۲۰۱۳ که سالم باشد، بعید است بتوان به نرخی کمتر از ۱۰ میلیارد تومان در بازار پیدا کرد. بنابراین آزادسازی واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی بدین ترتیب میتواند به کمک بازار خودروی ایران بیاید و به زیان باندهایی نظیر باند عباسآباد تمام شود.
جداول زیر تعرفه جدید خودروهای وارداتی را به تفکیک حجم موتور نشان میدهد.
پاسخ ها