فیروز آسایش

فیروز آسایش

دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو
توسط ۱ نفر دنبال می شود

بررسی نکات مهم دندانپزشکی در آلمان و شرایط کار در این کشور

بررسی نکات مهم دندانپزشکی در آلمان و شرایط کار در این کشور

آلمان یکی از قدرتمندترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و به همین دلیل افراد زیادی به دنبال یافتن یک شغل مناسب در این کشور هستند. نرخ بیکاری پایین، جاذبه های تاریخی و فرهنگی، سطح رفاه اجتماعی و امکانات اموزشی، آلمان را به مقصدی جذاب برای پیشرفت در زمینه کار و اشتغال تبدیل کرده است.

در این مقاله با در نظر گرفتن جدیدترین تغییرات قوانین در سال 2024 به بررسی نکات مهم مهاجرت کاری به آلمان ، شرایط کار دندان پزشکان در این کشور و مباحث مرتبط با آن می پردازیم.

مهاجرت تحصیلی و کاری به آلمان

یکی از شیوه های رایج برای مهاجرت به آلمان ادامه تحصیل است. بسیاری از دانشجویان بین المللی که برای تحصیل در آلمان اقدام می کنند پس از فارغ التحصیلی در بازار کار این کشور مشغول به فعالیت می شوند. تحصیل و زندگی دانشجویی در آلمان در مقایسه با آمریکا، کانادا و سایر کشورهای اروپایی هزینه قابل قبولی دارد. از نظر رتبه بندی آکادمیک، تعداد بسیار زیادی از دانشگاه ها و مراکز علمی آلمان دارای جایگاه مناسبی هستند. یکی دیگر از مزایای زندگی در آلمان به عنوان یک دانشجو امکان مسافرت به دیگر کشورهای اروپایی بدون نیاز به ویزا در طول دوران تحصیل است.

ساعات کاری و حداقل دستمتزد در آلمان

حداقل دستمزد ساعتی (minimum wage) در سال 2024 در آلمان 12.41 یورو است. ساعات کاری در کشور آلمان در هر هفته حدود ۳۸ ساعت در نظر گرفته می شود. ۱۸ روز از سال نیز تعطیل رسمی اعلام شده است.

مدارک لازم برای ویزای کاری آلمان

اصلی ترین مواردی که باید در زمان اقدام برای دریافت ویزای کاری کشور آلمان ارایه شوند عبارتند از:

  • بیمه
  • عکس
  • پاسپورت
  • تمکن مالی
  • انگیزه نامه
  • سوابق کاری
  • سوابق تحصیلی
  • مدارک هویتی ترجمه شده
  • رسید پرداخت هزینه های ویزا

دندانپزشکی در آلمان

مرحله اول اقدام برای تحصیل دندانپزشکی در آلمان ترجمه مدارک تحصیلی به زبان آلمانی است. اگر دارای مدرک دیپلم هستید می توانید برای کالج هایی که دوره های آموزش دندان پزشکی را اریه می کنند اقدام کنید. پس از پس از فارغ التحصیلی از کالج امکان ثبت نام در دانشگاه ها براساس نمرات کسب شده در کالج وجود دارد. اگر دارای مدارک دانشگاهی از ایران هستید و قصد دارید تا برای تحصیل در مقاطع بالاتر رشته دندان پزشکی به آلمان مهاجرت کنید ابتدا مدارک شما معادل سازی و توسط سایت های مربوطه ارزیابی شوند.

تحصیل دندان پزشکی به زبان آلمانی یا انگلیسی؟

اگر دوره های دندان پزشکی به زبان انگلیسی ارایه شوند می توان نتیجه آزمون های آیلتس و تافل را به دانشگاه ارایه نمود. اما اگر هدف شما تحصیل به زبان آلمانی است، حداقل مدرک زبان آلمانی مورد قبول برای رشته دندانپزشکی سطح B2 – C1 است.

تحصیل دندان پزشکی در مقطع کارشناسی

رشته دندانپزشکی در مقطع کارشناسی که با نام پزشکی دندانپزشکی (Dental Medicine) در آلمان شناخته می شود اغلب به صورت یک برنامه 5 ساله و شامل 11 ترم تحصیلی است. چنانچه هر سال تحصیلی را به طور متوسط 2 ترم در نظر بگیریم، برای دریافت مدرک کارشناسی دندانپزشکی به حدود 5 سال زمان نیاز است. مباحث اصلی این مقطع از رشته دندان پزشکی در نظام دانشگاهی آلمان در هفت گروه زیر تقسیم بندی می شوند:

  1. ارتودنسی (Orthodontics)
  2. پریودونتولوژی و لثه درمانی (Periodontology)
  3. جراحی دندان (Dental Surgery)
  4. پروتز (Prosthetics)
  5. حفظ دندان (Dental preservation)
  6. دندانپزشکی (Dentistry)

تحصیل دندان پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد

اغلب دانشجویان بین المللی در آلمان مدرک دندانپزشکی خود در مقطع کارشناسی را در بازه زمانی بین چهار تا شش سال دریافت می کنند. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دندان پزشکی نیز به حداقل 2 سال زمان نیاز دارد.

تحصیل دندانپزشکی در آلمان

نکات مهم شغل دندان پزشکی در بازار کار کشور آلمان

به طور کلی برای فعالیت به عنوان یک دندان پزشک در کشور آلمان باید جاب آفر یا درخواست همکاری به صورت رسمی از کارفرمای آلمانی ارایه شده باشد. در ادامه نیاز است که کارفرما مدارکی را به بخش های مرتبط در دولت آلمان تحویل دهد. متقاضی شغل دندانپزشکی نیز باید برای نسبت به دریافت وقت ملاقات در سفارت اقدام کرده و مدارک موردنیاز ویزای کاری را مطابق با شرایط اعلام شده ارایه کند.

ممکن است نیاز باشد که پس از حضور در کشور آلمان در یک دوره 6 ماهه آموزشی دندانپزشکی ثبت نام شود. مدت زمان حضور متقاضی در این دوره آموزشی با توجه به سوابق کاری و مدارک وی متغیر است.

مدت زمان اولین قراردادکاری برای دندانپزشکانی که از کشورهای دیگر به آلمان مهاجرت می کنند 5 سال است. به دلیل اینکه در مدت زمان 5 سال، متقاضی دارای ویزای کاری و اقامت قانونی است و مالیات نیز پرداخت می کند واجد شرایط دریافت اقامت دائم آلمان خواهد بود. پس از سپری شدن 2 سال پس از اقامت دائم نیز امکان درخواست پاسپورت آلمانی وجود دارد.

مدرک زبان آلمانی

برای کار و به عنوان یک دندانپزشک در کشور آلمان باید حداقل در سطح B2 – C1 به زبان آلمانی مسلط بود. بدیهی است که در شغل دندانپزشکی باید ارتباط کلامی مناسبی بین پزشک معالج و مراجعه کننده وجود داشته باشد.

اوسبیلدونگ دندانپزشکی

اوسبیلدونگ دستیار دندانپزشکی از دوره های کارآموزی بسیار پرطفدار برای مهاجرت کاری و تحصیلی به کشور آلمان است. در دوره های کارآموزی و اوسبیلدونگ شرکت کنندگان به طور همزمان مشغول به تحصیل و کار بوده وبه آن ها حقوق پرداخت می شود. دوره های اوسبیلدونگ دندانپزشکی شباهت زیادی با دوره های فنی و حرفه ای در ایران دارند و هدف اصلی از آن ها ارتقاء سطح مهارتی افراد است.

ساختار دوره اوسبیلدونگ دندان پزشکی

طول دوران اوسبیلدونگ دندان پزشکی به طور میانگین 3 سال است. مباحث تئوری این دوره ها شامل امور اداری و پذیرش بیمار است که در محیط آموزشگاهی تدریس می شود. مباحث عملی نیز در محیط های کلینیکی به شرکت کنندگان آموزش داده می شود.

 

مباحث تئوری اوسبیلدونگ دندانپزشکی در آلمان در سال اول شامل مفاهیم پایه مثل چگونگی آماده کردن اتاق درمان، ابزارهای دندان پزشکی، روش های درمان است. از فعالیت عملی کارآموزان اوسبیلدونگ در سال اول می توان به همراهی در کمک های اولیه و همچنین استریل کردن تجهیزات اشاره نمود.

سال دوم از دوره اوسبیلدونگ دندان پزشکی شامل مباحث زیر است:

  • مدیریت پرونده های بیماران
  • آشنایی با تجویز دارو
  • کمک به پزشک درمان

سال سوم اوسبیلدونگ دندانپزشکی نیز مربوط به تصویربرداری از دندان، پروتزهای دندان و … است.

فیروز آسایش
فیروز آسایش دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋