Fitness

Fitness

Functional

گفتگو با پوریا رستمی از صاحبان سبک در تمرینات استیل میس دنیا

. . .

در حوزه ی فیتنس و تناسب اندام تاکنون مشاهده نشده که ورزشکاران حرفه ایی و بین المللی در دنیا از ورزشکار و مربی ایرانی الگوبرداری کنند. معمولا ما ایرانی ها در این حوزه از حرکات تمرینی و ورزشی الگوبرداری کرده ایم و هیچگاه الهام بخش ورزشکاران خارجی نبوده ایم. اما پوریا رستمی با هنر تمرینی منحصر به فرد و چشم نواز خود این امر را محقق ساخته است و ورزشکاران مختلف از کشورهای صاحب نام دنیا در تمرینات خودشان از حرکات او الگوبرداری می کنند و از سبک و روش تمرینی او الهام می گیرند.

پوریا رستمی ، ورزشکار و مدرس بین المللی و مستر ترینر روش های نوین تمرینات فیتنس است که به صورت تخصصی در فیتنس فانکشنال فعالیت دارد و از صاحبان سبک در تمرینات استیل میس دنیا محسوب می شود.

به بهانه ی درخشش در این حوزه و تمرینات منحصر به فردش گفتگویی تلفنی با او داشته ایم که از شما دعوت می شود تا انتهای این مصاحبه با ما همراه باشید.

 

 

 

 

 

سلام و درود ، آیا موافقید با یک جمله ی انگیزشی از خودتان گفتگو رو شروع کنیم ؟

درود ، بله با افتخار

من متفاوتم، منحصر به فردم..

مربی ندارم و منعکس کننده تقلید از سبک و روشی خاص نیستم و سبک اجرا و نمایش مخصوص به خودم رو دارم و همین موضوع نقطه ی قوت من محسوب می شود و با آن شناخته می شوم.

به نظرم هر کسی باید به منحصر فرد و متفاوت بودن خودش افتخار کنه چون همین موضوع نقطه قوتش خواهد بود.

زیبایی این جمله در این موضوع نهفته شده که بسیاری از افراد به متفاوت بودن خودشون آگاه نیستند و هنوز کشف نکردند که چقدر می تونن منحصر فرد باشند.

 

ممنون، بسیار عالی بود ، شما از محدود افرادی هستید که در تمرینات استیل میس صاحب سبک هستید و به عبارتی از شما الگو برداری می شود، بدون شک شما در جامعه ی ورزشی ایران یک افتخار محسوب می شوید. آیا همانطور که مورد توجه ورزشکاران خارجی هستید، ورزشکاران ایرانی نیز تمرینات شما را دنبال می کنند؟

خواهش میکنم، این نظر لطف شماست. این افتخار شامل حال من شده که در مسیر تناسب اندام خصوصا تمرینات فانکشنال تاثیری مثبت داشته باشم. هر چند تمرینات استیل میس در جامعه ی ورزشی ایران شناخته شده نیست و به آن پرداخته نمی شود ولی توجه ورزشکاران بین المللی به آن و سبک تمرینات من باعث ایجاد انگیزه ایی مضاعف در من شده است تا با جدیت بیشتری آن را دنبال کنم. البته باید این نکته را یادآور شوم که قطعا در سال های آینده کشورهای کمتر توسعه یافته ی ورزشی برای پیشرفت عملکرد ورزشکاران و تیم های ورزشی خود و برای باقی ماندن در رقابت های معتبر بین المللی نظیر المپیک ناگزیر به استفاده از استیل میس خواهند شد.

بله دقیقا، ورزشکاران و مربیان برای رقابت و پیشرفت باید همواره به روز باشند، چطور شد خود شما با استیل میس شروع کردید و با این وسیله آشنا شدید؟

من از سنین طفولیت به سبب نسبت به تبار رستم با میس یا گرز آشنا بود و با تمرینات کلاسیک با گرز به تقویت قوای جسمانی خود می پرداختم. میس یا گرز در خانواده ی ما نسل به نسل منتقل می شود و من تلاش کردم تکامل دهنده ی این ابزار در تمرینات فیتنس باشم.

من از همان سنین برای رسیدن به تناسب اندام برنامه ریزی دقیقی داشتم و تمرین جز جدایی ناپذیر از زندگی من بوده و همچنان هم هست. من همیشه تلاش کردم با انگیزه ی بالا تمرین کنم و مثل یک جنگجو همیشه آماده ی مبارزه باشم. اما در این مسیر با هیچ یک از ابزارهای تمرینی که در اختیار داشتم نمی توانستم ارتباطی دوطرفه برقرار کنم و به عبارتی هیچ کدام از آنها حس یک جنگجوی منحصر به فرد را در من تقویت نمی‌کردند. به همین خاطر همیشه دنبال رویکردی متفاوت و خاص برای تناسب اندام بودم.

یک شب به صورت اتفاقی با دیدن فیلمی از تمرینات مقدماتی استیل میس نظرم جلب شد، من با دقت فریم به فریم آن فیلم را بررسی کردم و همزمان با آن با تصویر سازی ذهنی حرکات را در ذهن خودم مرور می کردم.

روز بعد و طبق عادت برای تمرین به طبیعت رفتم و گرز یا میس قدیمی را همراه خودم به طبیعت بردم و سعی کردم حرکت هایی را که شب قبل در ذهن مرور کرده بودم اجرا کنم و متوجه شدم قدرت و مهارتم رو در این وسیله ی خارق العاده پیدا کردم. و به فکر تکامل تمرینات با این ابزار شدم.

شما در رده ی نوجوانان و جوانان در رشته ی ووشو عنوان کشوری دارید، آیا این پیشینه ی ورزشی تاثیری در موفقیت شما داشته است؟

بله بدون شک تاثیر گذار بوده چون من ووشو را در بخش مبارزه و ساندا از رده ی نونهالان تا جوانان ادامه داده بودم و از همان سنین حس مبارزه در من تقویت شده بود و مهم تر از آن بر ترس خودم غلبه کرده بودم.

اما در نهایت به خاطر آسیب دیدگی ها و مصدومیت های فراوان از این رشته دور شدم و به سمت تناسب اندام تغییر مسیر دادم.

 

بسیار عالی، وزن استیل میس که معمولا شما با آن تمرین میکنید چقدر است؟ و برای تمرینات چه وزنی را توصیه میکنید؟

دقیقا این یک سوال پرتکرار از من است که خیلی دوست دارم به آن جواب بدهم. من به خاطر سبک تمرینی و عکس العمل های سریع که دارم بیشتر مواقع از استیل میس های 10 پوندی (حدودا 5 کیلوگرم) استفاده می کنم . البته استیل میس دارای وزن های مختلفی برای افراد مختلف است. از وزن سبک تر تا وزن سنگین تر، که با توجه به توانایی بدن افراد و هدف و سبک تمرین، از این وسیله استفاده می شود. باید به این نکته اشاره کنم که جنس استیل میس از فولاد است و وسیله ایی بدون تعادل محسوب می شود چون دسته ی آن تو خالی است و تمام وزن در بالای آن قرار دارد که البته هنگام تمرین با استیل میس فقط وزنِ سر و انتهای آن ملاک نیست و باید گشتاوری را که دسته ی آن تولید می‌کند را محاسبه کنید تا کنترل کردن آن برایتان امکان پذیر باشد. توصیه ی من به شما این است که هرگز بدون در دست گرفتن استیل میس آن را قضاوت نکنید حتی اگر وزن استیل میس 3 کیلوگرم باشد اجرای ساده ترین حرکت ها نیز برایتان بسیار سخت و دشوار خواهد بود و این موضوع شما را شگفت زده خواهد کرد.

اگر امکان دارد برنامه ی تمرینی روزانه و روتین خودتان را برایمان شرح دهید

من هر روز تمرین میکنم. من عاشق تحرک و تناسب اندام هستم. ابتدای روز را با مدیتیشن و کاردیو شروع میکنم. بعدازظهرها تمرینات ترکیبی با وزنه ی آزاد و استیل میس برای گروه های عضلات مختلف دارم در ادامه و عصر یوگا و حرکات کششی انجام می دهم، اینها تمرینات روتین من رو تشکیل می دهند که به صورت کلی عرض کردم. فقط یک نکته ی طلایی درباره ی تمرینات استیل میس وجود دارد که با آن می توانید کاردیوی مبتنی بر تمرین مقاومتی داشته باشید و این یعنی نهایته تمرین که تاکنون تجربه نکرده ایید.

آیا دستورالعمل های تغذیه مشخصی دارید و براساس آن پیش می روید؟

قطعا داشتن لایف استایل درست از مهم ترین هدف های منه که سال هاست آن را به عادت تبدیل کرده ام. رژیم من تقریبا در تمامی فصول سال یکسان است و بیشتر از پروتئین‌ها، فیبر و غذاهای کم کالری استفاده می‌کنم. البته اگر بخواهم به صورت کلی بگویم من یک Ovo Lacto Vegetarian هستم که نوعی دسته بندی در شاخه ی گیاهخواران محسوب میشود.

 

 

فواید و مزیت تمرین با استیل میس به صورت خلاصه چیست؟

استیل میس نه تنها قدرت دست ها و بازوها را بالا می برد، بلکه قدرت و توانایی انگشتان دست را نیز افزایش می دهد. شما می توانید با این تمرینات، مفاصل و عضلات خودتون رو در برابر آسیب پذیری مقاوم کنید. تمرین با استیل میس، تاندون های بدن را هم به صورت محسوس تقویت و در برابر آسیب پذیری مقاوم می کند .این تمرینات شما را مجبور می کند که تعادل بدنتان را حفظ کنید، زیرا زمانی که استیل میس را در دستتان می گیرید، متوجه نامتقارن بودن و ناهماهنگ بودن وزن آن می شوید و از آنجایی که باید تمام تلاشتان را بکنید که از دست شما نیفتد، نا خودآگاه تعادل بدنتان را حفظ می کنید.تمرین با استیل میس، تقویت ماهیچه های اطراف مفاصل را به همراه دارد و با آن میتوانید قدرت و مقاومت بدنی خودتان را به چالش بکشید.

 

در مورد دستاوردهایی که بدست آورده ایید برایمان شرح دهید

هر چند وقت یکبار ورزشکاری در حوزه ی تناسب اندام و فیتنس ظاهر می شود که منعکس کننده تقلید از سبک و روش خاصی نیست و طیف کاملی از سبک ها را به گونه ایی منحصر به فرد ارائه می دهد. من تلاش کردم یکی از این ورزشکاران باشم و محیطی متفکرانه و خلاقانه را ایجاد کنم. مهم ترین دستاورد من تا اینجا این است که توانسته ام در تمرینات استیل میس به عنوان زیرشاخه ی فیتنس فانکشنال صاحب سبک باشم و ورزشکاران زیادی را از سراسر دنیا جذب کنم به طوری که در تمرینات خودشان از سبک و روش تمرینی من الگوبرداری می کنند و من رو الهام بخش خودشان می دانند. به نظرم همین تاثیرگذاری اندک با ارزش ترین دستاورد من تا اینجا محسوب می شود.

من بعد از سال ها تمرین و ممارست، رستمیس روتین (اجراهای زنجیره وار وپیشرفته با میس) را معرفی کردم که یکی از متفاوت ترین اجراهای استیل میس محسوب می شود . همچنین برای اولین بار در دنیا حرکت چرخ و فلک Cartwheel را از ژیمناستیک اقتباس کردم و وارد تمرینات استیل میس نمودم.

اهداف آینده ی شما چیست؟

اخیرا کارگاه های آموزشی را شروع کرده ام و ورزشکارانی که در این کلاس شرکت می کنند با روش های جدید تمرین با استیل میس آشنا می شوند. تمام تلاش من این است که تجربیاتم را در اختیار ورزشکاران سراسر دنیا قرار دهم و برای گسترش این تمرینات و شناخت درست و اصولی آن تلاش کنم.

از نظر من استیل میس کامل ترین ابزار تمرینی برای تناسب اندام است با توجه به دامنه ی حرکتی متفاوت و بدون کوچکترین درصدی تقلب آن را به کامل ترین ابزار تبدیل کرده است . امیدوارم به زودی شاهد گسترش استفاده از این وسیله ی خارق العاده در کشورهای کمتر توسعه یافته نیز باشیم .

ممنون که وقت خودتان را برای این گفتگو در اختیار ما قرار دادید. در انتها منتظر سخن پایانی شما هستیم

سپاسگزارم از شما که به من لطف داشتید و شرایط این گفتگو را مهیا ساختید. امیدوارم بتوانم در توسعه ی فیتنس فانکشنال نقشی مفید داشته باشم و این رسالت را به درستی انجام دهم. شاد و تندرست باشید.

 

 

 

 

 

Fitness
Fitness Functional

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋