فیروز آسایش

فیروز آسایش

دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو
توسط ۱ نفر دنبال می شود

نحوه مراقبت از پوست در دوران بارداری

چگونگی مراقبت از پوست در دوران بارداری

مراقبت از پوست در دوران بارداری

حتماً می‌دونی که بارداری تغییرات زیادی تو بدن یه خانوم به وجود میاره. تغییرات هورمونی تو بدن یه خانوم باردار ممکنه باعث به وجود اومدن یه سری مشکلات پوستی بشه. برای همینه که مراقبت از پوست در دوران بارداری اهمیت زیادی داره. مراقبت‌های پوستی در دوران بارداری از مهم‌ترین مراحل زندگی هر خانوم محسوب می‌شه. در واقع تغییرات هورمونی پوست رو به شدت تحت تاثیر خودش قرار می‌ده که البته این تغییرات برای اغلب خانوما ناخوشایند و آزاردهنده‌ هستن. برای این‌که این تغییرات کم‌تر به چشم بیان، لازمه که از محصولات پوستی مناسب استفاده بشه. تو این مقاله می‌خوایم در مورد راه‌های مراقبت از پوست در بارداری صحبت کنیم.     

نوشیدن زیاد آب برای شادابی پوست

چرا مراقبت از پوست در دوران بارداری اهمیت داره؟

تغییرات هورمونی تو بدن خانوما موقع بارداری باعث می‌شه که پوست بیش از حد حساس بشه. حتی گاهی ممکنه پوست به خاطر این تغییرات، دچار آسیب‌های جزئی بشه. منظور از آسیب‌های جزئی لک‌های تیره، ترک‌های پوستی عمیق و بروز منگوله‌های پوستی (اسکین تگ) هست. ناگفته نمونه که گاهی اوقات ممکنه پوست خانوم باردار بسیار خشک یا چرب بشه. خشکی و چربی بیش از حد پوست هم می‌تونه باعث به وجود اومدن جوش، آکنه و خال روی پوست بشه. از این رو مراقبت از پوست در دوران بارداری خیلی مهمه و بهتره که جدی گرفته بشه. خوشبختانه بروز مشکلات پوستی ناشی از تغییرات هورمونی در بارداری قابل پیشگیری و درمون هست. استفاده از محصولات مراقبت پوستی مناسب به خوبی می‌تونه از بروز این مشکلات جلوگیری کنه. پس لازمه که یه خانوم تو دوران بارداری هم روتین پوستی مناسب خودش رو داشته باشه.

مراقبت از پوست در دوران بارداری فقط به پوست صورت مربوط نمی‌شه؛ بلکه برای پوست بدن هم هست. دلیلش هم اینه که حفظ سلامت پوست بدن تو این دوران به اندازه پوست صورت مهمه. ضمن این‌که پوست بدن (به خصوص ناحیه شکم) تو دوران بارداری به شدت در معرض کشیده شدن قرار می‌گیره. برای همین لازمه که یه خانوم تو دوران بارداری از محصولاتی استفاده کنه که انعطاف پوست رو بالا ببرن. در این صورت دیگه به ترک‌های پوستی دچار نمی‌شه. یادت باشه که ورزش کردن منظم و سبک برای یه خانوم باردار خیلی مفیده. ورزش‌های بی‌خطر دوران بارداری هم به حفظ شادابی پوست کمک می‌کنه و هم باعث کم‌تر شدن استرس و اضطراب مادر می‌شه.        

مراقبت‌های پوستی در دوران بارداری شامل چه مواردی می‌شه؟

قبل از این‌که با روتین پوستی مناسب یه خانوم باردار آشنا بشی، باید بدونی که استفاده از محصولات پوستی در دوران بارداری باید حتماً با مشورت دکتر باشه. با این حال یه روتین مناسب برای همه خانومای باردار باید محصولاتی مثل شوینده، تونر، کرم ضد آفتاب، کرم مرطوب کننده و کرم دور چشم رو شامل بشه. اگه می‌خوای از پوست حساس خودت تو دوران بارداری به خوبی محافظت کنی، باید روتین پوستی رو دو بار (صبح و شب) انجام بدی. بد نیست بدونی که روتین‌های پوستی گیاهی عوارض کم‌تری (نسبت به روتین‌های شیمیایی) دارن و موثرتر نیز به نظر می‌رسن. تمیز کردن عمیق پوست و مرطوب نگه داشتن آن از بروز چین و چروک، لک و جوش جلوگیری می‌کنه. این کار باعث می‌شه پوستت تو دوران بارداری شادابی  و سلامت خودشو حفظ کنه. بعضی از مراقبت‌های پوستی در دوران بارداری شامل موارد زیر می‌شن:

مراجعه به دکتر برای تعیین روتین پوستی مناسب

  • استفاده از کرم لوسیون بدن و روغن‌های گیاهی باعث می‌شه پوست رطوبت خودشو حفظ کنه و دچار ترک خوردگی نشه.
  • اگرچه تغذیه سالم برای حفظ سلامت و شادابی همه افراد مهمه، اما خوردن میوه و سبزی تازه برای خانومای باردار اهمیت خیلی زیادی داره.
  • یکی از ساده‌ترین راه‌های مراقبت از پوست در دوران بارداری، به نوشیدن آب زیاد مربوط می‌شه.
  • از اونجایی که پوست تو دوران بارداری خیلی حساس می‌شه، بهتره از لایه‌برداری پوست و دست‌کاری کردن جوش‌ها به شدت پرهیز کنید   

محصولات مناسب برای استفاده تو دوران بارداری

از اونجایی که تو دوران بارداری شرایط هر مادر با مادر دیگه فرق می‌کنه، نمی‌شه گفت چه محصول مراقبت پوستی مناسب‌تره. به طور کلی به خانومای باردار توصیه می‌شه از انجام آرایش‌های سنگین خودداری کنن. ناگفته نمونه که استفاده از لوازم آرایشی که بر پایه آب هستن، مشکلی ایجاد نمی‌کنه. این موضوع در مورد محصولات مویی هم درسته. یعنی بهتره که یه خانوم باردار حداقل تو 3 ماه اول بارداریش از رنگ کردن، هایلایت، دکلره و... خودداری کنه. یادت باشه که قبل از خرید این محصولات مراقبتی باید با دکتر مشورت کنی. بعضی از محصولاتی که ترکیبات شیمیایی دارن ممکنه سلامت جنین رو به خطر بندازن.

فیروز آسایش
فیروز آسایش دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋