فیروز آسایش

فیروز آسایش

دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو
توسط ۱ نفر دنبال می شود

فواید چای سیاه برای قلب

فواید چای سیاه برای قلب

چای سیاه  یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌ها در میان ما ایرانی‌هاست. شاید شما همین حالا هم به این چای صرفا به شکل نوشیدنی معمولی نگاه می‌کنید، اما واقعیت این است که چای سیاه در کنار رفع خستگی و احساس خوبی که به ما می‌دهد، خواص و فواید فراوانی هم دارد. البته چای دارای انواع و اقسام گوناگونی است؛ ولی ما در این مطلب درباره خواص و فواید چای سیاه، به‌ویژه برای قلب و عروق، صحبت خواهیم کرد.

همه چیز درباره چای سیاه

چای سیاه نه تنها در میان ما ایرانیان، بلکه در تمام نقاط دنیا نوشیدنی بسیار پرطرفداری محسوب می‌شود. این محصول به‌طور کلی مخلوطی از برگ‌های سیاه و خشک چای است که آن را با آب داغ ترکیب می‌کنند تا درنهایت به نوشیدنی خوش‌رنگ، خوش‌طعم و بی‌نظیر یعنی چای سیاه تبدیل شود.

چای بیشتر از ۵۰۰ گونه مختلف دارد. در این بین طعم چای سیاه نسبت به سایر همتایان خود (برای مثال چای سبز) قوی‌تر و غنی‌تر است. برخی از چای‌ها به بدن ما کافئین می‌رسانند و صرفا خاصیت آرام‌بخش دارند. حتی در همین دسته چای‌هایی را مشاهده می‌کنید که برای روده ما مناسب هستند، چون میکروبیوم بدن ما را افزایش می‌دهند. یا برخی از آن‌ها فلاونوئید دارند و با آنتی‌اکسیدان‌ها از بدن ما محافظت می‌کنند. آنتی‌اکسیدان عاملی بسیار قوی برای حفظ سلامت سلول‌ها در بدن انسان است. ضمن اینکه همین آنتی‌اکسیدان کمک می‌کند تا خطر بیماری‌های قلبی و عروقی مانند بیماری کرونر قلب و برخی از سرطان‌ها به شدت کاهش پیدا کند.

ارزش غذایی و خواص چای سیاه

فواید چای سیاه برای قلب

چای سیاه غنی از اسید گالیک، فلاونول‌ها، تافلاوین‌ها و فلاوان- ۳- اول است که به خوبی می‌تواند اختلالات عملکردی در عروق کرونر قلب را کنترل و بازیابی کند؛ ماده‌ای کاملا مغذی که رگ‌های خونی و سرخ‌رگ‌ها را ترمیم می‌کند و از بروز مشکلاتی مانند مشکلات قلبی و عروقی، تصلب شرایین و سکته مغزی به خوبی جلوگیری به عمل می‌آورد.

درباره خواص بی‌شمار چای سیاه باید این‌گونه بگوییم که این چای اگر تنها و بدون هیچ افزودنی استفاده شود، فواید زیادی برای ما دارد. برخی از افراد طبق عادت، چای سیاه را با شکر یا شیر ترکیب می‌کنند؛ اما در حالت کلی این چای بدون هیچ افزودنی حاوی فواید فراوانی است. به‌طور مثال چای سیاه از بروز سکته مغزی جلوگیری می‌کند و باعث درخشان شدن موها و رطوبت‌رسانی به ساقه آن‌ها می‌شود. ضمن اینکه به دلیل باکتری‌هایی که دارد، برای سلامت روده‌ها مفید است و از سیستم ایمنی بدن ما به خوبی حفاظت می‌کند.

چای سیاه در پیشگیری از پارکینسون و سلامت استخوان‌ها موثر است و به خوبی می‌تواند اضطراب شما را کاهش دهد. اگر احتیاج به تمرکز و هوشیاری دارید، چای سیاه را امتحان کنید که علاوه بر ایجاد هوشیاری کمک می‌کند که شما بر روی اهداف و کارهای خود بیشتر متمرکز شوید. ناگفته نماند که به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های مختلف، چای سیاه درمانگر ماهر و مبارز قوی با بیماری سرطان هم به‌شمار می‌آید.

فواید چای سیاه برای قلب

البته اگر به دنبال لاغرکننده قوی و موثری هستید، ما چای سیاه را به شما معرفی می‌کنیم. این نوشیدنی قند خون شما را تنظیم می‌کند و از سلامت دهان و دندان‌های شما محافظت خواهد کرد. چای برای سیستم گوارش هم کاربردی است و خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می‌دهد؛ گردش خون را کنترل می‌کند و کاهش می‌دهد و درصد ابتلا به بیماری آلزایمر را در افراد پایین می‌آورد.

شما می‌توانید حتی برای کاهش پف چشم و جلوگیری از پیری زودرس هم روی قابلیت‌های چای سیاه حساب کنید. در ادامه جالب است بدانید که این چای در حفظ سلامت موها، بهبود بیماری آسم، افزایش انرژی و درمان مشکلات گوناگون در بدن به دلیل حضور آنتی‌اکسیدان‌ها نقش ویژه‌ای دارد.

ویژگی‌های چای سیاه و کاربرد آن برای قلب و عروق

واقعیت این است که چای سیاه فواید بی‌شماری برای بدن ما به‌ویژه برای قلب و عروق دارد. رنگ مشکی این چای به دلیل وجود اکسیداسیون است. چای سیاه در حالت کلی نصف یک فنجان قهوه، کافئین دارد و به همین دلیل می‌توان گفت که نوشیدنی کاملا مفیدی برای قلب و عروق ما محسوب می‌شود.

تحقیقات مداوم نشان داده‌اند که اگر روزی 3 فنجان چای سیاه بنوشید، به‌طور متوسط سطح تری‌گلیسیرید شما تا ۳۶درصد کاهش پیدا می‌کند و سطح کلسترول شما هم تا ۱۷درصد بهبود می‌یابد. البته باید دقت کنید که کافئین چای سیاه برای افرادی که فشار خون بالا دارند یا از ضربان قلب رنج می‌برند، مناسب نیست و می‌تواند حال آنان را وخیم‌تر کند.

این محرک‌ها حتی در برخی از افراد می‌توانند باعث آریتمی قلبی شوند. ضمن اینکه فراموش نکنید که در صورت استفاده از داروهای رقیق‌کننده به هیچ وجه نباید در مصرف چای سیاه زیاده‌روی کرد. به عبارتی شما باید حتی در مصرف این نوشیدنی نیز تعادل را رعایت کنید. در آخر جالب است بدانید که تحقیقات انجام‌شده بر روی موش‌ها نشان می‌دهند که این چای به خوبی می‌تواند سطح کلسترول بد و حتی تری‌گلیسیرید بدن شما را تا میزان زیادی کاهش دهد.

چای سیاه و تنظیم شدن علائم حیاتی بدن

همان‌طور که گفتیم، چای سیاه برای قلب و عروق و البته سایر ارگان‌های ما مفید و کاربردی است. این چای می‌تواند علائم حیاتی بدن شما را در طبیعی‌ترین حالت ممکن نگه ‌دارد و حفظ کند. یعنی اگر روزانه در زمان مناسب و همین‌طور به اندازه کافی از این چای بنوشید، فشار خون شما را پایین می‌آورد و خون شما را رقیق می‌کند. به عبارتی این چای از غلیظ شدن خون شما و ایجاد لخته خون در رگ‌ها هم جلوگیری خواهد کرد. البته دقت کنید که هرچه چای سیاه شما کم‌رنگ‌تر باشد، برای حفظ سلامت بدن کاربردی‌تر است.

چای سیاه را دست‌کم نگیرید

چای سیاه در میان دیگر هم‌نوعان خود نوشیدنی منحصربه‌فردی محسوب می‌شود؛ نوشیدنی مفیدی که اگر در حد تعادل و معقولانه مصرف شود، تضمین‌کننده سلامت جسم ما خواهد بود. البته اگر در حال حاضر از دارویی استفاده می‌کنید، حتما پیش از مصرف چای سیاه با پزشک خود مشورت کنید.

فیروز آسایش
فیروز آسایش دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋