فیروز آسایش

فیروز آسایش

دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو
توسط ۱ نفر دنبال می شود

نیازهای مهم کودک 6-7 ساله

نیازهای مهم کودک 6 تا 7 سال

نیازهای کودک 6 تا 7 سال

کودکان ۶ تا ۷ سال توی دوره‌ای حساس از رشدشون قرار دارن و نیازهای زیادی دارن، چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی. تو این سن، بچه‌ها معمولاً میرن مدرسه و با دنیای بیرون بیشتر درگیر می‌شن. به همین خاطر، خیلی مهمه که به همه نیازهای اونا توجه بشه تا بتونن درست رشد کنن و مهارت‌های لازم رو یاد بگیرن. تو این مقاله، به مهم‌ترین نیازهای بچه‌های ۶ تا ۷ سال می‌پردازیم.

یادگیری مهارت های لازم در سن 6 تا 7 سالگی

نیازهای جسمی

۱. تغذیه مناسب

بچه‌ها تو این سن رشد سریعی دارن و بدنشون نیاز به غذاهای سالم و مقوی داره. از اونجا که بیشتر وقتشون تو مدرسه می‌گذره، خوردن صبحانه خیلی مهمه تا انرژی لازم برای یادگیری رو داشته باشن. باید بهشون غذاهای پر ویتامین و پروتئین بدیم مثل تخم‌مرغ، شیر، میوه‌ها و سبزیجات. این مواد به بدنشون کمک می‌کنه قوی‌تر بشه و سیستم ایمنی‌شون هم تقویت بشه. مثلاً وقتی بچه هر روز یه خوراکی مثل سیب یا موز بخوره، هم پوستش شاداب‌تر می‌مونه، هم تو مدرسه بهتر فکر می‌کنه.

۲. تحرک و ورزش

بچه‌های ۶ تا ۷ سال کلی انرژی دارن که اگه اون رو تخلیه نکنن، بهونه‌گیر می‌شن یا ممکنه حوصله‌شون سر بره. بازی و فعالیت بدنی بهشون کمک می‌کنه که هم انرژی‌شون تخلیه بشه و هم مهارت‌های جسمی‌شون تقویت بشه. بازی‌های گروهی مثل فوتبال یا حتی دوچرخه‌سواری تو کوچه، باعث می‌شه عضلاتشون قوی بشه و تعادل بدنشون بهتر بشه. اگه تحرک کافی نداشته باشن، ممکنه بی‌حال بشن یا اضافه‌وزن پیدا کنن که این اصلاً خوب نیست.

نیازهای روانی و عاطفی

۱. حمایت و عشق والدین

یکی از بزرگ‌ترین نیازهای روانی بچه‌های ۶ تا ۷ سال، محبت و حمایت از طرف پدر و مادره. بچه‌ها تو این سن هنوز به عشق و توجه والدینشون نیاز دارن. مثلاً وقتی می‌خوان از مدرسه بیان و با اشتیاق از روزشون حرف می‌زنن، باید با دقت به حرفاشون گوش بدیم. این کار باعث می‌شه احساس کنن که مهم هستن و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنن. هر چقدر که بچه‌ها تو این سن حس کنن دوست‌داشتنی و باارزش هستن، آینده‌ی بهتری خواهند داشت.

۲. تشویق به استقلال

درسته که بچه‌ها هنوز کوچیکن، ولی باید کم‌کم بهشون اجازه بدیم که بعضی کارها رو خودشون انجام بدن. مثلاً وقتی می‌خوان لباس بپوشن یا کیف مدرسه‌شون رو آماده کنن، بهتره که خودمون دست به کار نشیم و بذاریم خودشون این کارها رو انجام بدن. این کار بهشون حس مسئولیت می‌ده و باعث می‌شه یاد بگیرن که چطور مشکلاتشون رو حل کنن.

۳. تعاملات اجتماعی

بچه‌ها تو این سن کم‌کم وارد جمع‌های اجتماعی مثل مدرسه می‌شن و باید یاد بگیرن چطوری با دوستاشون رفتار کنن. بازی‌های گروهی تو مدرسه یا حتی بازی توی کوچه بهشون کمک می‌کنه مهارت‌های اجتماعی مثل نوبت گرفتن، همکاری و همدلی رو یاد بگیرن. اگه بچه‌ها این مهارت‌ها رو یاد نگیرن، ممکنه تو بزرگ‌سالی دچار مشکلات اجتماعی بشن. مثلاً یه بچه‌ای که از الان یاد بگیره توی بازی با دوستاش دعوا نکنه، تو آینده هم با همکاراش بهتر کنار میاد.

نیازهای شناختی

۱. توسعه مهارت‌های یادگیری

تو سن ۶ تا ۷ سالگی، بچه‌ها شروع به یاد گرفتن مهارت‌های مهمی مثل خواندن، نوشتن و حساب کردن می‌کنن. بهتره که پدر و مادرها به جای اینکه فقط منتظر باشن معلم‌ها این مهارت‌ها رو به بچه‌ها یاد بدن، خودشون هم با بازی‌ها و تمرین‌های ساده بهشون کمک کنن. مثلاً وقتی یه قصه براشون می‌خونیم یا ازشون می‌خوایم که خودشون یه کتاب ساده رو بخونن، به تقویت مهارت خواندن‌شون کمک می‌کنیم.

۲. تقویت خلاقیت

خلاقیت تو این سن خیلی مهمه و باید فضایی رو فراهم کنیم که بچه‌ها بتونن ذهنشون رو باز کنن و ایده‌های جدید رو امتحان کنن. مثلاً نقاشی کشیدن، ساختن کاردستی یا حتی بازی‌های خیالی مثل درست کردن خونه با بالش‌ها بهشون کمک می‌کنه که خلاقیت‌شون رو تقویت کنن. وقتی بچه‌ها می‌بینن که می‌تونن چیزی رو از هیچ بسازن، حس اعتماد به نفس و ارزشمندی پیدا می‌کنن.

اهمیت وقت گذاشتن برای کودکان

نیازهای اجتماعی

۱. ایجاد حس تعلق

بچه‌های ۶ تا ۷ سال دوست دارن که به یه گروه یا جمع تعلق داشته باشن. چه توی مدرسه، چه توی جمع دوستان، اونا دوست دارن که پذیرفته بشن و با دیگران ارتباط برقرار کنن. باید بهشون یاد بدیم که چطور دوستای خوبی باشن و با همسن‌ و سال‌های خودشون به خوبی رفتار کنن. وقتی حس کنن که مورد قبول جمع هستن، احساس اعتماد به نفس و خوشبختی بیشتری دارن.

۲. پذیرفتن مسئولیت‌های اجتماعی

این سن زمانیه که بچه‌ها کم‌کم یاد می‌گیرن چطور در قبال خودشون و محیط اطرافشون مسئولیت‌پذیر باشن. مثلاً می‌شه بهشون یاد داد که چطور به حیوانات یا گیاهان اهمیت بدن، یا اینکه چطور آشغال نریزن و محیط‌زیست رو تمیز نگه دارن. این مهارت‌ها بهشون کمک می‌کنه که در آینده افراد مسئول‌تری باشن.

حرف آخر

کودکان ۶ تا ۷ سال در مرحله‌ای حساس و مهم از رشد قرار دارن و نیازهای متنوعی دارن. از تغذیه سالم گرفته تا عشق و محبت والدین، همه این عوامل می‌تونن نقش بزرگی تو رشد سالم و موفقیت آینده بچه‌ها داشته باشن. والدین با ایجاد محیطی حمایتی و تشویق به یادگیری و بازی‌های فعال می‌تونن به بهترین شکل از رشد فرزندانشون حمایت کنن.

فیروز آسایش
فیروز آسایش دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋